הלחץ על חמאס לחזור למו"מ לעסקה: הקבינט צפוי לקדם את הפעולה ברפיח

על-רקע ניסיונות הצבא לדחוק את הדרג המדיני לביצוע הפעולה שנועדה להשמיד את גדודי חמאס האחרונים, יעודכנו חברי הפורומים המורחב והמצומצם בתוכניות לרפיח. בישראל מבינים שמרכז הכובד לעסקה צריך לעבור מקטאר למצרים. גורם מדיני: "ישראל מוכנה לעשות הכול, כולל לשחרר מחבלים עם דם על הידיים"

הדרג המדיני מקדם את הפעולה ברפיח כחלק מהלחץ על חמאס לחזור לעסקה. הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס היום (חמישי) כדי לדון בין היתר בפעולת צה"ל שמתוכננת להיערך במעוז חמאס שבדרום הרצועה. אחרי 12 ימים שבהם לא כונס פורום השרים המורחב, יעודכנו המשתתפים בתוכניות של הצבא. 

ככל הידוע, הקבינט לא יידרש לאשר החלטות מאחר שהוא כבר אישר את שלבי פעולת צה"ל והסמיך את קבינט ניהול המלחמה להחליט על עיתוי השלבים, ובכללם הפעולה ברפיח. למעשה, עד לרגע זה הדרג המדיני לא נתן "אור ירוק" לצבא להתחיל בפינוי האוכלוסייה לקראת הפעולה. 

הצבא לוחץ על הדרג המדיני לבצע את הפעולה שנועדה להשמיד את גדודי חמאס האחרונים ברצועה. במקביל, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר ביקרו אתמול בקהיר ונפגשו עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, כדי להרגיע את החששות של המצרים שפעולה צבאית ישראלית תביא לנהירה של אוכלוסייה לתוך שטח מצרים. 

קבינט ניהול המלחמה יתכנס היום לפני הקבינט המורחב. זו תהיה ישיבה שנייה של הקבינט המצומצם השבוע לאחר שהפורום הזה קיים ישיבה גם ביום ראשון. שרי קבינט ניהול המלחמה ידונו בדרכים להתניע את המגעים לעסקת חטופים, למרות הקשיים והמשך המלחמה בעזה.

ההערכה בישראל היא שפעולה ברפיח תגביר את הלחץ על חמאס ותקדם את הסיכויים לעסקה. בשני הקבינטים ידונו השרים גם ב"יום שאחרי" רפיח, כחלק מהתוכניות ל"יום שאחרי" בעזה כולה. בכירים בישראל אמרו שהפעולה ברפיח מתקרבת וכי צה"ל מוכן וממתין כאמור ל"אור ירוק" מהדרג המדיני. 

בישיבת קבינט ניהול המלחמה בתחילת השבוע הוצגו רעיונות יצירתיים לשבירת המבוי הסתום במשא ומתן. מדובר למעשה במתווים חדשים שיכולים להיות בסיס למו"מ עם חמאס. בין היתר מדובר על דרכי חשיבה וגישה לעסקה שכוללת מנופי לחץ של ישראל, כגון הזזת חמאס מיכולת שליטה ולחץ צבאי כבד אל מול אופציית הפסקה מוחלטת של לחימה שאין לה שום היתכנות כעת.   

בישראל קיימת הבנה שיש להעביר את מרכז הכובד של המגעים מקטאר למצרים, לנוכח האכזבה מהתפקיד שמילאה דוחא, שמושקעת בהישרדותו של חמאס ולא מפעילה את מנופי הלחץ הנדרשים על ארגון הטרור, לרבות ויתור על איום בגירוש ההנהגה וסגירת חשבונות בנק. 

"להאשים את ישראל זה אבסורד"

גורם מדיני שב ואמר כי מי שדחה עד כה עסקה לשחרור חטופים זה חמאס. לדבריו, "זה לא ישראל אומרת, גם ארה"ב אומרת את זה. בלינקן אמר את זה בכבודו ובעצמו. לבוא ולהאשים את ישראל זה אבסורד. ישראל מוכנה לעשות הכול, כולל לשחרר מחבלים עם דם על הידיים, ולאפשר חזרת אוכלוסייה לצפון עזה".

הגורם המדיני הוסיף: "אסור לשכוח שמדובר בארגון טרור אכזרי, זה לא הבנק השווייצרי. כל בקשה שהוצגה בפני ישראל נענתה בחיוב, כולל החזרה לצפון הרצועה, אבל יש גבול. חמאס פשוט לא רציניים. הם רק על הישרדות, ולא רוצים להיפרד מהקלף הכי חשוב שזה החטופים שנשארו, ומנסים לייצר לחץ פנימי וכאוס בישראל". 

גורמים מדיניים התייחסו גם לסרטון הטרור הפסיכולוגי שפרסם חמאס ובו נראה החטוף הצעיר הירש גולדברג-פולין. לדבריהם, "מטרת הסרטון לייצר לחץ פנימי בישראל. רואים שהמסרים בסרטון מופנים נגד ראש הממשלה נתניהו והממשלה. האסטרטגיה של חמאס היא לייצר כאוס פנימי ואם אפשר להביא לפירוק הממשלה".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים מרתון שיחות עם כמה ראשי מדינות בנוגע להמשך המלחמה בעזה, כמו גם על בלימת אפשרות שבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים ישראלים. 

בישראל מתקיימים בימים האחרונים דיונים פנימיים בדרגים שונים כדי לסכל אפשרות להוצאת צווי מעצר. גורמים מדיניים אמרו כי בבית הדין יש שופטים מכל מיני מדינות, שחלקם מונעים מאינטרסים ושנאה לישראל, ולכן בירושלים צריכים להיערך גם לתרחישים של צווי מעצר. 

הדד-ליין לנורמליזציה

בסוף השבוע צפוי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן להגיע לסעודיה כדי לסגור אפשרות לעסקת נורמליזציה. בלינקן שוקל להגיע לאחר מכן לישראל. בעיני האמריקנים, הדד-ליין לסגירת הנורמליזציה עם סעודיה הוא סוף מאי-תחילת יוני, בגלל הצורך לאשר בקונגרס את הסכם ההגנה. 

קיימת אפשרות שאם אכן האמריקנים יתפרו את העסקה, הם יציגו אותה בפני ראש הממשלה נתניהו וידרשו את תשובתו. בעסקה כזו יש גם מרכיב פלסטיני שנוגע ל"יום שאחרי" וגם דרישה הצהרתית לחזון שתי המדינות. בנוסף, על רקע ההתחממות הביטחונית בגבול הצפון, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, צפוי להגיע לישראל בימים הקרובים כדי לקדם את ההסדר שלו. 

2024-04-24T20:12:15Z dg43tfdfdgfd