ההבהרות שחמאס ידרוש בקהיר - ו"נוסח הפשרה הישראלי" לדרישה לסיום המלחמה

גורם בחמאס אמר שאין "בעיות מהותיות" בהצעה המצרית, אך משלחת של ארגון הטרור שתגיע הערב לקהיר תדרוש הבהרות בנוגע ל"כוונות" ישראל. זו מסרבת לדרישה לסיים את המלחמה, אבל לפי רויטרס מוכנה ל"תקופה של רגיעה מתמשכת" בשלב השני. ראש משלחת חמאס טוען שאפשר להגיע להפוגה כבר בסוף השבוע, אם ייעשו "ליטושים" - אבל סינוואר טרם נתן את המילה האחרונה

משלחת של נציגי חמאס צפויה להגיע הערב (שני) לקהיר, כחלק מהמגעים המחודשים על עסקה שתכלול שחרור חטופים והפסקת אש מול ישראל. בראש המשלחת יעמוד בכיר חמאס חליל אל-חיה, והיא תיפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. לפי דיווח בסוכנות הידיעות AP גם משלחת ישראלית עשויה להגיע למצרים בימים הקרובים. בערוץ הסעודי "אל-חדת'" נטען כי המשלחת הישראלית עשויה להגיע לקהיר כבר מחר, אך רק בהתאם לתשובת חמאס. 

המגעים לעסקה והאיומים בממשלה - עוד כותרות:

המספרים, השלבים והשאלות הפתוחות: זו ההצעה החדשה, חמאס רומז שלא ישלולאור אדום מביידן: "חזר בשיחה עם נתניהו על עמדתו הברורה לגבי רפיח"עסקה או רפיח: האולטימטום של גנץ - וזה של סמוטריץ'ישראל עשויה להסכים לתנאים שהתנגדה להם בסבבים קודמים

המגעים כעת נערכים בתיווך מצרים, שמקווה למנוע את הפעולה ברפיח והחליפה למעשה את קטאר כמתווכת הראשית, אם כי לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס השיחות בקהיר יתנהלו מול מתווכים מצרים וגם קטארים. 

בבסיס המגעים עומדת התוכנית שגיבשה קהיר, הכוללת לפי הדיווחים שני שלבים. גורם ישראלי ששוחח עם "ניו יורק טיימס" אמר שבשלב ראשון של התוכנית תהיה אותה עסקה הומניטרית שתכלול שחרור של כ-33 חטופים – נשים, ילדים, חולים, "פגועי נפש" ומבוגרים –  בתמורה להפסקת אש זמנית ושחרור מחבלים מהכלא הישראלי. ישראל למעשה התגמשה במגעים, והמתווה הנוכחי מבוסס על התשובה הקודמת של חמאס שהוגדרה בזמנו "מופרכת", ושבה התעקש כי אינו יכול לשחרר 40 חטופים חיים במסגרת הקטגוריות ההומניטריות. 

לפי הדיווח ב"טיימס", בשלב השני של התוכנית ייערך משא ומתן על סיום המלחמה בתמורה לשחרור כל שאר החטופים. גורם מצרי אמר במקביל לסוכנות הידיעות AP כי יש "פתיחות ישראלית" לדון בשלב השני בהפסקת אש מוחלטת. הגורם המצרי ציין בפני AP כי בשלב השני ישוחררו גם אסירים פלסטיניים "בכירים", ויחל תהליך השיקום של רצועת עזה. 

ברויטרס צוטט גורם אחר שמעורה בפרטים, שאמר שהשלב השני יכלול "תקופה של רגיעה מתמשכת". לדבריו מדובר בנוסח הפשרה שמציעה ישראל, אל מול דרישת חמאס להפסקת אש מוחלטת. הגורם הזה ציין כי בתום השלב הראשון, ישראל תאפשר מעבר חופשי בין דרום הרצועה לצפונה, ותיסוג באופן חלקי מהרצועה. 

בישראל, נזכיר, מתעקשים כל העת כי לא יסכימו לסיום המלחמה. בצל איומי השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לפרק את הממשלה במקרה של עסקה מול חמאס – כזו שסביר להניח שתביא לדחיית או ביטול המבצע המתוכנן ברפיח – גורם מדיני ישראלי טען אתמול כי ההכנות לכניסה לרפיח "נמשכות" וכי "בשום עסקה, אם תהיה כזאת, ישראל לא תוותר על מטרות המלחמה". בדברים הללו, מעניין לציין, לא הייתה שלילה מוחלטת של אפשרות להפסקת אש ממושכת.

בחמאס משדרים אופטימיות, אך דורשים "הבהרות" ו"ליטושים"

גורם בחמאס אמר אמש לסוכנות הידיעות AFP כי ארגון הטרור ימסור את תשובתו להצעה כבר היום, אבל דיווחים אחרים מטילים בכך ספק. גורמים מצריים אמרו לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הנהגת חמאס מבקשת להבהיר כמה ביטויים שישראל השתמשה בהם בתגובתה, שמבטאים "כוונות" או "נכונות" לחלק מהתנאים שהציב חמאס – בהם נסיגה ממסדרון נצרים שמבתר את צפון הרצועה מדרומה, יציאה מוחלטת מרצועת עזה והפסקת אש כוללת. לפי הדיווח, ישראל הביעה "נכונות" ו"כוונות" ולא הראתה מחויבות ברורה – וזה מה שחמאס רוצה להבהיר לפני התגובה. 

גם בדיווח הבוקר ברויטרס צוטט בכיר בחמאס, שלפיו יש לארגון הטרור "שאלות" בנוגע לתגובה מהצד הישראלי. במקביל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק, הבהיר הלילה כי לא הייתה הצהרה רשמית כלשהי מטעם הארגון בנוגע להצעה החדשה – דברים שמעידים אולי שהתשובה של חמאס טרם גובשה. ברקע לכך ראוי גם להדגיש כי את ההחלטות הסופיות מקבל בסופו של דבר מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ולא ברור עדיין אם העניק את תשובתו. כך לפחות לפי דיווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שמזוהה עם חיזבאללה. 

מי שיעמוד בראש המשלחת שתגיע לקהיר, חליל אל-חיה, אמר היום לערוץ הסעודי "א-שרק" כי אם תושג הסכמה, ייתכן שניתן יהיה להתחיל בהפוגה בלחימה כבר בסוף השבוע הקרוב. הוא הדגיש אבל שיש צורך ב"ליטושים אחרונים" בהסכם. לפי הדיווח ב"א-שרק", המשלחת של חמאס תגיע לקהיר בשעות הערב - וכעת נמצאת באיסטנבול - ותציג בפני המצרים "חידודים" בנוגע לעמדה הישראלית. אחרי השיחות בקהיר, כך נטען, המשלחת תחזור לקטאר לדיונים נוספים - אם תושג הסכמה. 

למרות זאת, הגורם בחמאס שדיבר עם AFP נשמע אופטימי, ואמר כי אין "בעיות מהותיות" בהצעה שעל הפרק. לדבריו, "האווירה חיובית, אלא אם ישראל תציב מכשולים חדשים". עוד לפני כן תיארו בחמאס את ההצעה כ"רצינית", ואמש אמר גם בכיר חמאס סמי אבו זוהרי: "הבטחנו לאחינו במצרים ובקטאר שאנחנו רציניים לגבי הגעה להסכם, אבל לא ניכנע לשום לחץ אמריקני".

בדבריו התייחס אולי אבו זוהרי להצהרה המשותפת השבוע של הנשיא ג'ו ביידן ו-17 מנהיגים נוספים בעולם, שבה דרשו ממנו לשחרר מיד את החטופים ולהסכים לעסקה שתכלול גם הפסקת אש ברצועה. ביידן הזכיר את אותה הצהרה בשיחה שערך אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי הדיווח הבוקר ב-AP, השיחה נמשכה פחות משעה ובמהלכה הסכימו השניים שהאחריות להגעה לעסקה נותרה בצד של חמאס. 

בבית הלבן ציינו אמש כי בשיחה ביידן גם חזר על "עמדתו הקבועה" בנוגע לפעולה ברפיח – אמירה שממנה משתמע כי הוא שב והביע דאגה רבה ממבצע שכזה. דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ון קירבי, אמר אתמול בריאיון לרשת ABC כי ישראל "הסכימה להקשיב" לחששות שהביעו האמריקנים, לפני שתפתח במבצע ברפיח. 

בהקשר זה יצוין כי הגורם הישראלי ששוחח עם "ניו יורק טיימס" הודה שבישראל משתמשים באיום לפתוח בפעולה צבאית "מיידית" לפירוק גדודי חמאס ברפיח כמנוף לחץ על ארגון הטרור, במסגרת המגעים לעסקה. עם זאת, הגורם הדגיש כי צה"ל כבר החל בגיוס לוחמי מילואים במסגרת ההכנות לפעולה האפשרית, ולדבריו פינוי המוני האזרחים מרפיח עשוי להתחיל כבר בימים הקרובים. גורם ישראלי נוסף הסביר לעיתון האמריקני כי המסר של ישראל הוא שאם חמאס רוצה למנוע מתקפה על רפיח, עליו לשחרר חטופים. 

בלינקן בסעודיה, מדינות באירופה שוקלות הכרה במדינה פלסטינית

בינתיים, ובמסגרת המאמץ האמריקני לקדם עסקה ולהתכונן ל"יום שאחרי" המלחמה, הבוקר נחת מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בסעודיה, במסגרת ביקור במזרח התיכון שבו יגיע גם לירדן וביום שלישי הקרוב גם לישראל. בין היתר, בסעודיה ינסה לקדם בלינקן את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אם כי הסכם שכזה יאלץ את ישראל להסכים לפשרות בכל הנוגע לקידום מדינה פלסטינית – דבר שעד כה נתניהו מתנגד לו. הסכם שכזה עשוי גם לפתוח פתח לביסוס ברית הגנה אזורית, שביטוי מרכזי לה הגיע בסיוע האזורי ביירוט מאות הכטב"מים והטילים ששיגרה איראן לעבר ישראל. 

בלינקן מגיע לריאד בעיצומה של פסגה של ארגון הפורום הכלכלי העולמי, ולפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס ינצל זאת כדי להיפגש עם שורה של שרי חוץ – ממדינות מפרציות ומדינות אירופיות – ולדון עמם בתוכניות של שיקום הרצועה בתום המלחמה, בכלל זאת במימון השיקום. בלינקן, כך מדווחת רויטרס, ישוחח עם עמיתיו על האופן שבו המדינות האירופיות ייקחו גם הן חלק בשיקום הרצועה. 

לפי הדיווח, קבוצה של מדינות אירופיות, בכללן נורבגיה, מתכננות להכיר במדינה פלסטינית במקביל להצגה באו"ם של תוכנית שלום בגיבוי ערבי. "באמצעות איחוד כוחות נוכל להפוך את זה ליותר משמעותי. אנחנו מאוד רוצים להכיר במדינה פלסטינית, אבל אנחנו יודעים שזה משהו שעושים רק פעם אחת", אמר בכינוס בריאד שר החוץ הנורבגי אספן בארת. שר החוץ הצרפתי, סטפן סז'ורנה, השתתף גם הוא בכינוס הבינלאומי בריאד ואמר הבוקר כי בשיחות על עסקת חטופים נרשמה אמנם התקדמות – אך קרא לשמור על "זהירות". לדבריו, "המצב בעזה קטסטרופלי, חייבים להגיע להפסקת אש".

2024-04-29T08:00:21Z dg43tfdfdgfd