בתגובה ל"איומי המערב": פוטין הורה על תרגיל גרעיני

משרד ההגנה במוסקבה הודיע כי הנשיא הטיל על המטכ"ל לקיים תרגילים המדמים שימוש בנשק גרעיני טקטי, אוקראינה: "זו סחיטה גרעינית". העיתון "פייננשל טיימס": "רוסיה מתכננת פעולות חבלה אלימות ברחבי אירופה". ביום שישי פרצה בגרמניה שריפת ענק במפעל של תאגיד נשק המספק סיוע לצבא האוקראיני

בצל האמירות של נשיא צרפת עמנואל מקרון שממשיך לא לפסול הצבת כוחות נאט"ו על אדמת אוקראינה, וטענות מצד רוסיה על כך שצרפת מפעילה נגדה באוקראינה כוחות של "לגיון הזרים הצרפתי", כמו גם הצהרות תוקפניות של מנהיגים אירופים באשר לאפשרות של עימות צבאי ישיר מול רוסיה בשנים הקרובות, שולח הנשיא ולדימיר פוטין מסר גרעיני מאיים למערב: משרד ההגנה הרוסי הודיע הבוקר (יום ב') כי בתגובה לאיומי המערב הורה הנשיא פוטין למטכ"ל הרוסי לקיים תרגילים המדמים שימוש בנשק גרעיני טקטי.

בהודעת משרד ההגנה הרוסי נכתב בין השאר כך: "התרגיל נועד לשמור על מוכנותם של כוח האדם והציוד לשימוש קרבי בנשק גרעיני לא אסטרטגי, ולהבטיח ללא תנאי את שלמותה הטריטוריאלית וריבונותה של המדינה הרוסית בתגובה להצהרות פרובוקטיביות ואיומים של פקידים מערביים בודדים נגד הפדרציה הרוסית".

באופן ספציפי, הפקודה מתייחסת לכוחות הפיקוד הדרומי של צבא רוסיה, חיל הים וחיל האוויר. שטח הפיקוד הדרומי של הצבא הרוסי כולל בין השאר גם חלק מגבול אוקראינה במחוז רוסטוב, כמו גם את השטחים האוקראיניים הכבושים כעת בידי רוסיה. באוקראינה הגיבו הבוקר להודעה על התרגיל הגרעיני, ודובר ארגון הביון האוקראיני, אנדריי יוזוב, האשים כי מדובר ב"סחיטה גרעינית", שהיא לדבריו "מדיניות קבועה של פוטין".

המתיחות הרבה בין רוסיה למערב באה לידי ביטוי גם בהחרפת הפעולות החשאיות של רוסיה נגד מדינות המערב המסייעות לאוקראינה באמצעות משלוחי נשק, ציוד וסיוע פיננסי. בסוף השבוע דיווח ה"פייננשל טיימס" הבריטי שסוכנויות ביון ברחבי אירופה מעריכות שרוסיה מתכננת פעולות חבלה אלימות ביבשת, כולל פגיעה בתשתיות ובמתקנים צבאיים. האזהרה הזו מגיעה בצל התמשכות המלחמה באוקראינה והסיוע המערבי, והעובדה שבמוסקבה רואים בחלק ממדינות היבשת אויב שיש לפגוע בו בשלל דרכים.

חשוב להדגיש - הרוסים כבר ביצעו בשנים האחרונות לא מעט פעולות בסגנון הזה, אך האזהרות מציינות שהסיכון לפעולות משמעותיות יותר נגד מספר מדינות רב יותר גדל באופן משמעותי. אחד היעדים הבולטים לפעילות הזו כעת, וביתר שאת, הוא גרמניה, שגישתה כלפי רוסיה ניצית, והיא מספקת לאוקראינה מערכות נשק וציוד מגוון אחר. רק ביום שישי האחרון פרצה בברלין שריפת ענק במפעל של תאגיד הנשק "דיהל", המייצר בין השאר מערכות נגד מטוסים, ומספק נשק לאוקראינה. מאות כבאים נלחמו שעות באש, והיה חשש כבד מפליטת אדים רעילים מסוכנים בשל החומרים הרגישים במפעל. לכן אין זה כנראה מקרה שגם הביון הגרמני ובכירים אחרים הם בין המזהירים.

"סוכנים רוסים" בבוואריה, רכבות סוטות בשבדיה

תומאס הלדנוונג, העומד בראש "סוכנות הביון הפדראלית הפנימית" של גרמניה, אמר לאחרונה בין השאר: "רוסיה נראית כעת מוכנה לבצע פעולות על אדמת אירופה, עם פוטנציאל גבוה לנזק". דבריו באו ימים בודדים לאחר מעצרם של שני אזרחים גרמנים-רוסים בבוואריה, בחשד שתכננו לפגוע באתרים צבאיים ולוגיסטיים במדינה בשירותה ובשליחותה של רוסיה.

בסוף אפריל הואשמו בבריטניה שני גברים בניסיון להצית מחסן שהכיל משלוחי סיוע לאוקראינה, והחשד הוא שהם פעלו בשליחות מוסקבה. בשבדיה, שהצטרפה כזכור לנאט"ו ממש לאחרונה, חוקרים שירותי הביטחון שורה של מקרים שבהם רכבות ירדו מהפסים ברחבי המדינה, והחשד הוא שזה התרחש בעקבות חבלות מכוונות בגיבוי מדינתי, ככל הנראה של רוסיה. שר התחבורה הצ'כי אמר בחודש אפריל שרוסיה ניסתה להרוס את מערכות האיתות על מסילות הברזל הצ'כיות.

הפעילות ההתקפית הרוסית כוללת גם מתקפות סייבר על חברות ואתרים ממשלתיים ברחבי היבשת, ובכל אלה חלה עליית מדרגה מבחינת היקף התקיפות וחומרתן. נקודה נוספת ראויה לציון היא העובדה שכל זה מתרחש סמוך מאוד לבחירות לפרלמנט האירופי שיתקיימו בחודש הבא. רוסיה מנסה לקדם מועמדי ימין ושמאל קיצוני, שישרתו בראייתה את מטרותיה - העמקת הקיטוב והפילוג בתוך מדינות האיחוד האירופי, כך שיקשה עליהן לגבש מדיניות אחידה בסוגיות שעל סדר היום, כולל כמובן המלחמה באוקראינה.

חשוב לזכור שמיד לאחר הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022 הגיבו מדינות אירופה וגירשו משטחן יותר מ-600 קציני ביון רוסים, שפעלו במסווה דיפלומטי ברחבי היבשת אך זוהו בקלות וגורשו בבושת פנים. הגירוש ההמוני הזה פגע מאוד בפעילות המודיעינית הרוסית ברחבי היבשת, ונראה שכעת הרוסים מנסים לאושש את הפעילות הזו.

הקרמלין דחה היום את הפרסום ב"פייננשל טיימס מכול וכול. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב טען כי הפרסום "איננו רציני והוא חסר בסיס". פסקוב גם הגיב לדיווחים על כך ש"לגיון הזרים הצרפתי" פועל באוקראינה ואמר: "השירותים הצבאיים והשירותים המיוחדים שלנו בודקים ומאמתים את המידע הזה".

2024-05-06T14:13:44Z dg43tfdfdgfd