האו"ם סגר 5 תיקים נגד עובדי אונר"א שהיו מעורבים באירועי 7.10: "לא סופקו ראיות"

צוות הבדיקה שמונה לחקור את ההאשמות נגד הפעילים שהשתתפו בטבח חקר בסך הכול 19 עובדים: 12 שהופיעו בממצאים של ישראל מינואר, ו-7 נוספים שמידע עליהם התקבל במרץ ואפריל. תיקים נגד חמישה "נסגרו" או "הופסקו", בטענה שלא התקבלו ראיות התומכות בהאשמות. משרד החוץ: "שיתפנו פעולה באופן מלא"

צוות הבדיקה של האו"ם שמונה לחקור את הטענות נגד עובדי אונר"א שהיו מעורבים בטבח 7 באוקטובר סגר את התיקים נגד חמישה מהם (מתוך 19 בסך הכול), בין היתר בטענה שישראל לא סיפקה מספיק ראיות התומכות במעורבותם. ישראל, מנגד, טוענת ששיתפה פעולה באופן מלא עם האו"ם. במסגרת הבדיקה, צוות מטעם האו"ם יבקר שוב בישראל במאי כדי לבחון את ההאשמות.

במקביל לבדיקת 12 העובדים שלגביהם ישראל העבירה מידע והאשימה באופן מפורש בינואר השנה, האו"ם פתח בחקירה של שבעה עובדים נוספים של אונר"א (סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים). לפי הודעה שפרסם האו"ם, מטעם המשרד לבקרת פנים של האו"ם (OIOS), "בחודשים מרץ ואפריל התקבל מידע לגבי שבעה עובדים נוספים של אונר"א".

בסך הכול, האו"ם פתח בחקירה של 19 מעובדיו בגין הטענות למעורבות במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, ו-12 העובדים שהואשמו על ידי ישראל בינואר - פוטרו. עם זאת, בהודעת העדכון של האו"ם נמסר כי החקירה בעניינם של ארבעה מתוך ה-12 "נסגרה" או "הופסקה", וחקירה נגד אחד מהשבעה הנוספים הופסקה גם היא; כך שבפועל, נמשכת חקירתם של 14 עובדי הסוכנות. בהודעת האו"ם לא צוינו שמותיהם של העובדים שחקירתם נמשכת או של אלו שהחקירה בעניינם הסתיימה.

תיק אחד, כך לפי ההודעה, "נסגר - שכן לא התקבלו ראיות מישראל התומכות בהאשמות נגד העובד". בעניינו עוד נמסר כי "נבחנות פעולות תיקון אדמיניסטרטיביות שניתן לנקוט". שלושה תיקים נוספים "הושעו", שכן לפי ההודעה "המידע שסופק על ידי ישראל לא מספיק כדי להמשיך בחקירה. אונר"א בוחנת את הצעדים האדמיניסטרטיביים שבהם תנקוט במסגרת החקירה".

בנוגע לתיק החמישי שחקירתו הופסקה, של אחד משבעת העובדים שהמידע לגביהם התקבל במרץ ובאפריל, נמסר כי "החקירה הופסקה עד לקבלת ראיות נוספות התומכות בהאשמות". עוד נמסר כי החוקרים מטעם האו"ם כבר ביקרו בישראל, וכאמור יקיימו ביקור נוסף במהלך חודש מאי. "הדיונים נמשכים ועד כה היו מועילים ואפשרו את התקדמות החקירה", נכתב בסיכום ההודעה.

במסמך שפורסם מטעם משרד החוץ הישראלי, צוין כי ישראל דווקא "שיתפה מידע מפורט על אודות מעורבות עובדי אונר"א בטבח 7 באוקטובר עם ה-OIOS, שעליו הוטל המנדט לחקור תיקים של פחות מ-20 עובדים". כמו כן, נכתב כי "ישראל שיתפה עם בעלות בריתה הקרובות מידע נרחב על חדירת חמאס וארגוני טרור נוספים לתוך אונר"א".

בתחילת השבוע, פורסמו מסקנות של ועדת הבדיקה העצמאית והנפרדת של האו"ם על פעילותה של (אונר"א), בראשות שרת החוץ לשעבר של צרפת קתרין קולונה, שהוקמה אמנם בהמשך לפרסום הממצאים על עובדי הסוכנות מצד ישראל, אך לא הייתה אמורה לחקור אותם.

בדוח המסקנות של הוועדה נכתב בין היתר כי הארגון "ניטרלי יותר מאשר ישויות דומות אחרות של האו"ם או ארגונים לא-ממשלתיים אחרים". עם זאת, הוועדה זיהתה "כמה בעיות הדורשות שיפור מיידי". בין המסקנות והפתרונות שהוצעו: קידום נשים בארגון והקמת דירקטוריון, דיגיטליזציה מלאה של תכני הלימוד בבתי הספר של אונר"א ופתיחת קו חם לדיווח על תכנים בעיתיים.

2024-04-27T00:41:14Z dg43tfdfdgfd