ברוב עצום: הפרלמנט האירופי בגינוי יוצא דופן נגד איראן

הגינוי הגיע לאחר המתקפה האיראנית, וכמה ימים לאחר הרחבת משטר הסנקציות נגדה. שר החוץ כ"ץ: "צריך לעצור את איראן עכשיו - לפני שיהיה מאוחר מדי"

הפרלמנט של האיחוד האירופי הצביע בעד החלטת גינוי חסרת תקדים ויוצאת דופן נגד איראן, בעקבות המתקפה שלה על ישראל. ההחלטה שעברה ברוב גדול, מגנה בחריפות את ההתקפה האיראנית על ישראל ומדגישה את מחויבות האיחוד האירופי לביטחונה של מדינת ישראל. ההחלטה אושרה ברוב של 357 בעד ו-20 נגד. כזכור, ביום שני האחרון מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי הרחיבה את משטר הסנקציות נגד איראן ופרויקט הטילים והכטב"מים שלה.

עיקרי ההחלטה כוללים קריאה להכניס את משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור ולהרחיב את משטר הסנקציות, כולל לתחומי הנפט והבנקאות. נכללת גם ⁠הכרה באי-עמידתה של איראן בהסכם הגרעין ומתן אולטימטום לעמידה בהסכם במידה שלא תיושם החלטה 2231 של מועצת הביטחון. בנוסף, מכירה ההחלטה בתפקידה של איראן בערעור היציבות במזרח התיכון, כולל התמיכה שלה בחמאס וקריאה ליישום החלטה 1701 בלבנון.

שר החוץ ישראל כ"ץ בירך את הפרלמנט האירופי על הצבעתו: "עוד הצלחה מדינית-ישראלית ועוד מהלומה לאיראן. אנחנו מהדקים את טבעת החנק סביב צוואר התמנון האיראני - העולם מבין שצריך לעצור את איראן עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי. העולם החופשי מבין שאיראן היא הסכנה הגדולה ביותר לסדר ולשלום האזוריים והעולמיים ויצואנית הטרור הגדולה בעולם. המשטר הרצחני בטהרן מפר את הסכם הגרעין, מפתח טילים התקפיים ומייצא את המהפכה השיעית לכלל המזרח התיכון ולאירופה באמצעות משמרות המהפכה וארגוני הטרור. החלטת הפרלמנט האירופי היא אבן דרך".

לדברי שגריר ישראל במוסדות האיחוד האירופי חיים רגב, "זאת החלטה מאוד משמעותית ויוצאת דופן בחומרתה נגד איראן ובתמיכתה בישראל וזה מסכם שבוע מאוד מוצלח מבחינתנו מול האיחוד האירופי שהתחיל בהחלטה של מועצת שרי החוץ להרחיב את הסנקציות נגד איראן בתחום הטילאות ונמשך בהחלטה ברוב עצום של הפרלמנט. בהחלטות אלה האיחוד האירופי נמצא איתנו באופן גורף ומלא נגד האיום האיראני". יש לציין כי ההישג הדיפלומטי הזה מגיע אחרי שחיקה בלגיטימציה של ישראל באיחוד האירופי. 

ישראל ניצלה למעשה את ההתקפה האיראנית חסרת התקדים נגד ישראל ואת הכעס הגדול באירופה על איראן בשל תמיכתה ברוסיה במלחמה באוקראינה – כדי להכניס בפעם הראשונה אלמנטים שונים נגד איראן שיהיו מרוכזים בהחלטה אחת שכוללת גם גינוי חריף למתקפה של איראן על ישראל, גם תמיכה רחבה בישראל, קריאה להרחבת סנקציות נגד איראן והכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. 

יודגש כי זאת הייתה ההצבעה האחרונה בפרלמנט לפני שהוא מתפזר לבחירות. יש לציין כי מדובר בהחלטה הצהרתית, אבל העובדה שתמכו בה כמעט כל המפלגות בפרלמנט האירופי מימין ומשמאל – נותנת רוח גבית וכר נרחב להחלטות קשות וצעדים נגד איראן ברמה המדינתית וגם ברמת האיחוד האירופי.  

2024-04-25T12:04:54Z dg43tfdfdgfd