ברכות סמוטריץ', אתה משאיר לבן גביר אבק

קרב איתנים מתחולל בין השר לביטחון לאומי לשר האוצר על התואר "השר הכושל ביותר בממשלת האסון". בתגובתו להתפטרות ראש אמ"ן אהרון חליוה, מוכיח סמוטריץ' עד כמה הוא צריך להתבייש

בתחרות על תואר השר הכושל בממשלת האסון הזו בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, נותן פייט חזק למוביל עד כה, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית, השר להחרבת הביטחון הלאומי, איתמר בן גביר. זו באמת תחרות קשה כי בן גביר כבר החריב את משטרת ישראל ואת שירות בתי הסוהר ומינה בהם מלחכי פנכה שמיישמים מדיניות גזענית שמתעלמת מפגיעה בערבים באשר הם.

התייחסותו של סמוטריץ' להתפטרותו של ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה היא תצוגת תכלית של התנערות מאחריות. שר האוצר שבמשמרת שלו נבזז תקציב המדינה לצרכים פוליטיים, שלא נקף אצבע כדי להוריד את הגירעון התקציבי ובכך הביא לירידת דירוג האשראי של ישראל, שר האוצר הזה עוד מעז לבקר לקיחת אחריות של אחרים. עוד צייצן נולד, כאילו שזה מה שחסר לנו. "עוד 'אחריות' כזו ואבדנו", כתב בהתייחס למכתב ההתפטרות שהניח ראש אמ"ן, "רציתי לפרגן לחליוה, אך במכתב ששלח לרמטכ"ל היה 'ים' של מילים גבוהות ואפס לקיחת אחריות - שום הודאה בטעות או הכרה בכישלון ובסיבות לו".

מי שמכהן בממשלה שבמשמרת שלה אירע האסון הגדול ביותר בתולדות המדינה, דווקא הוא מדבר על אחריות. פתאום הוא נהיה גם מבקר טקסטים. טוב שלא שלח מאמר מנומק למדור הספרותי

מי שמדבר. מי שאחראי על הקופה הציבורית שנבזזה תוך כדי מלחמה לצורכי הישרדות פוליטית, שמכהן בממשלה שבמשמרת שלה אירע האסון הגדול ביותר בתולדות המדינה, דווקא הוא מדבר על אחריות. פתאום הוא נהיה גם מבקר טקסטים. טוב שלא שלח מאמר מנומק למדור הספרותי. מה עם ראש הממשלה שלא לקח אחריות, שלא מסוגל להודות אפילו בחצי מילה, בתנועת ראש, במשהו, שגם הוא אחראי, שגם לו ישנה אחריות לקטסטרופה? במקום זה יש לסמוטריץ' מה לומר על התייחסותו של ראש אמ"ן המתפטר להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שתחקור את הגורמים למחדל 7 באוקטובר. "אני לא יודע אם נכון או לא נכון שתקום ועדת חקירה ממלכתית...", ליהג אחד מראשי המחדל, "אך אני כן יודע שזה לא עניינו של קצין לובש מדים בצה"ל". לאיש חסר הבושה הזה אין שום ענווה. לפחות שישתוק. ולא רק את הכלכלה הוא הורס. בכל הקשור להתנחלויות, סמוטריץ' יודע לעבוד. 

תחת כובעו כשר במשרד הביטחון האחראי על ההתיישבות ביהודה ושומרון הוא מוביל מדיניות להכשרת עשרות רבות של מאחזים שהוקמו בניגוד לחוק. המינהלת שהקים במשרד הביטחון עוסקת בהלבנת עבריינות במרץ. לציבור הרחב המידע הזה בקושי מגיע כי עיקר תשומת הלב נמצא בחטופים, בלחימה בעזה ובגבול הצפון. אבל בשקט-בשקט מולבנים עוד ועוד מאחזים ואת המחיר כולנו נשלם. ההתנחלויות הללו מוכשרות ללא החלטת ממשלה מסודרת וללא חשיבה אסטרטגית לגבי המשמעויות וההשלכות. זה מהלך שמנוגד לחוק הבינלאומי ולאינטרס הלאומי האמריקאי. זה לא אני אומר, זה כתוב שחור על גבי לבן בצו הנשיאותי המיוחד שמאפשר הטלת סנקציות על כל גורם שפועל נגד פתרון שתי המדינות שהוא, בהגדרת הממשל האמריקאי, "אינטרס הביטחון הלאומי".

זו ממשלה שאיבדה כל בושה. היא חסרת אחריות ושום דבר רע שקורה לא נוגע לה. יש בה שר אחד או שניים שמשתדלים להיות בני אדם, ואילו כל היתר מתחרים זה בזה מי גורם ליותר נזק והרס. אין מה להתפלא אם כך שסמוטריץ' בורח מאחריות ועוד מטיל דופי באחריות שאחרים לוקחים. הייתי כותב שיתבייש לו, אבל זו תהיה תמימות. אין סיכוי שזה יקרה. 

2024-04-25T12:14:59Z dg43tfdfdgfd