בצל המחאה הפרו-פלסטינית: אוניברסיטת קולומביה ביטלה את טקס הסיום המרכזי

כמעט שבוע אחרי שהמשטרה פינתה בכוח את המפגינים נגד ישראל שהתבצרו בקמפוס ועצרה יותר מ-200 איש, הנהלת המוסד הודיעה שתסתפק בטקסי סיום ברמת הפקולטה, על רקע החשש הביטחוני. סטודנט ישראלי שמשלים שם תואר שני: "זו כניעה לטרור. האוניברסיטה צריכה להתבייש". מחאות בטקסי סיום אחרים

אוניברסיטת קולומביה הצטרפה הערב (יום ב') לאוניברסיטת דרום קליפורניה USC והודיעה כי היא מבטלת את טקס הסיום המרכזי שהיה אמור להיערך על המדשאה בקמפוס, היכן שעמד עד לפני כמה ימים מאהל המחאה הפרו-פלסטיני. הביטול נומק ב"חששות ביטחוניים". בהודעת האוניברסיטה נמסר: "כל טקסי בית הספר המתוכננים לדשא הדרומי של קמפוס מורנינגסייד יועברו למקום אחר. בהתבסס על משוב מהתלמידים שלנו, החלטנו למקד את תשומת הלב ב'ימי כיתה' ובטקסי סיום ברמת הפקולטה, שבהם התלמידים זוכים לכבוד פרטני לצד חבריהם, ולוותר על הטקס הכלל-אוניברסיטאי שתוכנן ל-15 במאי".

עומר לובטון-גרנות, שמסיים את התואר השני בבית הספר ליחסים בינלאומיים וממשל של המוסד, אמר כי הוא זועם ומאוכזב: "זו כניעה לטרור. זה היה אמור להיות רגע מיוחד עבורנו, אמא שלי מגיעה לראשונה לארה"ב כדי לראות את הבן הראשון שלה מסיים תואר. ניאלץ למצוא דרכים אחרות לחגוג. אוניברסיטת קולומביה צריכה להתבייש".

הקמפוס המרכזי סגור למי שאינו לומד או מתגורר בו כבר יותר משבוע. "התלמידים שלנו הדגישו שהחגיגות בקנה מידה קטן יותר, המבוססות על בית הספר, הן המשמעותיות ביותר עבורם ועבור משפחותיהם. הם להוטים לעלות על הבמה לתשואות ולגאווה משפחתית ולשמוע מהדוברים המוזמנים של בית הספר שלהם", נכתב בהודעת האוניברסיטה. "כתוצאה מכך, נמקד את המשאבים שלנו באותם טקסים בית ספריים ובשמירה עליהם בטוחים ומכבדים, כך שיעברו בצורה חלקה".

ההחלטה מגיעה כמעט שבוע לאחר שמשטרת ניו יורק עצרה יותר מ-200 מפגינים בקמפוס. האוניברסיטה ביקשה ממשטרת ניו יורק להישאר בקמפוס כדי לשמור על הביטחון שם עד 17 במאי לפחות. נשיאת האוניברסיטה, פרופ' מינוש שפיק, אמרה אז כי ההחלטה להזעיק את המשטרה נבעה בעיקר מכך שלא רצתה "למנוע מאלפי סטודנטים, בני משפחותיהם וחבריהם את חגיגת סיום".

גם אוניברסיטת אמורי באטלנטה הודיעה היום כי תצמצם ותעביר את טקס הסיום שלה, תוך ציון הדאגה לביטחון כסיבה העיקרית לשינוי בתוכניות. אוניברסיטת ורמונט הודיעה כי ביטלה את נאום הפתיחה המתוכנן של טקס הסיום שהיה אמור להינתן על ידי שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומס-גרילנפלד, כחלק מהמאמצים להגיע להסדר עם הסטודנטים הפרו-פלסטינים שבמסגרתו יתפנו מהמאהל שהקימו בקמפוס. הסטודנטים דרשו לבטל את הנאום וכינו את תומאס-גרינפילד "פושעת מלחמה", על רקע הטלת הווטו של ארה"ב על החלטות אנטי-ישראליות במועצת הביטחון.

כמה טקסי סיום שכן התקיימו עד כה ברחבי ארה"ב נתקלו בהפרעות. כך למשל עשרות סטודנטים הניפו דגלים וכרזות פלסטיניות בטקס הסיום המרכזי של אוניברסיטת מישיגן. בטקס באוניברסיטת נורת'ווסטרן הניף סטודנט ידיים מוכתמות בצבע דם כסמל לאלימות בעזה. באוניבריסטת טולדו באוהיו ניצלה הסטודנטית המצטיינת של המחזור והנואמת המרכזית את הבמה כדי למתוח ביקורת על "הפשעים נגד האנושות" שמבצעת ישראל בעזה.

בתוך כך, הג'נטלמן הראשון דאג אמהוף יפגוש היום בבית הלבן סטודנטים יהודים כדי לשמוע מהם על החוויות שלהם מהקמפוסים בימים האחרונים. מדובר באירוע הראשון שעורך הבית הלבן עם סטודנטים מאז החלו לצוץ מאהלים פרו-פלסטיניים באוניברסיטאות בדרישה לנתק קשרים עם ישראל.

ארגון "הדמוקרטים הצעירים", שמייצג יותר מ-20 אלף חברי מפלגה מתחת לגיל 36, פרסם הודעת גינוי נגד מדיניות הנשיא ג'ו ביידן כלפי ההפגנות בקמפוסים. הארגון אמנם התחייב להמשיך ולתמוך בביידן בשנת הבחירות שלו, אך הצהיר כי חבריו "מיואשים מחוסר הדחיפוּת שהפגין הטיפול של הממשל בסכסוך, ומחוסר יכולתו להתייחס לדאגותיהם של צעירים". הם הביעו זעם על דבריו של ביידן כי ההפגנות "אלימות ומשבשות", וטענו שלעתים יש צורך ב"אי-סדר" בתנועות פוליטיות. הארגון גם קרא לביידן "לחשוב מחדש על המדיניות ההרסנית של תמיכה בלתי מוגבלת בממשלת ישראל, שהובילה למצב בלתי מתקבל על הדעת של שפיכות דמים וסבל לעם הפלסטיני".

2024-05-06T15:08:53Z dg43tfdfdgfd