בלינקן: חמאס קיבל הצעה נדיבה לעסקת חטופים ועליו להכריע במהרה

בלינקן: חמאס קיבל הצעה נדיבה לעסקת חטופים ועליו להכריע במהרה

שר החוץ של ארה"ב אמר העריך כי המגעים לנרמול היחסים בין ישראל לסעודיה קרובים לסיום, וציין כי טרם הוצגה תוכנית למבצע ברפיח שמבטיחה הגנה על אזרחים ■ שר החוץ הבריטי קמרון: ההצעה כוללת 40 ימי הפסקת אש ושחרור אלפי אסירים פלסטינים ■ שר החוץ של האיחוד האירופי: כמה מדינות באיחוד יכירו בתוך כחודש במדינה פלסטינית

April 29th, 14PM April 29th, 17PM

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן אמר היום (שני) כי ההצעה הישראלית החדשה לעסקת חטופים עם חמאס היא "נדיבה ביותר". בפסגת ארגון המדינות המפרציות לשיתוף פעולה (GCC) בסעודיה, קרא בלינקן לחמאס להשיב במהרה להצעה שקיבל. הוא הוסיף כי המגעים לנרמול היחסים בין ישראל לסעודיה קרובים מאוד לסיום, וכי "בחודש האחרון ארה"ב וסעודיה עבדו יחד במרץ" על הנושא.

בלינקן הוסיף כי הדרך היעילה ביותר לפתרון המשבר ההומניטרי ברצועת עזה היא הפסקת אש ושחרור כל החטופים שבידי חמאס. הוא ציין כי בשבועות האחרונים חלה התקדמות ניכרת בהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה, אך עדיין יש צורך בהגברת קצב הכנסת המשאיות. "הנושאים האלה יהיו במוקד השיחות שאערוך בימים הקרובים בביקוריי בירדן ובישראל", הוסיף.

בד בבד, שלושה מקורות ישראליים אמרו לניו יורק טיימס כי ישראל הסכימה להצעה שתכלול שחרור של 33 חטופים במסגרת עסקה עם חמאס בתמורה להפסקת אש. לפי הדיווח, מדובר בנשים, זקנים ופצועים שמצבם קשה; וההסכמה לשחרורם הגיעה בין היתר על רקע ההבנה בישראל כי אין 40 חטופים חיים המשתייכים לקבוצות אלו. עוד צוין בדיווח כי השיחות בין הצדדים צפויות להתחדש מחר.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, נאם אף הוא בפסגת GCC ואמר כי כמה מדינות אירופיות יכירו ברשות הפלסטינית כמדינה בשבועות הקרובים. בפסגה השתתפו נציגים ממדינות המפרץ, ממדינות האיחוד וממדינות ערביות נוספות. על פעולה ישראלית אפשרית ברפיח אמר בלינקן כי ארצו עדיין לא ראתה "תוכנית של מתקפה ברפיח שמגינה על אזרחים", כדבריו. מחר בלילה צפוי שר החוץ לבוא לישראל, ולמחרת ישוב לוושינגטון.

שר החוץ של בריטניה, דייוויד קמרון, אמר כי חמאס קיבל הצעה "נדיבה", הכוללת הפסקת אש של 40 יום בתמורה לשחרור חטופים, ושחרור אפשרי של אלפי אסירים פלסטינים מהכלא בישראל. הוא הביע תקווה שחמאס יקבל את ההצעה, והדגיש כי "העימות לא יסתיים עד שכל החטופים ישוחררו".

שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן, אמר בפסגה כי הסכם ביטחוני בין ארה"ב למדינתו מאוד קרוב. "רוב העבודה כבר נעשתה", אמר בן פרחאן, "יש לנו את קווי המתאר של מה שאנחנו חושבים שצריך להתרחש בסוגייה הפלסטינית". הוא הוסיף כי הרשות תזדקק לתמיכה וסיוע וכי ריאד תתקשה להתחייב לספק לה את אלו ללא "בהירות בנוגע לנתיב (להקמת) מדינה פלסטינית". לדבריו, כל גורם שייכנס לרצועת עזה בתום המלחמה חייב להיות בעל אמינות כדי שלא ייחשב ככוח כובש — ולכן יש צורך כבר עתה לדון בכך, ולספק אופק מדיני ברור ולא רק הסדרים ביטחוניים לעתיד.

בפסגת GCC השתתף גם שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה, שאמר כי "המצב בעזה קטסטרופלי, חייבים להגיע להפסקת אש". אתמול הגיע סז'ורנה ללבנון כחלק מביקור שמטרתו למנוע הסלמה נוספת בין ישראל לחיזבאללה, ובהמשך הוא צפוי לבקר בישראל. ראש ממשלת מצרים, מוסטפא מדבולי, אמר בפסגה כי הפלסטינים בעזה סובלים מעונש קולקטיבי. "זאת ענישה קולקטיבית, לא ענישה לחמאס — אלא לכל הפלסטינים החיים ברצועת עזה", אמר מדבולי.

2024-04-29T11:19:46Z dg43tfdfdgfd