בניו יורק חוששים ממלחמת אזרחים: "אם טראמפ יילך לכלא שערי גיהנום ייפתחו"

בניו יורק חוששים ממלחמת אזרחים: "אם טראמפ יילך לכלא שערי גיהנום ייפתחו"

תומכי הנשיא לשעבר מחוץ לבית המשפט במנהטן לא מתעניינים בדיונים בתיק. עבורם ,המשפט הוא עוד ניסיון להטות את הבחירות

April 19th, 06AM April 20th, 12PM

דונלד טראמפ החריד המוני אמריקאים כשהבטיח להיות "דיקטטור ביום הראשון" של כהונתו השנייה כנשיא ארה"ב. כך גם הבטחת הבחירות שלו לתומכיו הנאמנים כי "אהיה הנקמה שלכם" בכל הליברלים ש"גנבו מאיתנו את הבחירות". כשהוא מכנה חצי מאזרחי ארה"ב "פשיסטים מרקסיסטים ליברלים רדיקלים", חזרתו האפשרית לבית הלבן לעתים משכיחה את הסיכון שטמון בתרחיש ההפוך — מה יקרה אם הוא יפסיד לנשיא ג'ו ביידן?

רטוריקה אלימה זעזעה אמריקאים כבר ב–2016, כשטראמפ אמר בגאווה שהוא "יכול לירות במישהו בשדרה החמישית של ניו יורק" ולא יאבד בוחרים. הנורמליזציה של האלימות במהלך כהונתו הגיעה לשיאה בעצרת המפורסמת ב–6 בינואר, 2021, כששלהב את תומכיו וקרא להם "להילחם בכל הכוח" ולצעוד לקפיטול כדי להראות למחוקקים "מה הם חושבים" בניסיון למנוע בכוח את אשרור תוצאות הבחירות. מאז טראמפ רק הסלים ונאומיו הופכים יותר ויותר מאיימים.

לקראת פתיחת משפטו ההיסטורי בניו יורק השבוע, האיומים של טראמפ הפכו יותר מובהקים. באחרונה הוא שיתף ברשתות החברתיות סרטון המציג תמונה מפוברקת של ביידן שכוב בטנדר כשהוא כפות בידיו וברגליו. בכל עצרת שלו הוא מבטיח להעניק חנינה לכל תומכיו שהורשעו בגין מעורבותם בפריצה לקפיטול, שאותם הוא מגדיר "אסירים פוליטיים" או "שבויים". צעד זה נתפס כאיתות בוהק לטראמפיסטים אלימים כי לא יישאו בתוצאות מעשיהם כל עוד יפעלו למענו.

ביום שישי שעבר, לקראת פתיחת משפטו, שבו הוא נאשם בעבירות מימון בחירות בגלל טיוח תשלום דמי שתיקה לכוכבת פורנו, טראמפ שיגר למיליוני תומכיו הודעה בהולה: "בעוד 72 שעות, שערי הגיהנום ייפתחו". הוא התאכזב לגלות שרק כמה מאות תומכים הגיעו להפגין מחוץ לבית משפט הפלילי בדרום מנהטן. אולם מומחים מתריעים כי הפוטנציאל לאלימות נעוץ במקרה שיורשע ויישלח לכלא, ובעיקר אם יפסיד בבחירות.

ג'ולייט קאיים, חוקרת ביטחון וטרור באוניברסיטת הרווארד, הזהירה באחרונה כי "טראמפ אמנם עשוי לנצח, אבל הוא כבר עכשיו מכשיר את הקרקע לחתור תחת תוצאות הבחירות אם יפסיד". החוקרת בריין טנהיל ממכון המחקר RAND ניסחה את זה בצורה נחרצת יותר. "מערכת הבחירות הנוכחית תסתיים בשתי אפשרויות: גלישה לדיסטופיה פשיסטית ותיאוקרטית, או שנראה כאוס, אלימות ובלקניזציה". בכך היא התכוונה לאפשרות של התפרקות ממשית של ארה"ב ליישויות מדיניות קטנות יותר.

טראמפ לא מסתיר את עמדתו. בנאום שנשא בתחילת החודש בעיר גרנד רפידס במישיגן הוא אמר מפורשות: "אם לא ננצח בבחירות ב–5 בנובמבר, אני חושב שהמדינה שלנו תחדל להתקיים. ייתכן מאוד שאלה יהיו הבחירות האחרונות שיתקיימו כאן. אני באמת מתכוון לזה. אני חושב שאלה יהיו הבחירות האחרונות שלנו".

"איומים מרומזים"

מחוץ לאולם בית המשפט המחוזי בדרום מנהטן ביום הדיונים הראשון, הדגל "טראמפ או מוות" עורר עניין רב גם בקרב המפגינים, אולם שוטר שאבטח את ההפגנה הסביר שזו לא סיבה להתרגש. השוטר הוצב שם בשנה החולפת כשהתקיימו שני משפטים אזרחיים של טראמפ, שבסופם נדרש לשלם פיצויים בסכום של כמעט חצי מיליארד דולר — אחד על הונאה ואחד על הוצאת דיבתה של הסופרת אי. ג'ין קרול, שאותה תקף מינית ואז שיקר לגבי זה.

"אישה אחת עשתה את כל הדרך לכאן מלואיזיאנה על אופניים חשמליים כשהיא לבושה כמו דינוזאור", ציין השוטר, שנראה רגוע למדי. לא הרחק ממנו מפגין ניגן בחליל את ההמנון האמריקאי. "כאן אנחנו קוראים לזה יום שני". שני זוגות של תומכי טראמפ שהתגודדו בצד העריכו גם כן כי לא תהיה מהומה סביב המשפט. ביחס לשאלה אם טראמפ יורשע או יפסיד הם נשמעים רגועים פחות. "אוי", השיבה אחת, "אני מעדיפה לא לחשוב על האפשרות שיפסיד".

רונלד סינבלדי הוא דמות מוכרת בקרב באי בית המשפט. מדי יום הוא מגיע מניו ג'רזי כדי לצפות במשפטים בבית המשפט הפלילי. הוא נכח באולם בשני התיקים האזרחיים של טראמפ. "זה לכאורה המשפט שבו 'שערי הגיהנום ייפתחו'", הוא אומר בחיוך ומצביע על הנוכחות הדלילה של טראמפיסטים ביום השני של המשפט, אולם הוא לא נשמע רגוע. "טראמפ, הוא מעדיף איומים מרומזים". כשהוא נשאל מה הוא חושב שיעשו תומכי טראמפ אם יורשע, סינבלדי שוב מחייך. "הם יממשו את האיומים המרומזים האלה".

סינבלדי מזכיר את פשיטת הבולשת הפדרלית (FBI) על אחוזת מאר־א־לאגו בפלורידה ב–2022, שהובילה לכתב האישום הפדרלי בגין הסתרת מסמכים מסווגים. טראמפ היה אז בנקודת שפל בסקרים, כמעט בתיקו עם יריבו המרכזי דאז, מושל פלורידה רון דיסנטיס. הנשיא לשעבר מינף את הפשיטה — לפי דיווח אחד, בהשראה ישירה מבנימין נתניהו — כדי לשלהב את הימנים ולאחד אותם סביבו.

"התוצאה היתה שאחד מתומכיו הגיע לבניין של ה–FBI עם אקדח", מדגיש סינבלדי, "אתה מבין למה אני מתכוון? זה מעשה אובדני. בגלל זה הרבה אנשים שאלו אותי אם אני אבוא למשפט הזה גם כן. אתה יודע, יש לו מיליוני תומכים שהם אנשים אבודים, שמעולם לא הצביעו, שאומרים 'החיים שלי מחורבנים ואולי האיש הזה ישנה את החיים שלי כי אין לי שליטה על החיים שלי'".

בכל זאת הוא נראה רגוע למדי, בעודו יושב על ספסל בתור להיכנס לבית המשפט, אך הוא מדגיש שזה זמני בלבד. הוא מעריך שהסיכון האמיתי הוא פסק הדין, והוא לא יודע אם יגיע לבית המשפט כדי לראות את זה קורה. "כל מה שצריך זה שמישהו יעלה אוטובוס איפשהו בארה"ב ויאמר 'אני זה שאלמד אותם לקח'. מספיק שיהיו רק עשרה בני זונות כאלה ושערי גיהנום באמת ייפתחו", הוא מזהיר.

העיקר הניצחון

צפונה מבית המשפט במנהטן, מגדל טראמפ הפך מוקד עלייה לרגל לתומכי הנשיא. הלובי המוזהב של הבניין פתוח לקהל הרחב, והוא מושך בעיקר תיירים מרחבי ארה"ב שעטים על ההזדמנות לקנות חולצות וכובעים ב"חנות מזכרות טראמפ", לאכול ב"טראמפ גריל" וב"ממתקי טראמפ", או לשתות בבר "הנשיא ה–45". אולם האטרקציה המרכזית היא המדרגות הנעות המוזהבות, שבהן ירד טראמפ בקיץ 2015 כדי להכריז על מועמדותו לנשיאות.

דארן דומינגז, ששוטט בלובי בחוסר מעש, חמוש בכובע האדום עם סיסמת הנשיא לשעבר, משוכנע שהרשעה ועונש מאסר יביאו לשפיכות דמים. "תהיה תסיסה, ולא רק כאן. זה יהיה בכל המדינה. כולם ירצו לשחרר את טראמפ. והם לא יפסיקו עד שישחררו את טראמפ".

בכניסה לבניין, חקיין מוכשר של טראמפ בשם ניל גרינפילד, שגובה חמישה דולרים על כל תצלום איתו, מציע לא להתרגש מהרטוריקה. הוא פוגש תומכי טראמפ על בסיס יום יומי. "הרשעה זה לא העניין אלא אם יגזרו עליו עונש מאסר. וגם אז תומכי טראמפ מבינים שאם הוא ינצח בנובמבר, כל המשפט הזה לא משנה", הוא אומר. הכרעה בתיק במנהטן צפויה להתקבל עוד הקיץ, אך טראמפ צפוי לערער בהליך, שלרוב נמשך שנה.

גרינפילד מאמין שגם מנהיגי המפלגה הדמוקרטית לא מעוניינים בעונש מאסר. "נשיא לשעבר בכלא? זה תקדים. אני מוכן להמר על כל הכסף שלי שהוא לא יהיה בכלא. הם חייבים להיות משוגעים כדי לשלוח אותו לכלא. גם אם הוא יורשע". ואם בכל זאת הם יסתכנו בכך, גרינפילד עדיין לא מוטרד. "אתה תראה הפגנות. תומכי טראמפ יבואו בהמוניהם. אבל הם עדיין מאמינים שהוא ינצח בבחירות ולכן זה לא משנה להם".

לעומת זאת, גרינפלד היהודי חושש יותר מהפגנות שמאל במקרה של זיכוי. בדצמבר האחרון, כשמפגינים פרו־פלסטינים חסמו את הכביש מול מגדל טראמפ, סרטון של גרינפילד מתעמת עם המפגינים ומפנה אליהם אצבע משולשת הפך ויראלי בטיקטוק. "שלושה מיליון צפיות", הוא אומר בגאווה ומביע צער על כך שהסרטון נמחק מאז. עם זאת, עדיין ניתן למצוא את את הסרטון ברשתות חברתיות אחרות.

"בצד האנטי־טראמפ אתה עלול לראות קצת אלימות. אבל אני לא חושב שזה יקרה. כשהוא ניצח ב–2016 מיליוני שמאלנים הפגינו. הם היו פה, ממש כאן. לא היתה אלימות, אז גם לא תהיה אלימות", הוא אומר. בטון מרגיע הוא פונה לקוראים ישראלים ופוסק: "לא משנה מה יקרה פה, אמריקה תישאר מאחורי ישראל" .

פסימי מכולם הוא סגן יו"ר המפלגה הרפובליקאית במנהטן, אדווין דה לה קרוז. הוא מרגיש שאין לו ברירה אלא להיערך לרע מכל. לדבריו, "מה שקורה כאן זה ציד מכשפות. הדמוקרטים מרמים כאן, והם מרמים בבחירות. הם הביאו עשרה מיליון מהגרים לא חוקיים כדי שיצביעו. ביניהם יש המון מחבלים מהמזרח התיכון".

הפסימיות של דה לה קרוז שכנעה אותו שאלימות היא בלתי נמנעת. "מלחמת אזרחים זו אפשרות אמיתית. זה עצוב אבל אנשים מתוסכלים. יש במדינה הזו 90–80 מיליון אזרחים שמרגישים שמה שקורה כאן משוגע. מה שקורה זה כמו רוסיה של ולדימיר פוטין. זה מפחיד, במיוחד כי זו המדינה היחידה בעולם שכדאי לגור בה. לא תהיה לי ברירה אלא לעזוב. אני אצטרך ללכת דרומה ולגור עם פינגוונים או משהו כזה".

אולי אז תבוא לישראל, זה יהיה רגוע יותר ממה שאתה מתאר.

"ישראל? שם תתחיל מלחמת העולם השלישית. אני אצטרך לקנות קסדה ממתכת כי טילים ייפלו עליי. חוץ מזה, ראש הממשלה שלכם הוא קצת יותר מדי ימין קיצוני לטעמי".

2024-04-19T03:11:31Z dg43tfdfdgfd