המלכוד של נסראללה: מאזן האימה איתו צה"ל לא יכול להתמודד

בדיוק לפני 24 שנים, כמה שבועות לפני שצה"ל הסיג את כוחותיו מרצועת הביטחון בדרום לבנון, קרה משהו מיוחד בגבול הצפון. הימים היו ימים של דשדוש צה״ל בביצה הלבנונית, בישראל הלך וגבר הוויכוח והקרע בציבור סביב סוגיית המצאות צה״ל בלבנון. ארגון ״ארבע אימהות״ הוביל מחנה שקרא ליציאה חד צדדית מלבנון, תוך הצגת עמדה שאין תחליט ביטחונית להימצאות חיילי צה״ל ברצועת הביטחון וכל פעילותם היא לא הגנה על יישובי הגליל מירי שטוח מסלול או אף תלול מסלול. אלא פעילותם להגן על עצמם הן במוצבים ובצירי התנועה.

נתיבי איילון נחסמו; אם החטוף זועקת: "בלי עסקה - נשרוף את המדינה"המבצע ברפיח החל: הפגזות כבדות וחגורות אש במזרח העיר

מנגד הקוו הניצי התנגד לנסיגה, הדרג הצבאי הבכיר אף הציג תמונה קודרת באשר ליכולת לספק רמת ביטחון ליישובי הצפון בהתכנס צה״ל דרומית לקו הגבול עם לבנון. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במהלך שנים הצליח נסראללה ליצור משוואה וכללי לחימה ברצועת הביטחון בלבנון. כך למשל נסראללה קבע שכל פגיעה של צה״ל במטרה אזרחית או פגיעה בבלתי מעורבים בלבנון תוביל בירי לעבר קרית שמונה וישובי הגליל. גם ירי זה בוצע בדרך כלל על פי הכללים שקבע נסראללה בתחילה לשטח פתוח ורק המטח השני והשלישי נורה לעבר השטח הבנוי.

חגיגות ברפיח. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

נסראללה שראה את המחלוקת הפנים ישראלית, שמע את ההכרזות על היציאה הקרובה החליט למנף את כוחו בזירה האזורית ובאחד הימים ככמה שבועות לפני הנסיגה פגע צה״ל בטעות בבית מקומי בדרום לבנון. השעה היתה 15:45 לפני הצוהריים קרית שמונה היתה שוקקת חיים.

אלפי בני נוער וילדים היו בדרכם לחוגים ובגני המשחק השוק היה מלא בסוחרים וקונים כאשר ללא כל התראה של כללי ״המשחק״, שקבע נסראללה בעצמו. הירי המאסיבי על העיר קרית שמונה עורר בהלה בעיר הפניקה אחזה באמהות, אבות וילדים. במשך ימים ושבועות לאחר הירי המפתיע על קרית שמונה הוביל לכך שמיד עם סיום יום לימודים רחובות העיר התרוקנו מאדם והעיר נראתה כעיר רפאים.

נסראללה הצליח שבועות לפני הנסיגה לשנות את מאזן האימה בין ישראל לחיזבאללה. מאז בדק פעם אחר פעם נסראללה את גבולות ההרתעה בין האירגון שלו לישראל: חטיפת החיילים בהר דב, הפיגוע במצובה ועוד. מלחמת לבנון השנייה לפי עדותו של נסראללה עצמו שינתה את המשוואה שאותה ניסה נסראללה לפתח ולשמר. ״אם אני הייתי יודע שזאת התגובה הישראלית לא הייתי מבצע את מבצע החטיפה״ אמר מאוחר יותר.

ישראל מאז מלחמת לבנון השנייה בחרה לפעול בחוכמה. על פי פרסומים זרים פעלה ישראל במרחבי המזרח התיכון בחתימה נמוכה. השמידה כור גרעיני מבלי לרוץ לספר לעולם, פגעה בשיירות תספוקת לחיזבאללה מבלי לקחת אחריות ויש לא מעט קצינים של חיזבאללה שנפרדו מאיתנו שלא כדרך הטבע. כל זאת כדי למנוע מנסראללה לחשוב ליצור משוואה חדשה של מאזן אימה.

מאז השביעי באוקטובר הצליח נסראללה להחיות את חלומו וליצור משוואת לחימה: ירי לנבטיה או הבקעה הלבנונית תוביל לירי על מירון או ירי על בית בנבטיה יוביל למטח של 20 או 30 טילים לקרית שמונה או מל״ט לעראב אל ערמשה.ואתמול ירי בבוקר לבעל בייק הוביל לשיגור מל״ט נפץ קטלני למטולה.

ישראל בבעיה. מעבר למלחמה הלא נגמרת בגבול הצפון מאז השביעי לאוקטובר נוצר כאן מאזן אימה שישראל לא יכולה לחיות איתו ולו שעה אחת נוספת. כל פתרון בצפון יחייב את מקבלי ההחלטות בישראל לפעול ולפרק את מאזן האימה הזה.

2024-05-07T02:59:23Z dg43tfdfdgfd