הבית הלבן: אפשר לגשר על הפערים בין ישראל לחמאס

הבית הלבן: אפשר לגשר על הפערים בין ישראל לחמאס

דובר הבית הלבן הכחיש כי ארה"ב פעלה מאחורי גבה של ישראל בנוגע למתווה שחמאס הסכים לו ■ בממשל ביידן הזהירו את נתניהו מפני הרחבת המבצע ברפיח, אך הבהירו כי אינם מתנגד למבצע לאורך ציר פילדלפי, שמפריד בין הרצועה למצרים

May 07th, 20PM May 07th, 22PM

דובר הבית הלבן לענייני ביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר הערב (שלישי) כי אפשר לגשר על הפערים בין ישראל לחמאס בנוגע להצעה לעסקה שהארגון הודיע כי הוא מסכים לה. "ממבט במסמך אנחנו מרגישים כי ניתן לגשר על הפערים", הוא אמר. קירבי הכחיש במהלך שיחה עם עיתונאים כי ארצות הברית פעלה מאחורי גבה של ישראל, ביחד עם קטאר, בנוגע למתווה שחמאס הסכים לו. "אף אחד לא הסתיר דבר", הוא אמר, "היינו שקופים ופתוחים".

ממשל ביידן לא מיהר להגיב אתמול בלילה להודעת חמאס על הסכמת הארגון למתווה הפסקת אש מתוקן שהציגו קטאר ומצרים, אך גם לא סתר את התגובה הישראלית, לפיה המתווה לא הוצג לישראל ואינו מקובל עליה. ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, שהגיע לאזור בסוף השבוע בניסיון להציל את המגעים בין הצדדים, טרם שב לארה"ב, והוא צפוי בימים הקרובים לבקר בקהיר וגם בישראל.

בחודשים האחרונים תמכה ארצות הברית באופן עקבי בעמדת ישראל לפיה המכשול העיקרי להשגת הסכם הוא עקשנות שהפגין חמאס במהלך המשא ומתן. שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן וקירבי חזרו על העמדה הזו בהתבטאויותיהם הפומביות לאורך כל התקופה. בישראל ממתינים לראות אם הממשל ידבוק בקו הזה גם לאחר הודעת חמאס, וההסתייגות הישראלית ממנה. בממשל מביעים ביקורת פנימית גוברת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנתפס כמי שאינו עושה מספיק לקידום עסקה ואף מערים קשיים באמצעות התבטאויות לוחמניות תוך כדי המשא ומתן. אולם עד כה, הביקורת הזו לא מצאה ביטוי פומבי.

אמש הודיע חמאס לקטאר ולמצרים כי ארגונו מסכים למתווה שהוצע לו להפסקת אש עם ישראל, במסגרת המגעים לשחרור החטופים. לפי מקורות בארגון, חמאס קיבל ערבויות הן מארה"ב והן מהמתווכות לכך שישראל לא תחדש את הלחימה ברצועת עזה בתום יישום העסקה.

המבצע ברפיח

ארצות הברית לא הביעה התנגדות לצעדים שישראל נקטה עד כה במסגרת הפעולה הצבאית שלה ברפיח, אך הזהירה את נתניהו מפני הרחבת המבצע אל תוך השכונות הצפופות של העיר הדרומית ביותר ברצועה, שם מרוכזים כמיליון אזרחים פלסטינים. עם זאת, הממשל הבהיר כי הוא אינו מתנגד לפעולה ישראלית מוגבלת באזור מעבר רפיח ובהמשך לאורך ציר פילדלפי, שמפריד בין הרצועה למצרים.

מקור ישראלי שמעורה בשיח בנושא עם ארה"ב אמר ל"הארץ" כי הממשל מבין את הרציונל של פעולה ישראלית לאורך ציר פילדלפי, במטרה לנטרל את רשת המנהרות שחמאס חפר בין הרצועה למצרים, ששימשו את הארגון להברחת נשק וחומרים לטובת תעשיית ייצור הרקטות שלו. "כל עוד לא תהיה פגיעה משמעותית באזרחים ומעבר כרם שלום ימשיך לפעול, הממשל לא יתנגד לפגיעה במנהרות לאורך ציר פילדלפי", העריך המקור.

מבצע נגד המנהרות לאורך הגבול לא יענה על התחייבותו של נתניהו בהתבטאויותיו הפומביות בנושא רפיח בשלושת החודשים האחרונים. נתניהו אמר כי ישראל תפעל לפרק את ארבעת גדודי חמאס בעיר הדרומית, אולם פעולה כזו תצריך לחימה בלב העיר ובשכונותיה, בניגוד מוחלט לעמדת ארה"ב. מדינות אחרות שתמכו בישראל בתחילת המלחמה בעזה, בהן מצרים, צרפת וגרמניה, הזהירו גם הן את ישראל מפני ההשלכות של מהלך כזה. בישראל מעריכים כי ישראל עשויה לספוג לא רק גינויים מילוליים חריפים במקרה שכזה, אלא גם סנקציות מעשיות, כמו ביטול או עיכוב של משלוחי נשק, ואף הימנעות אמריקאית משימוש בווטו במועצת הביטחון של האו"ם לטובת ישראל.

הממשל מודאג גם מהשלכות הלחימה ברפיח על מצרים: בשיחות עם בכירים בישראל נידונה האפשרות שחמאס ינסה ליזום משבר משמעותי באמצעות פריצת הגבול בין הרצועה לסיני, ועידוד מאות אלפי פלסטינים לברוח לשטח מצרים, בניגוד לרצונה של הממשלה בקהיר. בממשל רוצים לוודא שגורמים קיצוניים בממשלה בישראל, כמו השרים בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר, אינם דוחפים למימוש החשש הזה, שיעמיד בסכנה את היציבות במצרים, ויערער את המצב הביטחוני במדינה.

הערב נחשף ב"הארץ" כי ישראל התחייבה בפני ארה"ב להעביר את האחריות על מעבר הגבול עם מצרים לחברת אבטחה אמריקאית פרטית, לאחר שצה"ל יסיים את המבצע במקום. ישראל אף הבטיחה כי לא תפגע בתשתיות הגבול כדי לאפשר את הפעלתו של המעבר.

2024-05-07T18:01:42Z dg43tfdfdgfd