בפעם השנייה: רוסיה ביצעה מתקפת סייבר נגד מפלגת השלטון בגרמניה

"חותרים תחת הליכים דמוקרטים בעולם": שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק חשפה במסיבת עיתונאים במהלך ביקור באוסטרליה כי בקיץ שעבר התרחשה מתקפת סייבר על נתונים אישיים של חברי מפלגת ה-SPD - מפלגתו של מנהיג המדינה, הקנצלר אולף שולץ, כך דיווח "הטלגרף" הבריטי היום (שבת). התקפה יוחסה לקבוצת ההאקרים APT28, שידועה גם בשמה Fancy Bear ופועלת בחסות שירות המודיעין הצבאי של רוסיה. מדובר לפחות בפריצה השנייה של הארגון למערכותיה של גרמניה.

לא רק טנקים וטילים: כך מצליחה רוסיה לשתק מדינות בלחיצת כפתור"שמעתי צפצוף חזק, הטלפון התפוצץ": דיווח - רוסיה אחראית לפגיעה באמריקאים

ולדימיר פוטין רוקד בטיקטוק ושובר את הרשת

בפברואר 2018, דווח כי אותה הקבוצה פרצה לרשת המחשבים של הממשל הגרמני. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות dpa הגרמנית, ההאקרים הרוסים נחשפו למידע מסווג בתחומי החוץ והביטחון, ונטען כי סוכנויות המודיעין זיהו שהתקיפה היא חלק ממתקפת סייבר שזוהתה כחודשיים לפני כן, ונמשכה ככל הנראה למעלה משנה. כחודש לאחר מכן הודתה ממשלת גרמניה כי הפריצה אכן קרתה.

"האקרים של המדינה הרוסית תקפו את גרמניה במרחב הסייבר", אמרה שרת החוץ בנוגע לתקיפה הנוכחית. "מדובר במתקפת סייבר חסרת תקדים מצד רוסיה על גרמניה, מה שהוא בלתי נסבל לחלוטין ויהיו לכך השלכות".

תקיפות הסייבר כוונו גם נגד חברות בענפי הלוגיסטיקה, ההגנה, התעופה והחלל וטכנולוגיית המידע, כך נמסר בהודעה של משרד הפנים הגרמני. שרת הפנים ננסי פאזר הדגישה: "מתקפות אלה לא מכוונות רק נגד מפלגות או פוליטיקאים ספציפיים, אלא נועדו לערער את האמון בדמוקרטיה שלנו".

בעקבות הפריצה, גרמניה זימנה לשיחת נזיפה את הנציג הבכיר של השגרירות הרוסית בברלין. במדינה חששו כי זו חשפה מידע אישי של בכירי מפלגת השלטון, ה-SPD. דובר משרד החוץ הגרמני הדגיש: גרמניה ושותפותיה לא יסבלו את ההתקפות, "ננקוט בכל האמצעים כדי למנוע ולהרתיע ולהגיב להתנהגותה התוקפנית של רוסיה במרחב הסייבר". עדיין לא ברור אילו צעדים ננקטו או יינקטו נגד רוסיה בתגובה.

עם זאת, במוסקבה מכחישים. שגרירות רוסיה בגרמניה דחתה בתוקף את ההאשמות וטענה כי מדובר בטענות חסרות שחר ובסיס.

ארגון ההאקרים מפורסם בפריצות הקודמות שלו. חוקרי סייבר טוענים שאלו שהתערבו בצורה כזו או אחרת בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 הם חלק מקבוצת האקרים fancy bear שפועלת בשליחות הקרמלין. בנוסף, הרוסים הואשמו בביצוע של כמה מתקפות סייבר בשנים האחרונות, בהם זו שהתרחשה באירוע הפתיחה של אולימפיאדת החורף בשנה שעברה. 

כאמור, ארגון ההאקרים APT28 קשור למתקפות סייבר קודמות, גם נגד נאט"ו, תעשיית הנשק האמריקאית וקבוצת Pussy Riot שמתנגדת לפוטין. נאט"ו ציינה כי התקיפה הנוכחית כוונה גם נגד גופים ממשלתיים וגורמי תשתיות קריטיות בליטא, פולין, סלובקיה ושבדיה. בריטניה הצטרפה לגינויים וציינה כי פעילות ה-APT28 היא "הדוגמה האחרונה לדפוס התנהגות ידוע של שירותי המודיעין הרוסיים לחתור תחת תהליכים דמוקרטיים ברחבי העולם".

בתגובה, פולין גינתה את תקיפות הסייבר הרוסיות על גרמניה וצ'כיה, ודיווחה כי גם היא הייתה מטרה לתקיפות, כך דיווח משרד החוץ במדינה באתר האינטרנט שלו: "פולין, שהיא גם אחת המטרות של התקפות APT 28, מגנה בחריפות את הפעילויות החוזרות ונשנות, הבלתי מקובלות והמזיקות שבוצעו במרחב הווירטואלי על ידי ישויות רוסיות. מול הגידול המתמשך באיומים במרחב הסייבר, פולין פועלת באופן פעיל להגנה על תשתיות קריטיות, בניית חוסן וחיזוק הגנת הסייבר". כאמור, לא כתבו מה נתקף בהודעה.

גרמניה מתמודדת בשנים האחרונות עם שורת אירועי ריגול הקשורים לרוסיה, כמו מעצר שני אזרחים גרמנים-רוסים שתכננו לפוצץ אתרים צבאיים אמריקאיים בבוואריה. במקרה נפרד, קצין מודיעין של ה-BND, סוכנות הביון הגרמנית, נמצא כעת בדיון משפטי בחשד שמסר סודות מדינה לרוסיה.

פעם אחר פעם

נזכיר, כי השנה אירע מקרה נוסף בין רוסיה לגרמניה. הרשויות בגרמניה חוקרות את ההדלפה של כלי תקשורת ממלכתיים ברוסיה בנוגע לשיחת טלפון מוקלטת בין בכירי הצבא הרוסי שדנים בתמיכה באוקראינה, לאחר שבהקלטה שנמשכה 38 דקות, מפקד חיל האוויר של גרמניה ושלושה קצינים נוספים נשמעו מתלבטים באספקה ​​תיאורטית של טילים ארוכי טווח לקייב. מדובר במהלך שקנצלר גרמניה, אולף שולץ, לא שש לעשות, למרות לחץ של בעלות ברית, בטענה שהוא יסכן את מעורבותה הישירה של ברלין במלחמה. דליפת ההקלטה הרעידה את אירופה.

בתגובה שר ההגנה הגרמני, בוריס פיסטוריוס, הזהיר כי רוסיה מנסה לעורר פילוג באמצעות ההדלפה של שיחה רגישה בין קצינים בכירים בחיל האוויר הגרמני על משלוח טילים ארוכי טווח לאוקראינה ועל נוכחות של חיילים בריטים וצרפתים באוקראינה, אולם בינתיים הקרמלין משיג את מטרתו כאשר בקרב בעלות בריתה של גרמניה גוברת הביקורת על ברלין, ובמיוחד על הקנצלר אולף שולץ.

2024-05-04T06:11:44Z dg43tfdfdgfd