ביידן חתם על הסיוע לישראל ולאוקראינה: "יום טוב לאמריקה ולעולם" | זה מה שיש בחבילה

אחרי חודשים של מאבקים פוליטיים בוושינגטון, נשיא ארה"ב חתם על חבילת הסיוע שאושרה ברוב גדול בקונגרס: "יש לי מחויבות מוחלטת לביטחון ישראל", הצהיר - אך דרש גם שהסיוע שנכלל לפלסטינים יעבור "בלי דיחוי". הוא חתם גם על סיוע ענקי לאוקראינה: "לא נשתחווה בפני פוטין". מיליארד ליירוט בלייזר, 5.5 מיליארד עבור כיפת ברזל וקלע דוד: זה מה שכוללת חבילת הסיוע הענקית

אחרי יותר מחצי שנה של מאבקים פוליטיים חסרי תקדים, חתם היום (ד') נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על חבילת סיוע רחבת היקף לבעלות בריתה של ארה"ב, הכוללת כ-14 מיליארד דולר כסיוע ישיר לישראל. בסך הכול עומדת החבילה כולה על 95 מיליארד דולר, כשלמזרח התיכון מיועדים 26.2 מיליארד. כמעט עשרה מיליארד הם לסיוע הומניטרי לאוכלוסיות פגיעות ופליטים, כולל מיליארד דולר לעזה, ועוד כשני מיליארד לתחזוק צורכי הכוחות האמריקניים באזור.

בתוך הסיוע הישיר לישראל הוקצו 5.5 מיליארד לחידוש מערכות "כיפת ברזל" ו"קלע דוד", ו-1.2 מיליארד ל"מגן אור" - מערכת הגנה מבוססת נשק לייזר שמיועדת ליירוט רקטות קצרות-טווח, ועדיין נמצאת בשלבי פיתוח; 4.4 מיליארד דולר לחידוש מערכות הגנה וצרכים נוספים, ו-3.5 מיליארד דולר לרכישת מערכות נשק מתקדמות.

"רק לפני עשרה ימים איראן שלחה יותר מ-100 כטב"מים לישראל", אמר ביידן אחרי שחתם על החוק החדש, "זו הייתה התקפה חסרת תקדים אחרי שנים שבהן איראן תומכת בחמאס, בחיזבאללה ובשלוחותיה האחרות. החבילה הזו תעזור להגנה האווירית של ישראל והיא מבהירה שוב את המחויבות המוחלטת שלי לישראל. במקביל, החוק הזה מגביר באופן משמעותי את הסיוע ההומניטרי לחפים מפשע בעזה שסובלים מהמלחמה הזו שחמאס התחיל. ישראל חייבת להבטיח שכל הסיוע הזה יגיע לעזה בלי דיחוי. המטרה שלנו נשארה להחזיר את החטופים, להביא להפסקת אש ולקדם שלום באזור". 

ביידן פתח את דבריו בהתייחסות לחלק המרכזי בחבילה: יותר מ-60 מיליארד דולר לאוקראינה. "בזמן שהרפובליקנים חסמו את הסיוע והחברים של פוטין מאיראן וסין המשיכו לספק לו נשק, אוקראינה נותרה עם פחות ופחות תחמושת", אמר ביידן. "עכשיו שמענו על חיילים אוקראינים צוהלים כשהם ראו כי הסיוע סוף-סוף יגיע וכבר בשעות הקרובות נתחיל לשלוח ציוד לאוקראינה. זהו יום טוב לאמריקה ולעולם. זה רגע היסטורי, בשנתיים האחרונות הרחבנו וחיזקנו את נאט"ו, דמיינו לכם אם היינו נכשלים. אמריקה עומדת לצד חבריה, אנחנו לא משתחווים לאף דיקטטור, ובוודאי לא לפוטין".

יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג'ונסון הבהיר אחרי אישור החוק כי חבילת הסיוע לא תושפע אם וכאשר מחלקת המדינה תחליט להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה" או יחידות צה"ל אחרות. לדברי ג'ונסון מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התחייב בפניו שלמהלך של מחלקת המדינה "לא תהיה שום השפעה" על הסיוע וכי זה לא יפגע ביכולות ההגנה של ישראל מפני חיזבאללה, חמאס, איראן ושלוחותיה.

הבוקר, נודע כי ארה"ב עצרה, לפחות לעת עתה, את הכוונה שלה להטיל סנקציות חסרות תקדים על "נצח יהודה". ההערכה הזהירה בירושלים היא שבעקבות לחץ ישראלי שהופעל על האמריקנים מכל קצוות הקשת הפוליטית לעצור את הטלת הסנקציות, המהלך לא יצא לפועל, לפחות בינתיים. ביום שבת האחרון דווח כי בלינקן צפוי להודיע על סנקציות נגד גדוד "נצח יהודה", על רקע הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית. בין היתר, על פי הדיווח, הייתה כוונה לאסור על העברת סיוע צבאי אמריקני לגדוד, וכן למנוע מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארה"ב.

בישראל כבר היו בטוחים שהגרזן הונף באוויר והפור נפל, אך, כאמור, כנראה הפעילות לצד התגובות הקשות בציבור הישראלי - גרמו לחשיבה מחודשת בוושינגטון. הודעתו המהירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכינה את הכוונה האמריקנית "שפל ערכי ומוסרי", יחד עם הודעתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד שאמר כי מדובר ב"שגיאה" אמריקנית שיש לתקנה סייעו לוושינגטון להבין שמדובר בצעד חריג מדי.

הלילה, אישר הסנאט האמריקני את חבילות הסיוע לאוקראינה, ישראל וטייוואן, ברוב של 79 תומכים מול 18 מתנגדים. החבילה אושרה רק ביום שבת האחרון בבית הנבחרים, אחרי יותר מחצי שנה של עיכובים ומשא ומתן בין הדמוקרטים לרפובליקנים - חבילה הסיוע לישראל אושרה ברוב גדול של 58-366 - למרות התנגדות חלק מהדמוקרטים הפרוגרסיבים, שדרשו להציב בה תנאים.

בחודשים האחרונים, יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון התמודד עם איומי הדחה מצד רפובליקנים מהימין הקיצוני שמתנגדים מכל וכל לסיוע לאוקראינה, אבל התעקש להמשיך בחקיקה, שזכתה גם לתמיכת הנשיא ביידן וחלק גדול מהדמוקרטים. לבסוף חבילות הסיוע השונות, פוצלו על-ידי היו"ר לחוקים נפרדים כחלק מהפשרה שקידם, מה שסייע לאישורן הסופי.

2024-04-24T15:41:32Z dg43tfdfdgfd