בצפון טוענים - זה הבלוף הגדול שהממשלה מספרת לציבור לגבי ההסכם עם חיזבאללה

בימים האחרונים מגיעים דיווחים לפיהם מתגבש הסדר מדיני לסיום הלחימה בין חיזבאללה לישראל - שמבוסס על נסיגת חיזבאללה קילומטרים מהגבול - והפיכת אזור דרום לבנון לאזור חיץ - תוך הצבת חיילי צבא לבנון על הגבול. בתגובה לדיווחים, שורת ארגונים אזרחיים הפועלים מתחילת המלחמה למען שינוי המציאות הביטחונית בצפון הביעו מחאה וביקורת וטענו כי ״ההסדר לסיום הפעילות בחזית הצפונית - לא יבטיח שינוי ממשי במציאות הביטחונית״. הם אמרו כי ״המתווה המסתמן מפר הן את החלטת 1701 קרי נסיגת חיזבאללה - והן את החלטת הפינוי 975 מירי טילים וחדירת גורמים עוינים״.

כיתור, חגורת אש ואז ציר פילדלפי: טבעת החנק על רפיח נחשפתבן גביר: "תנזוף בגלנט החוצפן", נתניהו: "אל תטיף מוסר" | העימות בממשלה

אל מול המציאות בשבעת החודשים האחרונים כלל אותם הארגונים האזרחיים הפועלים בצפון ״לובי 1701״, ״מצפינים״, ״מגן עוטף לבנון״, ״תנועה לסיפוח הגליל״, ״הארי הזועם״ ו-״הרשת הגלילית״ - איחדו כוחות בשלוש דרישות משותפות ממקבלי ההחלטות בנוגע למצב הביטחוני בגבול הצפון: ״קודם כל, אנו דורשים לשינוי במציאות הביטחונית ולהסרת האיום הביטחוני הממשי - כתנאי הכרחי להחזרת תושבי גבול הצפון שפונו לבתיהם עד ה-1 בספטמבר. מעבר לכך, אנו דורשים שיתוף ציבורי אמיתי והימנעות מקבלת החלטות מעל לראשי האזרחים שקבעו את קו העימות כבית. עוד אנו דורשים מכל ראשי הרשויות להתאגד מיידית ולפעול יחד באופן המייצג את האינטרסים של תושבי שלוש הערים, 11 המועצות המקומיות - וחמש המועצות האזוריות המתפוררות בצפון - בצורה שתחייב את התייחסות המדינה״. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בריאיון ל״מעריב״, ניסן זאבי, מייסד ומנהל ארגון ״לובי 1701״, תושב קיבוץ כפר גלעדי - הביע מחאה חריפה על ההסכם המתגבש: ״מה שהכי מפחיד את תושבי הצפון הוא שמדינת ישראל תחזור על אותן טעויות שעשתה טרם 7 באוקטובר. המונח האסלאמי ׳הודנה׳ מסמל עבור ישראל שקט זמני - ואילו הצד השני מפרש את זה כזמן התארגנות לחידוש הלחימה״, אמר והזכיר כי ״כפי שמקבלי ההחלטות חשבו שאם יתנו הטבות כלכליות לחמאס - הוא יפסיק את הניסיונות לפגוע בנו, כך הם משערים שברגע שיחתם הסכם עם חיזבאללה - הארגון ינצור את נשקו. מעבר לכך, ההסכם המתגבש אפילו לא מיישם את החלטת 1701 שהופרה, ולפי הדיווחים יכלול נסיגה של חיזבאללה 10 ק״מ אחורה בלבד״, אמר.

מטח טילים של חיזבאללה לגליל העליון (צילום :ארז בן סימון)

עוד הסביר, כי  ״לא אפשרי להרחיק את חיזבאללה מדרום לבנון - הם הרי גרים שם, קנו את בתי תושבי דרום לבנון - והעבירו את המשפחות שלהם כמה שיותר קרוב לגבול כדי לעסוק בטרור. כל אמירה של ׳הרחקת׳ חיזבאללה היא מנותקת מהשטח וממה שחווים ורואים תושבי גבול הצפון, ואם יחתמו על הסכם כניעה שכזה - תושבים רבים לא יחזרו לצפון, למדנו כבר שכל פתרון שהוא לא בר אכיפה - הוא זמני וארעי מאוד. אני לא בעד מלחמה, אך אם מדינת ישראל לא תצליח להגיע בתהליך ההסכם למיצוי ותביא לפתרון מדיני של יצירת שטח מפורז עם מנגנוני אכיפה של מי ששולט בשטח - תושבי הצפון מצפים שישראל תעשה זאת ביד כוחה. יותר מכך, אנו מצפים ב-1 בספטמבר הקרוב לחזור כבר לבתים שלנו בצפון, שעון החול האזרחי אזל״.

2024-05-05T12:23:47Z dg43tfdfdgfd