בוגי יעלון: "המכינה בעלי אנטי-ממלכתית - הייתי סוגר אותה היום"

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר אמר שצה"ל חייב "תיקון דרסטי" וקרא לסגירת המכינה הקדם-צבאית שבעלי - ספינת הדגל של הציונות הדתית, ש-19 מבוגריה נפלו במלחמה. בן גביר תקף: "יעלון מפיץ שנאה ורוקד על דמם של הנופלים". סמוטריץ': "עלי תישאר הרבה אחרי שכבר לא יזכרו את יעלון רווי המחלוקת"

באמירה חריגה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון קרא לסגור את המכינה הקדם צבאית "בני דוד" שביישוב עלי. יעלון כינה את המכינה, שנחשבת לספינת הדגל של הציונות הדתית, "אנטי-ממלכתית", והדגיש: "הייתי סוגר אותה היום". דבריו הביאו לתגובות חריפות, בין היתר מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שתקפו את יעלון כ"איש רווי שנאה ומחלוקת" אשר "מפיץ שנאה". 

יעלון אמר את הדברים בפודקאסט של טובי פולק, שם הצהיר כי צה"ל "חייב תיקון דרסטי". פולק תהה כיצד השינוי הזה יושג, שכן "אלו אמנם לא השדרה של הפיקוד הבכיר, אבל אולי של הפיקוד הבינוני - חובשי כיפות סרוגות, יוצאי התנחלויות, בוגרי מכינות דתיות כמו עלי", לדבריו. פולק הוסיף: "בוגי, אנחנו יכולים לדבר עד מחר על רוח צה"ל והכל, אבל למשל פרופ' אבי שגיא, שהיה ממנסחי רוח צה"ל החדשה אמר לי כך: 'כן, אין מה לעשות, לשם התפתחה הציונות הדתית'". 

בתגובה לדבריו של פולק, יעלון הדגיש כי "יש מה לעשות. אני לא מטיל דופי בכל חובשי הכיפה, אבל את המכינה בעלי הייתי סוגר היום. היא אנטי-ממלכתית. יש תפיסה של מה זה מדינה יהודית-דמוקרטית-ליברלית במגילת העצמאות". פולק ענה: "איך יכול להיות שרב כמו הרב לוינשטיין מקבל משכורת מהמדינה?", ויעלון אמר כי "את זה צריך לעצור".

כאמור, אמירתו של יעלון הביאה לתגובות חריפות במערכת הפוליטית. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) תקף כי "בוגי יעלון ושאר חבריו שבויי הקונספציה השתגעו לגמרי, שנאתם העבירה אותם על דעתם. בעת מלחמה, כאשר 19 מבוגרי מכינת "בני דוד" חירפו נפשם ונפלו בקרבות בעזה, שר הביטחון לשעבר מפיץ שנאה וארס ורוקד על דמם של החיילים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) כינה את יעלון "איש רווי שנאה ומחלוקת", ומסר כי "עלי היא מכינה מפוארת, שמגדלת דורות של לוחמים ומפקדים, ותישאר כאן ותמשיך להוביל".

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) כינה את אמירתו של יעלון "מקוממת", שכן "בוגרי מכינת עלי לוחמים בגבורה ו-19 מהם נפלו בקרבות המלחמה".

המכינה בעלי נחשבת כאמור לספינת הדגל של הציונות הדתית זה שנים ארוכות. במהלך המלחמה ביקרו בה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בוגרי המכינה מתברגים בנקודות מפתח בצה"ל בפרט ובחברה הישראלית בכלל. לאחר ש-18 מבוגרי המכינה נפלו במלחמה, הרב של ישיבת ההמשך, אליעזר קשתיאל, שיבח את הבוגרים, ואמר כי העובדה שהם נמצאים בחוד החנית של צה"ל אינה הפתעה: "אנחנו רואים את הרמה הרוחנית והמוסרית של הלוחמים. אלו אנשים שכבר באים למכינה כך, מהרגע הראשון שלהם פה הם רוצים להגיע לחוד החנית, זה די טבעי. הבוגרים שלנו מוצאים את עצמם ביחידות המיוחדות בסיירות ובקצונה. גם בכל הקשור להתנדבות למילואים, כמעט כולם ממשיכים להתנדב, על אף שיש להם פטור".

2024-05-01T08:23:21Z dg43tfdfdgfd