"החג השני היה מפוצץ": הישראלים הסתערו על אילת בפסח, הצפון נמחק

"החג השני היה מפוצץ": הישראלים הסתערו על אילת בפסח, הצפון נמחק

אילת מתאוששת מחצי השנה האחרונה עם ירידה של 5% בלבד בתפוסה לעומת השיאים של פסח 2023, בעוד במרכז ובירושלים נרשמות ירידות של 30%-50% ■ אזור הצפון חטף את המכה הקשה ביותר: "אנשים לא יודעים להבחין בין האזורים המסוכנים יותר ופחות. אצלנו כמעט ואין אזעקות ויש מרחב מוגן — אבל מבחינתם הכל צפון"

April 29th, 13PM April 29th, 13PM הדר קנה

האיומים הביטחוניים הפכו את פסח לחג מעורב מבחינת התיירות. אילת, שעד מרץ איכלסה כ-50 אלף מפונים, חזרה לארח נופשים, ובמהלך פסח בתי המלון התמלאו ועימם גם הקניונים והאטרקציות. העיר הצליחה לחזור ולהיות היעד האהוב ביותר על הישראלים לנופש. בשאר המדינה המצב מורכב יותר. הצפון כמעט ריק ממטיילים, המלונות, הצימרים והאטרקציות סגורים ברובם, ומקומות שבכל זאת נותרו פתוחים מדווחים כי הם עובדים ב-20%-40% תפוסה.

בירושלים ובתל אביב נרשמו ירידות של 30%-40% בתפוסה לעומת שנה רגילה. באזור הדרום (שדה בוקר וים המלח) דווח על ירידות של כ-20% בתפוסה. את הירידה בתפוסה ניתן להסביר בהיעדרם של התיירים מחו"ל ובחשש של הישראלים, לצד מצב רוח ירוד יחסית, לטייל רחוק מהבית.

הירידות בתפוסה בפסח בולטות גם נוכח העובדה שבדרך כלל בחג נרשמות תפוסות של יותר מ-100% ומנוהלות רשימות המתנה באתרים רבים. ואולם נראה שבחג השני של פסח נרשמה עלייה בתפוסות — בעיקר באזורים הנחשבים בטוחים יותר.

אילת חוזרת להיות היעד הפופולרי ביותר

עוד לפני החג סוכני נסיעות דיווחו כי 50%–60% מההזמנות לחופשה בפסח הן לאילת. השנה היצע המלונות באילת נמוך מהרגיל שכן כ–3,500 מפונים מאכלסים כ–1,000 חדרי מלון.

ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות הובילו לעלייה נוספת בביקוש לעיר הדרומית. המחירים לחופשה בעיר התייקרו בהתאם — ומי שלא הצליח לתפוס מבצע או הנחה לקראת החג ישלם על המלון והאטרקציות בעיר כ-20% יותר בהשוואה לפסח שעבר.

המלונאים מדווחים כי התפוסות בעיר דומות לשנים קודמות, כשהמחסור בתיירים מחו"ל מורגש באופן שולי עם ירידה של כ-5% בתפוסה לעומת פסח הקודם (אז התפוסות היו בשיא). לפי בעלי העסקים בעיר, גם כשהעיר מלאה — מצב הרוח של הנופשים לא בשיאו.

"זה עדיין לא חג רגיל, כמעט ואין תיירים מחו"ל. בדרך כלל בחג מגיעים הרבה צרפתים, השנה יש פחות", אומר אלי יהב, הבעלים של מתחם האטרקציות פנטזי בקניון אייס מול. "אמנם יש התאוששות בקרב הישראלים והמלונות מלאים, וגם בחנות יש הרבה תנועה, אבל נראה שלאנשים פחות בא לבלות. הם פחות מגיעים לאטרקציות. הייתי אומר שהיקף הפעילות כרגע הוא כ-80% מחג רגיל. יש תחושה באוויר שלאנשים יש פחות מצב רוח".

הירידות מורגשות יותר במרכז ובירושלים

"אילת מתנהגת כמעט כרגיל. גם אם יש ירידה — היא לא דרמטית. בשאר הארץ המצב נע בין גרוע לסביר", אומר דני ליפמן, המנכ"ל והבעלים של רשת אטלס, המפעילה 16 מלונות בישראל. "בירושלים התיירות היא נושא קריטי — בימים רגילים כלכלת העיר מתבססת על כ-85% תפוסה מתיירות. השנה אין תיירים מחו"ל והישראלים לא כל כך מגיעים, אז אני מעריך שיש ירידה דרמטית של 50%-60% בתפוסה. במרכז, תל אביב נהנית מזה שאין אפשרויות לנפוש בצפון — אני מעריך ששם הירידה היא של כ-30%".

דוד מלול, מנכ"ל מלון צובה והאטרקציה לילדים קיפצובה, מסביר שהירידה בירושלים מורגשת — אבל לדבריו מדובר בירידה של כ-30%, לפחות באזורים המיועדים לילדים. "בקיפצובה יש ירידה מסוימת, אני לא יודע אם זה בגלל מזג האוויר (היו מספר ימי חמסין בשבוע שעבר; ה"ק) או בגלל המתיחות הביטחונית. היו ימים עם ירידות של כ-50%, אבל ברוב הימים ראינו ירידה של 15%-20% בהשוואה לשנים רגילות", הוא אומר. "במלון יש לנו תפוסה טובה לאורך כל החג. יש לנו 13 חדרים עם מפונים (מתוך 64; ה"ק), אבל אנחנו מלון מותאם למשפחות שמחבר את השהייה עם בילוי בקיפצובה וסדנאות לילדים, אז יש לנו הרבה לקוחות חוזרים והצלחנו להגיע לתפוסה של 100%".

בדרום הארץ מרגישים בהבדל בין חג ראשון ושני. "החג הראשון היה חלש והחג שני מפוצץ בהזמנות, גם ללינה וגם לטיולים באזור רמת הנגב. לא ידענו לצפות את זה מראש", אומר טל גרליץ, הבעלים של "טל במדבר", מתחם של שמונה צימרים באזור שדה בוקר ומרכז מבקרים באזור. "בחג הראשון הכבישים היו ריקים, סגרתי מוקדם את מרכז המבקרים כי לא היה טעם להשאיר פתוח. אחר כך הצענו הנחות של 30% ובחג השני נהיה טירוף של הזמנות, מכוניות מגיעות והכל מתמלא. כנראה אנשים רוצים לנשום לקראת החג השני. גם הגיעו אלינו אנשים שבאילת היה להם יקר מידי".

הצפון נמחק כמעט לחלוטין

רוב הצימרים וחדרי האירוח במדינה מרוכזים בגולן ובגליל — יותר מ–5,300 חדרי אירוח כפרי מתוך 6,500 חדרים בישראל בסך הכל, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). ברבים מהאזורים האלה הצימרים לא פועלים, כי הם מפונים מתושבים — אבל גם לאזורים שאינם מפונים הישראלים ממאנים להגיע לחופשה כפרית.

"אני היחיד שפתוח ועובד בכל האזור שלי. אנחנו בערך ב-70% תפוסה כרגע, אבל זה משתנה בכל רגע. יש כאלה שמגיעים כי הם נחשבים אמיצים ויש כי ביטלו להם נסיעה לחו"ל, אני לא בטוח בסיבות של כל מי שמגיע", אומר שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן. "בשנה רגילה אני על 110% תפוסה, על כל חדר פנוי קופצים 10 לקוחות. אבל עכשיו בכל האזור יש מינון נמוך מאוד של מטיילים. אנשים לא יודעים להבחין בין האזורים המסוכנים יותר ופחות, בין הגולן לגליל. אצלנו כמעט ואין אזעקות ויש מרחב מוגן — אבל מבחינתם הכל צפון.

"אני פתחתי מתוך אופטימיות ותקווה, ובעיקר בגלל העובדים שלי — לרבים מהם התסיים החל"ת ואני רוצה לתת להם קצת פרנסה ותקווה שנחזור בעתיד. נתתי גם הנחות משמעותיות, של 35% לפחות במחיר. מי שמגיע מגלה שיפה פה באופן מדהים".

2024-04-29T10:25:31Z dg43tfdfdgfd