החטוף הירש גולדברג-פולין בסרטון מהשבי: "תישארו חזקים בשבילי"

בצל המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים, חמאס ממשיך בטרור פסיכולוגי ופרסם סרטון ראשון מהשבי של הצעיר הישראלי-אמריקני שנחטף ממסיבת הנובה ב-7 באוקטובר וידו נקטעה. הוא פנה למשפחתו: "לא להפסיק להילחם עד שאני וכל אחד מהחטופים יחזור הביתה בשלום. מקווה שלפחות הצלחתי לתת לכם קצת נחת בחג הזה". הוריו הגיבו: "תהיה חזק, אנחנו אוהבים אותך"

חמאס פרסם אתמול אחר הצהריים (יום ד') סרטון ראשון מהשבי של החטוף הירש גולדברג-פולין. מדובר למעשה באות חיים ראשון של הצעיר שנחטף ממסיבת הנובה ב-7 באוקטובר, ויד שמאל שלו נקטעה אז. בסרטון, שלא ברור מתי צולם אך דבריו מעידים לכאורה שהוא מהתקופה האחרונה, אכן רואים את יד שמאל שלו שנקטעה. ynet מפרסם באופן חריג חלק מהסרטון ואת הדברים הנאמרים בו לבקשת משפחת גולדברג-פולין. 

"אמא, אבא, ליבי ואורלי, אני אוהב אתכם מאוד ומתגעגע אליכם מאוד. אני חושב עליכם בכל יום שאני נמצא פה. אני יודע שאתם עושים הכול כדי שאני אחזור הביתה כמה שיותר מהר", אמר. "אני צריך שתישארו חזקים בשבילי ולא להפסיק להילחם עד שאני וכל אחד ואחת מהחטופים יחזור הביתה בשלום. אני מצפה ומקווה להיות איתכם בקרוב, אחרי שכל השיגעון הזה ייגמר. לי כבר לא יהיה אבל אני מקווה שלפחות לכם הצלחתי לתת קצת נחת בחג הזה".

בתחילת הסרטון מספר גולדברג-פולין: "נחטפתי ב-7 באוקטובר מהמסיבה בחניון רעים. יצאתי לבלות עם החברים שלי ובמקום זה מצאתי את עצמי נלחם על חיי עם פציעות קשות בכל הגוף אחרי שניסיתי להגן בגופי על עצמי ועל עוד אזרחים מפוחדים - כי לא היה מי שיגן עלינו באותו יום". 

בהמשך הוא פונה אל בנימין נתניהו ואל הממשלה: "אתם צריכים להתבייש בעצמכם, אתם צריכים להתבייש. בגלל שהפקרתם אותי ועוד אלפי אזרחים באותו יום ארור. אתם צריכים להתבייש שכמעט 200 יום אנחנו נמצאים פה וכל ניסיונות החילוץ של צה"ל כשלו. אתם צריכים להתבייש שהפצצות חיל האוויר הרגו כמעט 70 חטופים כמוני ואתם צריכים להתבייש, שוב ושוב. כל עסקה שעולה על השולחן אתה והממשלה שלך שוללים. אתם לא רוצים לסיים את הסיוט הזה כבר? תעשו כבר את המצופה מכם ותחזירו אותנו הביתה עכשיו או שגם זה כבר גדול עליכם והגיע הזמן שתניחו את המפתחות, תפנו את המשרדים ותלכו הביתה בעצמכם".

סביר להניח שדברים שאומר הירש בסרטון הוכתבו לו על ידי שוביו כחלק מהטרור הפסיכולוגי של חמאס.

הירש בן ה-23 הוא ישראלי בעל אזרחות אמריקנית. הוא בנם של רייצ'ל וג'ון שנולד בקליפורניה, ובילה כאמור במסיבת הטבע ברעים כשמתקפת הפתע של חמאס יצאה לדרך לפני 201 ימים. הוריו הגיבו הערב לסרטון שלו מהשבי, ואמרו כי הם הוצפו ברגשות כשראו לראשונה זה יותר מחצי שנה את בנם בחיים. "הוקל לנו לראות אותו בחיים, אך אנו מודאגים גם מבריאותו ורווחתו, כמו גם לבריאותם של כל בני הערובה האחרים וכל מי שסובל באזור זה". 

ההורים הוסיפו: "אנחנו כאן היום מתחננים לכל המנהיגים שניהלו משא ומתן עד היום. זה כולל את קטאר, מצרים, ארצות הברית, חמאס וישראל - תהיו אמיצים, תתערבו, נצלו את הרגע הזה ותעשו עסקה כדי לאחד את כולנו עם אהובינו ולסיים את הסבל באזור הזה. הירש, שמענו את קולך היום לראשונה זה 201 ימים. אם אתה יכול לשמוע אותנו, אנחנו אומרים לך - אנחנו אוהבים אותך, תהיה חזק, תשרוד".

ברשת CNN דווח הערב כי ממשל ביידן קיבל לידיו כבר ביום שני את הסרטון של הירש מהשבי, יומיים לפני שחמאס פרסם אותו. הדיווח מסתמך על גורם אמריקני רשמי. בדיווח צוין כי גורמים בארה"ב נמצאים מאז בקשר עם משפחתו של גולדברג-פולין. ה-FBI, דווח עוד, בוחן את הסרטון עבור כל ראיה ומידע אפשריים שניתן ללקט על מצבו של הירש.

ממטה משפחות החטופים נמסר מוקדם יותר: "זעקתו של הירש היא זעקתם של כל החטופים - הזמן שלהם נגמר. למדינת ישראל אין עוד זמן לבזבז, יש לשים את החטופים בראש, בלעדיהם למדינת ישראל לא תהיה תקומה ולא יהיה ניצחון. יש להחזיר את כולם הביתה - החיים לשיקום, הנרצחים לקבורה בכבוד".

שעות אחרי פרסום הסרטון, פרצה הערב הפגנה סוערת מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים שבה משתתפים חברי קבוצת הפועל ירושלים, שהירש נמנה על אוהדיה. כמה מאות מפגינים שדורשים עסקה מיד השליכו חזיזים והבעירו מדורות ברחוב עזה, במרחק של 200 מטר מבית משפחת נתניהו. עימותים נרשמו במקום מול כוחות המשטרה. ארבעה מפגינים נעצרו.

סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פאטל, התייחס לסרטון שחמאס פרסם: "אנחנו בוחנים את אמינותו. אם הוא אמיתי, זה עוד דוגמה לכך שחמאס מעדיף להחזיק חטופים במקום לסיים את המלחמה ולסיים את המצוקה של האזרחים בעזה. יש עסקה על השולחן - שחררו את החולים, את הזקנים, את הנשים ותהיה הפסקת אש. כל הסיטואציה לא מקובלת עלינו - מאז 7 באוקטובר הדגשנו שכל חטוף צריך להיות משוחרר. העולם שכח אולי שחמאס הוא זה שהתחיל את המלחמה והוא זה שיכול לסיים אותה. הירש צריך להיות עם המשפחה שלו ואנחנו, כולל הנשיא ביידן, לא ננוח לרגע עד שזה יקרה".

אמו של הירש, רייצ'ל, הפכה לדמות בולטת בכל הנוגע למאבק משפחות החטופים, ולפני שבוע בדיוק הוכללה ברשימת 100 המשפיעים בעולם של מגזין "טיים" האמריקני. "ראינו תמונה שבה הוא נראה במיגונית וראינו שהוא נפצע מירי", סיפרה בעבר על רגעי החטיפה של בנה. "טרוריסטים נכנסו למיגונית ירו ופוצצו רימונים. אנחנו יודעים שהוא נפצע ביד. הטרוריסטים אמרו שכל מי שיכול ללכת יקום. הוא הלך עם חמישה צעירים נוספים, והם עלו על הטנדר של חמאס. הסימן האחרון של הטלפון שלו היה בגבול עזה", היא סיפרה. 

בריאיון ל-"7 ימים" בחודש נובמבר סיפרה האם כי מעדויות שאספה המשפחה מהמיגונית שממנה נחטף הירש, הבינה כי יד שמאל של בנה נקטעה. "ישר שאלתי 'איזו יד הוא איבד, ימנית או שמאלית?' וכששמעתי שזו יד שמאל הרגשתי את הבחילה הכי עמוקה", אמרה. "כי הירש נראה כמוני, דומה לי פיזית, אני שמאלית וגם הוא". "זה ריסק אותי לחשוב שהוא איבד את היד החזקה שלו, של שנינו", הוסיפה. 

"וכמובן שישר חשבתי שהוא בטח מת, שהוא דימם למוות. במהלך הימים שאחרי, חשבתי לעצמי שאין שום דרך שהוא שרד את זה. נתחיל בזה שהוא ראה 18 אנשים מתפוצצים לגזרים לידו במיגונית. אחד מהם הוא החבר הטוב שלו מהילדות, ענר שפירא ז"ל, גיבור ישראל שכולם מכירים, הבחור שעמד בפתח ותפס את הרימונים שהמחבלים זרקו בידיים חשופות כדי להגן על כולם. ואחרי זה חשבתי על הכאב והסבל שהוא עבר כשנקטעה לו היד, ולא יכולתי לדמיין מישהו מצליח להישאר חי אחרי דבר מחריד כזה. אבל האנשים סביבי התעקשו, הם אמרו: 'תסמכי עלינו, חמאס רוצה להשאיר את הירש בחיים'. הם היו צריכים להסביר לי שהירש ושאר החטופים הם נכס בשבילם, קלף מיקוח. ואחרי זה ג'ון הלך ודיבר עם רופאים מנתחים, והם גם אמרו שאפשר לשרוד קטיעה כזו".

על-רקע המבוי הסתום במשא ומתן לעסקת חטופים, בכיר בחמאס אמר אתמול בעילום שם לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "לא ניתן לקבוע במדויק את מספר השבויים שעדיין בחיים, אבל מה שבטוח זה שיש יותר ממה שטוענים בישראל". 

לדבריו, "חמאס מחזיק ביותר מ-30 חיילים (קצינים, כלשונו) שנחטפו ב-7 באוקטובר, והם מוחזקים במקומות מאובטחים מאוד ומרוחקים מידי ישראל. הדרך היחידה לשחרר אותם היא באמצעות משא ומתן רציני - ולאחריו התחייבות מלאה להפסקת אש ושיקום". 

הבכיר בארגון הטרור התרברב בנוגע למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר כי הוא "יצא לאחרונה מהמנהרות ופגש את לוחמי הארגון בשטח, באזורים שבהם היו קרבות עם צה"ל". לדבריו, "סינוואר עדכן את הנהגת התנועה בחו"ל על מצב ההתנגדות ברצועת עזה, ואישר מהשטח את עוצמתה של עמדת ההתנגדות ויכולתה להתעמת עם צה"ל". בישראל טענו מנגד כי לא מוכרת יציאה של סינוואר מהמנהרות. 

בתחילת השבוע כונס קבינט ניהול המלחמה לדיון שבמרכזו עמדה תשובת חמאס למתווה לעסקה, לפיה בארגון דורשים הפוגה של שישה שבועות בתמורה לשחרור של פחות מ-20 חטופים. גורם מדיני בכיר הודה כי "יש מבוי סתום ומנסים לצאת ממנו".

לדברי הגורם, "בישראל מצפים ללחץ אמריקני על הקטארים, וחושבים על כל מיני מסלולים איך לשבור את המבוי הסתום ולהתניע את השיחות". הקטארים, מצידם, אמרו לפני כשבוע וחצי כי הם "שוקלים מחדש" את תפקידם בתיווך בגלל המתקפות נגדם, ואילו האמריקנים אמרו כי דוחא היא "שחקנית בלתי ניתנת להחלפה" במגעים.

2024-04-24T14:14:07Z dg43tfdfdgfd