המשפחות השכולות חלוקות: פוליטיקאים בבתי העלמין - "ניצול" או "סמל לאומי"?

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בוערת שאלת הגעת הפוליטיקאים לבתי עלמין, והמשפחות השכולות חלוקות. "הם מנצלים את השכול שלנו", אמרה אביבית ששכלה את אחיה ביום הכיפורים. יהושע, שאיבד את בנו בקרבות בעוטף עזה, התנגד: "אפגע אם נציגי הממשלה לא יגיעו לכבד אותו"

"סליחה ישראל, הפוליטיקאים הפקיעו לנו את המקום": כך נכתב בשלט שנתלה סמוך לקברו של ישראל מכטינגר, שנפל במבצע סיני ונטמן בבית העלמין הצבאי בקריית שאול. "בית העלמין הוא מקום ממלכתי, לא רק מקום של אבל פרטי", אמרה בתו שרית סגל, אך הוסיפה: "תפקידם להגיע לימי הזיכרון, להסתכל לנו בעיניים ולהניח פרחים, אבל אנחנו מבקשים למנוע את הנאומים החלולים. שיתנו לנציגי המשפחות לדבר".

לדבריה, המשפחות השכולות יקיימו טקס עצמאי ביום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה, שיחול בשבוע הבא. הטקס יתקיים בתל אביב, מול בית העצמאות בשדרות רוטשילד. גם אביבית גרא, שאיבדה את אחיה אופיר בית אריה במלחמת יום הכיפורים, תצטרף לטקס העצמאי. "נותרתי לבד", היא סיפרה. "עברו השנים וההורים כבר אינם. כל השנים אני מרגישה שאחי נהרג לשווא במלחמה מיותרת, כל המלחמות הן מלחמות של פוליטיקאים ויכלו לא להתקיים.

"אני לא רוצה שפוליטיקאים ידברו. אני רואה בזה ניצול ציני של המצב שלנו, של השכול שלנו ושל הקושי שלנו. הם נושאים נאום שמייצג את התורה הפוליטית שלהם, ומנצלים אותנו לתפאורה. אני מקבלת שהם יבואו, הם חלק מהעם שלי - אבל הם צריכים להקשיב לנו. אנחנו צריכים לדבר ולבטא את הכאב", הסבירה.

מנגד, משפחות שכולות אחרות דווקא מצפות מהפוליטיקאים לקחת חלק בטקסים. יהושע שני, שאיבד את בנו סרן אורי שני בקרבות בעוטף עזה ב-7 באוקטובר, אמר כי "הבן שלי יצא לקרב כלוחם של הממלכה - והטקס ממלכתי. אני מצפה שנציגי הממשלה יבואו לכבד אותו. זה לא קשור לאם אני אוהב אותם או לא, אם הצבעתי להם או לא. כך היה 75 שנים ומי שזה קשה לו, לא חייב להיות שם. לקרוא לנציגים לא לבוא זו פגיעה בנופלים, פגיעה בבן שלי ופגיעה בדמוקרטיה, חוסר הבנה של מה זה טקס ממלכתי.

"אנחנו צריכים להתעלות ביום הזה מעל לפוליטיקה ולכבד את נציגי הממשלה. אנחנו לא מזמינים נציגי מפלגות, אלא את נציגי ממשלת ישראל הריבונית. אני אפגע מאוד אם הם לא יגיעו. גם אם יהיה כעס מטעם המשפחות השכולות, אני מצפה מנציגי הממשלה שיכילו את זה. אני מצפה שלא תהיה כניעה לדרישה הזו שנציגי הממשלה לא יבואו לידי ביטוי בטקס", אמר.

גם מנחם קלמנזון, שלחם בבארי ב-7 באוקטובר, ושכל את אחיו אלחנן שנלחם לצידו, תמך בהגעת הפוליטיקאים לטקסים. מנחם שכל לאורך השנים גם את דודו מיכי מארק שנרצח בפיגוע ובני דודיו סרן שלומי מארק וסג"ם פדיה מארק.

בשיחה עם ynet אמר מנחם כי "יצאנו להילחם בשביל האחים שלנו במדינה, לא משנה מי הם. האחווה הזאת צריכה להישמר גם במקומות אחרים. לא משנה מי הם נציגי הציבור, הם סמל לאומי. אני רוצה שהם יבואו וייצגו את המדינה, הממלכתיות נפגעה מספיק, בואו נשמור עליה. גם כשהממשלות לא היו לטעמי תמכתי בממלכתיות. הפוליטיקאי בטקסים הוא סמל מבחינתי".

2024-05-08T09:04:37Z dg43tfdfdgfd