דיפלומטים מערביים מעריכים שהתגובה הישראלית לאיראן מידתית ולא תוביל להסלמה

דיפלומטים מערביים מעריכים שהתגובה הישראלית לאיראן מידתית ולא תוביל להסלמה

המדינות הפרו-ישראליות קיימו בימים האחרונים דיונים עם ישראל על תקיפה אפשרית באיראן בניסיון למנוע התלקחות. "כרגע נראה שהמסר התקבל היטב", אמר אחד הדיפלומטים על התגובה

April 19th, 15PM April 19th, 15PM

דיפלומטים בכירים בכמה מדינות מערביות אמרו היום (שישי) כי התקיפה הישראלית באיראן מהווה בעיני ממשלותיהם תגובה מידתית, שלא צפויה להסלים את המצב במזרח התיכון. אותן מדינות קיימו דיונים עם ישראל בימים האחרונים על תקיפה אפשרית שלה באיראן. "אנחנו מרגישים שהישראלים הקשיבו לדאגות שלנו ובחרו בפעולה שהאיראנים יכולים לחיות איתה", אמר אחד הדיפלומטים ל"הארץ", שעות לאחר שהחלו להתפרסם פרטי התקיפה. הוא הוסיף כי "אי אפשר עדיין להגיד בוודאות שהסכנה מאחורינו, אבל יש מקום לאופטימיות זהירה".

בשבוע האחרון התקיימו מספר שיחות של בכירים במדינות פרו-ישראליות עם מקביליהם בישראל, כולל שיחה בין שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין לשר הביטחון גלנט, שיחת טלפון בין ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן ביקורים בישראל של שרי החוץ של בריטניה וגרמניה. אחד הדיפלומטים הבכירים הסביר כי "המסר שעבר בכל השיחות הללו הוא שגם אם ישראל משוכנעת שהיא חייבת להגיב, צריך לחשוב היטב איך נראית התגובה הזו. כרגע נראה שהמסר הזה התקבל היטב".

שום מדינה מערבית לא פרסמה הודעת גינוי או הסתייגות לפעולה המיוחסת לישראל. זאת, בניגוד לגינוי הפומבי הנחרץ של ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי ומדינות נוספות למתקפת הטילים והכטב"מים של איראן נגד ישראל במוצאי שבת. גם מדינות בולטות בעולם הערבי שמרו על שתיקה אחרי התקיפה המיוחסת לישראל באיראן.

התקווה העיקרית כעת בארה"ב, באירופה ובמדינות הערביות המקיימות קשרים עם ישראל, היא שאיראן תראה בתגובה המדודה יחסית של ישראל סוף פסוק, ולא תבחר להגיב בעצמה במתקפה נוספת. סונאק אמר היום כי "באופן כללי, הסלמה משמעותית אינה האינטרס של אף אחד. אנחנו רוצים ששיקול הדעת יגבר באזור". מדינות אירופה יזמו בימים האחרונים מהלכים להטלת סנקציות כלכליות חדשות על איראן, בתגובה למתקפה שלה. המהלכים הללו ימשיכו בשבועות הקרובים.

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר היום על התקיפה כי ארצו "לא היתה מעורבת בשום פעולה התקפית". בדברים שנשא בכנס שרי החוץ של מדינות ה-G7 באיטליה, הבהיר בלינקן כי וושינגטון מחויבת לביטחונה של ישראל ולמניעת הסלמה, ופועלת להורדת המתיחות באזור. שר החוץ של איטליה, המארחת את הכינוס, אמר כי ארה"ב עדכנה את הפורום שקיבלה את המידע על התקיפה "ברגע האחרון".

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר היום כי ארצו העבירה לישראל מסר מאיראן, שלפיו היא אינה מעוניינת בהסלמה. לפי לברוב, שצוטט בטלגרף הבריטי, "היו שיחות בין ההנהגה הרוסית ואיראן, ונציגים שלנו ושל הישראלים. הבהרנו (את עמדתנו) בשיחות האלה, אמרנו לישראל שאיראן אינה רוצה בהסלמה".

2024-04-19T12:26:40Z dg43tfdfdgfd