בית המשפט הורה על שחרור המרצה שהכחישה את הטבח: "אין ראיה למסוכנות"

המשטרה טענה כי פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן מהאוניברסיטה העברית, שנעצרה בחשד להסתה, "מסכנת כל ישראלי". השופט קבע כי "יש כמה ביטויים שייתכן שעוברים את חופש הביטוי", אך מתח ביקורת חריפה על המשטרה: "למה לא עצרו אותה כשאמרה את הדברים?". המשטרה הגישה ערעור - שנדחה

בית משפט השלום בירושלים החליט בצהריים (שישי) לשחרר בתנאים מגבילים את פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן מהאוניברסיטה העברית, שנעצרה אמש בחשד להסתה. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרה בשבוע, אך בית המשפט הורה לשחרר אותה בערבות כספית ותחת חובה להתייצב לחקירה. המשטרה ביקשה לעכב את השחרור לצורך הגשת ערר לבית המשפט המחוזי - שאותו בית המשפט דחה.

לעיון בציטוטים של הפרופ' שהגישה המשטרה - לחצו כאן

עם תחילת הדיון, מתח השופט דב פולק ביקורת על המשטרה: "יש דברים שאפשר לראות אותם כהסתה, אבל מצד שני זה לא מה שמונח לפניי. אני צריך להבין למה עצרו אותה, מה קרה עכשיו? עשו חיפושים, לא מצאו דברים בשלב זה שמראים שיש לה קשר עם ארגונים אחרים או הסתה נוספת".

השופט אמר עוד: "את העמדות שלה היא זכאית להחזיק. אני לא מבין למה עצרו אותה אתמול, אם הם חשבו שהפודקאסט מהווה עבירה של הסתה אז הייתי מבין שהיו עוצרים אותה בו במקום ומביאים אותה בפני השופט והיו מחליטים איזו סכנה היא מהווה, לא קיבלתי הסבר למה דווקא אנחנו כאן היום".

בהחלטתו לשחרר את פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, ציין השופט פולק: "לאחר שעיינתי בחומר החקירה, עולה שהרקע למעצר הם דברים שנאמרו במהלך פודקאסט ב-8 במרץ, דהיינו מאז חלף לפחות חודש ימים. לאחר עיון בחומר עולה שיש כמה ביטויים שייתכן שעוברים את התחום של חופש הביטוי להסתה. 

"יחד עם זאת, השאלה בפני בית המשפט האם יש צורך בהמשך מעצרה של המשיבה בעילה של מסוכנות. בעקבות מעצרה של המשיבה נערך חיפוש בביתה ולא נמצאה ראיה של ממש לחיזוק המסוכנות או עדות לעבירות נוספות. בנסיבות אלו לא שוכנעתי שיש צורך בהמשך מעצרה של המשיבה".

בדיון הערר, נציג המשטרה ניסה להסביר את המסוכנות בדבריה של שלהוב-קיבורקיאן, וציטט מחקירה של מחבל נוחבה שאמר: "אנו רואים בירושלים כל יום את הצבא משפיל נשים, עוצר צעירים, צעירים חוטפים מכות, ולא מסוגלים לנשום".

 השופט ביקש לדעת כיצד זה מתקשר לדבריה של הפרופ', ונציג המשטרה השיב: "כשקוראים לצעיר פלסטיני שמבצע פיגוע דקירה 'קדוש מעונה', כשקוראים על כך שמדינת ישראל מחזירה את הגופות לאחר שהיא מבצעת בהם 'פשעים', יש פוטנציאל שיכול להיגרם למוסלמי חמום מוח אחרי שהוא שומע אשת מחקר בעלת תפקיד חשוב. אדם מתוקף תפקידו צריך לשקול ולברור את מילותיו ביתר שאת".

"משתמשת בעלילות כדי לקדם מהלכים נגד ישראל"

בפודקאסט שהמשטרה ציינה בבקשת המעצר, אמרה הפרופ': "פלסטינים מתנגדים בכל דרך אפשרית, זה נורמלי. כשגופות פלסטינים מפוזרות ברוח על גבי ההריסות של עזה החרבה, זה מצביע על דפוסי התנהגות, זוועות ומדיניות של רצח קולוניאליסטי". בהקשר אחר אמרה הפרופ' בפודקאסט כי "ציונות באה לידי ביטוי באלימות" וכי "הם (הישראלים, רג"ש) הפריזו מאוד בלהציג את הילדים והתינוקות שנתקפו ב-7 באוקטובר..... אך כשזה הגיע לילדים שלנו – אפשר לראות ששלילת הילדות פועלת באופן מבוסס על ידי ההפרעה בתפיסה העולמית על הילדות".

בשאלה אחרת בפודקסאט, המראיין שאל אותה כיצד היא מגיבה לכך שהישראלים ותומכיהם במערב מגדירים את עצמם כ"קורבנות", וזו ענתה: "הם יכולים לטעון שהם הקורבנות והם יכולים להפוך אנשים לקורבנות, לפצוע, להרוג, ולהמשיך כך כיוון שהקהילה העולמית מאפשרת להם... אני שמה במרכז את חלקי הגופות המפוזרים, שקי הגופות וגופות המתים השרופות. זה המרכז היום. אם העולם לא יכול לראות את זה אני לא יודעת איך לשמור על התקווה".

גורם במשטרה אמר לפני הדיון בהתייחס למרצה כי "היא מסוכנת מאוד לציבור, מסוכנת ומסכנת כל ישראלי, חייל או חיילת, כל חטופה או חטוף". לדברי הגורם, "היא משתמשת ביודעין בעלילות כדי לקדם מהלכים נגד ישראל - המדינה בה היא חיה".

עוד ציין הגורם "למשמע דבריה, פלא שעוד לא יצאו לדרכם מפגעים, זורקי אבנים, או מתעללים בתינוקות. היא ממציאה סיפורי קורבנות קיצוניים ולכאורה יומיומיים וממוסדים, כאלו שמכשירים (לדבריה שלה, כקרימינולוגית) אצל עבריינים ופושעים את היכולת וההצדקה לבצע עבירות כלפי אחרים".

לפני כשבועיים המליצה המשטרה לחקור את שלהוב-קיבורקיאן בחשד להסתה. היא נעצרה אמש על-פי צו בית משפט - והועברה לחקירה ביחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב ציון. בנוסף הוצא לפועל צו חיפוש שהוצא נגדה. 

הבוקר מסרה האוניברסיטה העברית בעקבות מעצרה של הפרופ': "האוניברסיטה העברית מתנגדת נחרצות לרבים מהדברים שאמרה פרופ' שלהוב-קיבורקיאן לפני כחודש, וגם פעלה בתקיפות בנושא זה. יחד עם זאת, אנו מוטרדים מאוד ממעצרה, אם אכן המעצר מבוסס על הדברים שאותם אמרה בפומבי". לפי האוניברסיטה, "במדינה דמוקרטית אין מקום לעצור אדם בגין התבטאויות כאלה, מקוממות ככל שיהיו. אנו קוראים לשחרר את פרופ' שלהוב-קיבורקיאן ממעצר באופן מיידי".

הפרופ' הושעתה בעבר מהאוניברסיטה לאחר שפרסמה עצומה שבה האשימה את ישראל בביצוע השמדת עם בעזה. בין השאר אמרה כי "זה הזמן לבטל את הציונות", והטילה ספק במעשי האונס ב-7 באוקטובר: "הם ישתמשו בכל שקר. התחילו בתינוקות, המשיכו באונס, והם ימשיכו עם מיליון שקרים אחרים. הפסקנו להאמין להם, אני מקווה שהעולם יפסיק להאמין להם".

בפועל, בהחלטת האוניברסיטה נקבע כי פרופ' שלהוב-קיבורקיאן תושעה מהוראה עד תום הסמסטר - אך מאחר שהוא הסתיים, הסנקציה התבררה כהשעיה של ארבעה ימים. אחרי שנודע על ההשעיה הקצרה, התארגנו כ-100 סטודנטים להפגנה בקמפוס, הניפו דגלי ישראל וקראו לפיטוריה של שלהוב-קיבורקיאן, תוך שהם מניפים שלטים בהם נכתב בין היתר: "אין מקום למכחישי הטבח בקמפוס". 

כבר בחודש אוקטובר כתבו נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן והרקטור תמיר שפר כי הם סבורים שמן הראוי שהמרצה תשקול לעזוב את משרתה. "האשמת ישראל בכיבוש פלסטין במשך 75 שנה מנסה הלכה למעשה לשמוט את הבסיס לזכות הקיום של מדינת ישראל. יותר להכביר מילים בחומרה ובמופרכות של טענה זו שאינה נתמכת גם על-ידי האו"ם", כתבו.

2024-04-19T07:09:10Z dg43tfdfdgfd