"דיווחים על איומי מוות": מכתב ההתרעה לנשיאת אוניברסיטת קולומביה - והאולטימטום

המפגינים הפרו-פלסטינים שהקימו אוהלים בקמפוס היו אמורים להתפנות בחצות שעון ניו יורק - אך ברגע האחרון האולטימטום נדחה ב-8 שעות, כששוטרים רבים היו מוכנים לפנותם בכוח. טרם ההארכה, מאות פרופסורים, סטודנטים ואנשי צוות שיגרו מכתב לנשיאה: "המצב בקמפוס מסלים, את חלק מהמוחים מכריחים להפגין"

נמשכת הדרמה באוניברסיטת קולומביה בארה"ב: הבוקר (רביעי), חצות שעון ניו יורק, פג והוארך מחדש האולטימטום שהציבה הנשיאה מינוש שפיק לסטודנטים הפרו-פלסטינים להתפנות ממאחז האוהלים המאולתר שהקימו בלב הקמפוס בימים האחרונים. כוחות משטרה רבים זרמו לאזור, מסוקים של גופי תקשורת חגו באוויר ותחנות טלוויזיה פתחו משדר חדשות מיוחד.

כל אלה לא עזרו לרסן את השמועות שהתפשטו ברחבי הקמפוס על מעורבות של כוחות צבאיים של המשמר הלאומי במבצע הפינוי המתוכנן. אולם, כשלקראת חצות מאות תלמידים נדדו לקצה אחר של הקמפוס כדי להתחמק מהפינוי, נפוצה השמועה כי הנשיאה הסכימה להארכה עד לשמונה בבוקר (15:00 שעון ישראל) - אז נרגעו הרוחות והסטודנטים חזרו לאוהליהם.

כמה שעות מאוחר יותר, כשעה לפני פקיעת הדדליין, אוניברסיטת קולומביה הודיעה כי לא תפנה בכוח את מחאת הסטודנטים הפרו-פלסטינים בקמפוס במשך 48 השעות הקרובות לפחות. זאת לאחר שנציגי המחאה והמוסד הסכימו על פשרה זמנית שבמסגרתה יוסרו מספר משמעותי מהאוהלים שהוקמו על המדשאה; יובטח כי כל מי שאינו סטודנט יעזוב את הקמפוס; ותיאסר שפה מפלה או פוגענית בקרב המפגינים. "עשינו התקדמות חשובה ולאור דיאלוג בונה זה האוניברסיטה תמשיך בשיחות עם הסטודנטים במשך 48 השעות הקרובות", נמסר מטעם האוניברסיטה.

טרם הארכת האולטימטום, נשלח מכתב לנשיאת האוניברסיטה, שעליו חתומים 260 פרופסורים במוסד היוקרתי, 50 אנשי צוות הוראה, 265 סטודנטים, 967 בוגרים, 454 הורים של תלמידים ו-2,005 תושבי השכונה שבה נמצא הקמפוס. במכתב, שהגיע לידי ynet, החותמים קראו לנשיאה ולהנהלת האוניברסיטה לפנות את הסטודנטים הפרו-פלסטינים מהקמפוס, כמו גם לפטר אנשי סגל שתמכו בהם ואף הכריחו סטודנטים להשתתף במחאה. החותמים גם דורשים לספק לסטודנטים ולאנשי סגל יהודים אבטחה אישית שתלווה אותם לכיתות.

לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן

לדברי החותמים, "המצב בקמפוס ממשיך להסלים. ישנם דיווחים על איומי מוות, קריאות לאלימות, תקיפה פיזית של תלמידים וגניבת רכושם, תמיכה מפורשת בארגוני טרור וקריאות לטיהור אתני. קריאות אלו התרחשו בתדירות הן בתוך כותלי הקמפוס והן מעבר להם. יתרה מכך, ישנן עדויות מצולמות של אנשים שלא קשורים לקמפוס מוזמנים או מתגנבים פנימה. ישנן עדויות של סטודנטים ואנשי סגל שמקדמים חלק מהפעילויות הללו ברשתות החברתיות. התלמידים מביעים פחד לדווח על אנשים והתנהלות זו מחשש לנקמה מצד אלה שעוסקים בפעילויות לקידום אלימות".

במכתב מתארים החותמים שורה של אירועים שהתרחשו בקמפוס בימים האחרונים: "תלמיד הרים שלט שבו נכתב 'המטרה הבאה של גדודי אל-קסאם' המצביע על תלמידים יהודים ששרים בשלווה את ההמנון הישראלי; עיתונאי ערבי ישראלי, יוסף חדד, הותקף פיזית מחוץ לשערי אונ' קולומביה; סטודנט יהודי נפגע, נדחק, ודגל ישראל נשרף; סטודנטים שהושעו נכנסו חזרה לקמפוס ללא בעיה; סטודנטים יהודים ניסו לברוח מהקמפוס - עקבו אחריהם - והשמיעו לעברם השמצות אתניות והצהרות שנאה כמו 'תחזרו לפולין'". עוד נכתב כי "ישנם גם מספר סטודנטים יהודים שעזבו את מעונות הקמפוס וחלקם אף מבקשים לעבור מאוניברסיטת קולומביה עקב האנטישמיות".

לפי המכתב יש מספר "פזמונים וכרזות שנצפו במהלך הימים האחרונים בקמפוס ובסמוך אליו, כמו 'אנחנו לא רוצים פה ציונים'; 'יש רק פתרון אחד - מהפכת האינתיפאדה'; 'מהנהר לים'; 'אל-קסאם אתה עושה אותנו גאים, הרוג חייל נוסף עכשיו'; 'לשרוף את תל אביב עד היסוד!'; "לעולם אל תשכח את 7 באוקטובר. זה יקרה לא עוד פעם אחת, לא עוד חמש פעמים, לא 10, לא 100, לא 1,000, אלא 10,000 פעמים! 7 באוקטובר הולך להיות כל יום בשבילך'".

בנוסף, מתארים החותמים כיצד חלק מאנשי הסגל העבירו את השיעורים שלהם למדשאות המחאה, כאקט של תמיכה בהפגנות הפרו-פלסטיניות, ולמעשה הכריחו סטודנטים להשתתף בה: "הדבר הצביע על כך שתלמידים חייבים לעסוק באי-ציות ובתמיכה אידיאולוגית כדי לגשת להזדמנויות חינוכיות".

החותמים דורשים מהאוניברסיטה כאמור אמצעי אבטחה אישיים משופרים כגון ליווי של אנשי ביטחון לפי דרישה לתלמידים המגיעים לשיעורים "עד לחזרה לתקינות". הם דורשים למנוע גישה לקמפוס מסטודנטים שהושעו או נעצרו, ולהעמיד למשמעת את אנשי הפקולטה שתמכו במחאה בניגוד לתקנון המוסד. "אנחנו יודעים שזו תקופה קשה להפליא עבור רבים כל כך בקהילה שלנו, במיוחד סטודנטים יהודים/ישראלים ומוסלמים/פלסטינים, סגל וצוות. יש הרבה עבודה שצריך לעשות כדי לשקם את המוניטין של קולומביה כמופת של היגיון, הכלה, למידה וגילוי".

אחד החותמים, פרופ' גיל זוסמן, אמר ל-ynet כי "הקהילה היהודית והישראלית בקמפוס ומסביב לו נאלצת לקיים שגרה בסביבה עוינת ומאיימת שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי האוניברסיטה ועם החוקים הפדרליים. אנחנו - אלפי חברי סגל, עובדים, סטודנטים, בוגרים, ותושבי האזור - יהודים ולא יהודים - פונים לנשיאה שפיק בבקשה להמשיך לאכוף את החוקים ולחזור למצב שבו יהודים וישראלים יכולים להתנהל בביטחון ובשלווה בקמפוס ככל קבוצה אחרת".

חותם נוסף, עומר לובטון-גרנות, סטודנט לתואר שני וממובילי מטה משפחות החטופים בניו יורק, אמר כי "המוסר הכפול זועק לשמיים. אם מישהו היה צועק קריאות להשמדת אנשים בצבע אחר או מגדר אחר - כבר מזמן היה מסולק מהקמפוס. הבן שלי בן שלוש הולך לגן של האוניברסיטה וכבר יומיים שהם לא יוצאים מהגן בגלל ההפגנות. האווירה המאיימת הזאת בלתי מתקבלת ואנחנו מצפים מהנהלת האוניברסיטה לעשות את מה שצריך כדי שכולנו נרגיש בטוחים. ולמפגינים באוניברסיטה יש לי רק דבר אחד להגיד: יש 133 חטופים בעזה. המפתח לסיום הטירוף שאנחנו חיים בו עובר דרך שחרורם המיידי".

בימים האחרונים נעצרו - ושוחררו - מאות סטודנטים פרו-פלסטינים שהקימו אוהלים במדשאות הקמפוס ומאז מוחים נגד ישראל והמלחמה בעזה. במחאתם קוראים הסטודנטים להפסקת אש בעזה, לעצירת הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל ולהפסקת שיתוף הפעולה של האוניברסיטה עם חברות שקשורות לישראל. בתחילת השבוע קרא הרב האורתדוקסי של האוניברסיטה לסטודנטים היהודים להתרחק מהקמפוס "עד שהוא ייחשב שוב למקום בטוח". פוליטיקאים אמריקנים רבים גינו את המתרחש בקמפוס, וגם הנשיא ג'ו ביידן גינה את האנטישמיות: ""בימים האחרונים ראינו הטרדות וקריאות לאלימות נגד יהודים. האנטישמיות הבוטה הזו מסוכנת ויש לגנות אותה, ובפירוש אין לה מקום בקמפוסים, או בכל מקום אחר במדינה שלנו".

יו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג התייחס לסערה, ומסר: "אני קורא לראשי האוניברסיטאות בחו"ל לנקוט אמצעים נוקשים וברורים כדי להבטיח שכל סטודנטית יהודייה וסטודנט יהודי ירגישו בטוחים בקמפוסים בצפון אמריקה ובכל רחבי העולם. האנטישמיות ממשיכה להרים את ראשה המכוער ואנו עדים לעלייה בתקריות אנטישמיות חריגות גם בקמפוסים".

2024-04-24T07:45:23Z dg43tfdfdgfd