בכירים בממשל ביידן: הפסקת אש בעזה תאפשר הסכם מהיר בצפון

בכירים בממשל ביידן: הפסקת אש בעזה תאפשר הסכם מהיר בצפון

ההערכה האמריקאית מתבססת על שיחות שניהל המתווך הוכשטיין עם גורמים מדיניים בישראל ובלבנון. בממשל מקווים שניתן יהיה להגיע להסכמות על תיקונים בגבול היבשתי ועל פריסת צבא לבנון לאורכו

May 05th, 06AM May 05th, 15PM

בכירים בממשל ביידן השמיעו בימים האחרונים מסרים אופטימיים לגבי הסיכויים להשיג הסכם לסיום הלחימה בין ישראל לחיזבאללה, זאת בתנאי שתופסק הלחימה ברצועת עזה. הגורמים האמריקאיים אמרו בשיחות עם בכירים בישראל, בלבנון, בצרפת ובמדינות נוספות המעורבות במגעים להפסקת אש בחזית הצפונית, כי ברגע שיושגו הסכמות על סיום הלחימה ברצועה, ניתן יהיה לפעול במהירות למציאת הסכמות גם בנושאים החשובים לישראל, לחיזבאללה ולממשלת לבנון.

ההערכה בממשל האמריקאי מתבססת על שיחות שניהל המתווך מטעם ביידן, עמוס הוכשטיין, עם גורמים מדיניים בישראל ובלבנון במהלך חודש אפריל. הוכשטיין ניסה בשלב מסוים לקדם מתווה הפוך, שבמסגרתו תושג הפסקת אש בצפון לפני הגעה להסכמות בדרום. אולם, בממשל השתכנעו שהסיכויים לכך נמוכים, בשל מחויבותו של חיזבאללה להמשיך לתמוך בחמאס כל עוד הארגון ממשיך להילחם בישראל ברצועת עזה.

הממשל דן עם ישראל ולבנון בצורך לבצע תיקוני גבול מסוימים לאורך הגבול היבשתי בין המדינות, בדומה לסימון הגבול הימי שהתבצע בהסכם ביניהן בשנת 2022, בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כראש ממשלה. נתניהו הביע ביקורת על ההסכם שהשיג אז לפיד, אבל לא שינה או ביטל אותו מאז חזרתו ללשכת ראש הממשלה בדצמבר 2022. כעת מקווים בממשל שאפשר יהיה להשיג הסכמות חדשות, כולל פריסת כוחות של צבא לבנון לאורך הגבול במסגרת הבנות על הרחקת חיזבאללה מהגדר.

עם זאת, כל הצדדים המעורבים במגעים מודים שבלי הסכם לשחרור חטופים והפסקת הלחימה בעזה, ההתקדמות שהשיג הוכשטיין לא צפויה להבשיל לכדי הסכם של ממש. ההערכה הזו רק מגדילה את רצונו של ממשל ביידן להשיג הסכם בין ישראל לחמאס שיסיים באופן רשמי את המלחמה בעזה, או לפחות יקפיא אותה לחודשים ארוכים, כדי לאפשר את פריצת הדרך הנחוצה בצפון.

מאז 8 באוקטובר פונו מרבית היישובים הצמודים לגבול עם לבנון, ומאז מנסות מדינות שונות, בהן ארה"ב, צרפת וקטאר, להביא להסדרה בין המדינות שתמנע הסלמה. אמש התייחס ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, למצב בצפון, ואמר כי "אם לא נצליח להחזיר את האנשים באופן של הסדר עם חיזבאללה - שאין חיזבאללה במרחק של עשרה קילומטר מהגבול - אנחנו נחזיר אותם באמצעות מבצע צבאי עצים".

2024-05-05T03:07:03Z dg43tfdfdgfd