הבית החדש של אוסף השואה הנדיר של אירנה

אירנה וודיסלבסקי בת ה-88 תרמה למוזיאון לוחמי הגטאות יותר מאלף פריטים של יהודים מתקופת מלחמת העולם השנייה. האוסף כולל בין השאר מכתבים מגטאות וממחנות ריכוז, גלויות ואיורים

מוזיאון בית לוחמי הגטאות קיבל אוסף נדיר של יותר מאלף פריטים היסטוריים של יהודים בזמן השואה. האוסף כולל בין השאר מכתבים מהגטו, גלויות, איורים מאושוויץ, פסלים, סרטי זרוע, טלאים ופרטי לבוש.

הפריטים נאספו על ידי בני הזוג יעקב ואירנה וודיסלבסקי, שהקדישו את חייהם להנצחת השואה. "שילמנו במשך השנים המון כסף, התרוצצנו אחרי כל פיסת מידע, עקבנו אחר מכירות פומביות, ויש חפצים שקיבלנו מחברים מפולין", מספרת אירנה בת ה-88, שמתגוררת ברמת גן.

היא שורדת שואה שנולדה בזקופנה, פולין. בעלה, יעקב וודיסלבסקי ז"ל, שרד גם הוא את השואה ועלה לישראל ב-1948. בני הזוג החזיקו מוזיאון באריאל שבו הוצג חלק מהאוסף. פריטים שטרם נחשפו הוחזקו בביתם – בין היתר עשרות קלסרים שכוללים מכתבים נדירים של יהודים ממחנות ריכוז, שגם אותם העבירה לארכיון בית לוחמי הגטאות. "מצאתי שם בית חם לפריטים שמנציחים ומתעדים את השואה של העם היהודי", אומרת אירנה.

וודיסלבסקי, בתם של משה וסופיה צימרמן, נולדה ב-1936 בזקופנה, פולין. בילדותה עברה משפחתה לפשמישל. ביוני 1941 נכבשה העיירה בידי הגרמנים, ובהמשך הוקם בה גטו. באחד הימים יצאה סופיה מביתה ולא שבה. ורוניקה פרטילה, חברת המשפחה, באה לגטו ואספה לזרועותיה את הילדה, אירנה. מאוחר יותר, בעקבות הלשנה, הועברה אירנה למסתור אחר, ובמהלך המלחמה נאלצה לנדוד בין דירות ומשפחות שונות. ב-1958 עלתה לישראל.

ענת ברטמן אלהלל, מנהלת הארכיון בבית לוחמי הגטאות: "יעקב ואירנה השקיעו באיסוף, בתיעוד ובהקמת בית הזיכרון באריאל את מרצם, זמנם ומיטב משאביהם. באוסף גלויות ומכתבים מגטאות, בהם ורשה, לודז' וטרזין, וממחנות כמו מיידנק, אושוויץ ודכאו".

2024-05-05T03:42:33Z dg43tfdfdgfd