במגרש של דאעש ואל-קאעדה: עדן גולן תופיע בבירת האיסלאם של אירופה

לקראת אירועי האירוויזיון, רמת הדריכות הביטחונית סביב המשלחת הישראלית, אבל גם סביב מעריצי האירוויזיון הישראלים המתעדים להגיע למאלמו, גוברת. היום (חמישי) פירסם המטה לביטחון לאומי אזהרת מסע, זאת כשבמקביל, בצעד חריג, יפעיל פיקוד העורף של צה"ל יישומון התראה לישראלים השוהים בעיר במהלך ימי האירוויזיון. 

טסים למאלמו לכבוד האירוויזיון? שימו לב - אזהרת המסע הוחמרהנציגת לוקסמבורג לאירוויזיון: "ישראלים אומרים שהם גאים בי"

בהודעת המטה לביטחון לאומי, החמיר הארגון את אזהרת המסע על מאלמו שבשוודיה: "תחרות האירוויזיון תתרחש השנה (7-11 במאי) בעיר מאלמו שבשוודיה. מאלמו מוכרת כמוקד למחאות אנטי ישראליות בעיר ריכוז גבוה של מהגרים מסוריה, לבנון, עיראק ואיראן. על פי גורמי ביטחון בשוודיה, לאחרונה אף הודיע דאעש כי בכוונתו לפגוע באירוע האירוויזיון. מחאות אלו מתרחשות על בסיס שבועי וכוללות לעתים התלהמות, קריאות לפגוע ביהודים, ישראלים, שריפת דגלי ישראל ועוד. יצוין כי ב-7 באוקטובר גורמים אנטי-ישראלים במאלמו יצאו בגילויי שמחה על אירועי הטבח שחמאס ביצע בישראל" נאמר בהודעת המטה. 

אזהרת המסע באה ברקע, לצד המחאות במאלמו, הקריאות הגוברות בחודשים האחרונים של גורמי ג'יהאד עולמי ואסלאם רדיקלי לבצע פיגועים כנגד יעדים מערביים, כולל איומים ממוקדים כנגד ישראלים ויהודים בעולם, תוך מתן דגש לאירועים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה. בהקשר זה, יוזכר, כי לאחרונה ב-19 במרץ פורסם על מעצרם של שני פעילי דאע"ש שתכננו לבצע פיגוע בפרלמנט השוודי.

התפתחויות אלו מעלות חשש מבוסס כי גורמי טרור ינצלו את המחאות והאווירה האנטי ישראלית על מנת לממש פגיעה בישראלים שיגיעו לאירוויזיון. השלטונות השוודים הגבירו את אמצעי האבטחה במאלמו, אך יצוין, כי בניגוד למשלחת הישראלית לתחרות, המבקרים הישראלים אינם זוכים לאבטחה ייעודית. ומכאן החשש במערכת הביטחון.

לאור זאת, המטה לביטחון לאומי מחמיר את אזהרת המסע על העיר מאלמו (ללא שינוי באזהרת המסע על כלל שוודיה) - מרמה 2 (איום מזדמן) לרמה 3 (איום בינוני) וממליץ לישראלים המתעתדים להגיע לעיר לשקול את חיוניות הנסיעה. במטה מציינים כי אזהרת המסע תהייה מתוחמת לתקופת אירועי האירוויזיון ובכפוף להערכת מצב.

ד"ר דינה ליסננסקי, מומחית לאיסלאם באירופה ותנועת איסלאם קיצוניות אומרת: "מאלמו היא אחת מהערים עם ריכוז האוכלוסייה המוסלמי הגדול באירופה. בין רבע לשליש מתושבי העיר הם מוסלמים שהיגרו לעיר. יש בה מגוון קהילות מוסלמיות: פלסטינית תומכת חמאס, קהילות שזוהו עם דאעש, ובעבר היתה שם קהילה שממנה יצאו אנשים לאל קאעידה. על זה יש גם את הפעילות האיראנית אשר מפעילה שלוחים שלה כדי לנסות ולפגוע בריכוזים יהודים וישראלים. מכאן החשש והדריכות של גורמי הביטחון הישראלים והמקומיים".

במקביל, בצעד חריג ונדיר, הוחלט בצה"ל להפעיל את היישומון של פיקוד העורף ואתמול פירסם צה"ל קריאה לנוסעים למאלמו בימי האירוויזיון להתקין את היישומון בטלפונים הניידים: "המבקרים בעיר מתבקשים להוריד את יישומון פיקוד העורף, על מנת שיכולו להתעדכן בהודעות מטעם המל"ל במהירות ובזמן אמת השימוש ביישומון יאפשר קבלת הודעות בזמן אמת מטעם המטה לבטחון לאומי בעיר מאלמו שבשוודיה בלבד, בין התאריכים 02-12 במאי 2024, בכפוף להערכת המצב".

בפיקוד העורף מציינים כי מדובר במהלך ייחודי שהותאם לאירוע האירוויזיון בלבד ובמסגרת לוחות הזמנים שהוגדרו.

2024-05-02T13:42:11Z dg43tfdfdgfd