דיווח: בכיר במשמרות המהפכה שנעלם ב-2007 - חי בזהות בדויה בארה"ב

17 שנה אחרי שעלי-רזא עסגרי נעלם בטורקיה בנסיבות מסתוריות, מדווח ערוץ האופוזיציה למשטר בטהרן "איראן אינטרנשיונל" כי הוא שוהה בארה"ב במסגרת התוכנית להגנת עדים של ה-CIA. עסגרי שינה כמה פעמים את מדינת מגוריו

"איראן אינטרנשיונל", ערוץ אופוזיציה למשטר האייתוללות בטהרן שמשדר מלונדון, פרסם היום (רביעי) כי עלי-רזא עסגרי, לשעבר בכיר במשמרות המהפכה שנעלם ב-2007 - ערק למערב וחי בזהות בדויה בארה"ב. עסגרי, ששימש גם כסגן שר ההגנה והיה אחראי על בניית הכוח של חיזבאללה, שוהה לפי הדיווח בארה"ב במסגרת התוכנית להגנת עדים של ה-CIA. 

המודיעין האמריקני גייס את עסגרי בתאילנד ב-2005. המודיעין שהוא סיפק היה הגורם המרכזי בהתרחקות ארה"ב מהתוכניות לתקוף את איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה ב-2007. עסגרי זיהה בפני האמריקנים את מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה כדמות המפתח שמובילה את תוכנית הצבא והגרעין של המשטר. פחריזאדה חוסל ב-2020. 

החשיפה שעליה מתבסס ערוץ האופוזיציה האיראני מתבססת על ראיונות עם שלושה מקורות מודיעין אמריקנים ומקור דיפלומטי אירופי בכיר. אותם מקורות גם אישרו שעסגרי שינה את מדינת מגוריו בארה"ב כמה פעמים במהלך 17 השנים שחלפו מאז עריקתו.

עסגרי נעלם בתחילת 2007 בטורקיה. מאז היעלמותו פורסמו בכלי התקשורת דיווחים שונים על אודות גורלו. בין היתר נטען כי הוא ערק או שנחטף על-ידי גורמי מודיעין במערב. לאחר ההיעלמות, המשטר באיראן אף איים לנקום ולחטוף אמריקנים וישראלים על אדמת אירופה. 

במרץ 2007 טען גורם אמריקני בכיר בדיווח של "וושינגטון פוסט" כי ישראל עומדת מאחורי עריקתו למערב של עסגרי. גורמים רשמיים בירושלים הכחישו אז שלישראל יש יד בהיעלמות הבכיר האיראני. גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט הבהירו כי "קראו על אודות הפרשה בעיתונות". 

לאורך השנים דחו בני משפחתו של עסגרי את הדיווחים שלפיהם הוא ערק למערב, וטענו כי הוא נחטף על-ידי סוכנים זרים. בעיתון "א-שרק אל-אווסט" דווח ב-2007 כי עסגרי שוהה במדינה בצפון אירופה, שם הוא עבר תשאול על-ידי האמריקנים ומנגנוני מודיעין מערביים אחרים. 

2024-04-24T14:36:29Z dg43tfdfdgfd