בהרי ההימלאיה, ביערות ובגנגס: רשויות הודו מביאות את הקלפי לכל מצביע

בהרי ההימלאיה, ביערות ובגנגס: רשויות הודו מביאות את הקלפי לכל מצביע

היום יתחילו הבחירות הכלליות בדמוקרטיה הגדולה בעולם, שבה 969 מיליון בעלי זכות בחירה פזורים בשטח של יותר משלושה מיליון קמ"ר. מיליוני עובדים ואנשי כוחות ביטחון מעורבים בהליך שנמשך שבועות מאחר שחוקי הודו אוסרים לחייב מצביעים לנסוע מרחק גדול יותר משני ק"מ מביתם כדי להגיע לקלפי

April 19th, 06AM April 19th, 06AM

כשאזרחי הודו יילכו היום (שישי) לקלפיות, תהיה זו תהיה תחילתו של תהליך דמוקרטי עצום ממדים שיימשך שישה שבועות. ואז, ב-4 ביוני, תדע הדמוקרטיה הגדולה בעולם אם ראש ממשלתה החזק, נרנדרה מודי ההינדי-לאומני, ימשיך לכהונה שלישית בתפקיד.

מדוע הבחירות בהודו נמשכות זמן רב כל כך? התשובה הקצרה: הודו היא המדינה המאוכלסת ביותר בעולם ויש בה 969 מיליון בעלי זכות בחירה. מדובר ביותר מעשירית מאוכלוסיית העולם ופי ארבעה ממספר בעלי זכות ההצבעה בארה"ב, שהיא הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם אחרי הודו. התשובה הארוכה יותר אומרת: בגלל הגיאוגרפיה של הודו, חוקי הבחירות, מנגנוני הביטחון, חגים ומכונות הצבעה אלקטרוניות — כוריאוגרפיה מורכבת לאומה גדולה ומורכבת.

הבחירות הכלליות הראשונות בהודו החלו ב-1951 ונמשכו יותר מ-120 יום. ב-1977 הן נמשכו חמישה ימים. אך לרוב, הבחירות נמשכות שבועות ואף חודשים, אפילו בלא בחירות מקדימות, רק בגלל סדר הגודל שלהן. שטחה של הודו משתרע על פני יותר משלושה מיליון קמ"ר ותושביה גרים בערי ענק, מפוזרים ברכס ההימלאיה, במדבר טהאר, ביערות ולאורך נהר הגנגס.

12 מיליון עובדי בחירות יעברו החל מהיום ועד 4 ביוני ברחבי הודו כדי להציב קלפיות. לעתים יעשו זאת ברגל, לעתים באופניים, אבל גם במסוקים ובסירות, ואפילו על גבי סוסים, גמלים ופילים

חוקי הודו קובעים גם שאין לדרוש מהמצביעים לנסוע מרחק גדול יותר משני קילומטרים מביתם כדי להגיע לקלפי. כדי לאפשר זאת, 12 מיליון עובדי בחירות יעברו החל מהיום ועד 4 ביוני ברחבי המדינה כדי להציב קלפיות. לעתים יעשו זאת ברגל, לעתים באופניים, אבל גם במסוקים ובסירות, ואפילו על גבי סוסים, גמלים ופילים.

כמה מאותם מסעות נמשכים ימים. ב-2019 ניצבה הקלפי הגבוהה ביותר בגובה של יותר מ-4,500 מטר מעל פני הים, בעמק ספיטי על הרי ההימלאיה. ב-2009 נכנס צוות של חמישה אנשים עמוק לתוך יער גיר במדינת גוג'ראט שבמערב הודו כדי להגיע אל תושב בודד במקדש הינדי נידח. "זהו כבוד, באמת", אמר איש הדת בהרטדס דרשאנדס לכתבים לאחר הבחירות באותה שנה. "זה מוכיח עד כמה הודו מעריכה את הדמוקרטיה שלה".

בשנים הראשונות של הדמוקרטיה בהודו אירעו בה עימותים קטלניים בין תומכיהן של מפלגות יריבות; מועמדים נחטפו; ושוטרים מקומיים כשלו בשמירה על הסדר, והואשמו בצידוד באחד הצדדים עקב הלחץ שהפעילו פוליטיקאים שהיו בשלטון. על כן, החל משנות ה-90 מוצבים ברחבי הודו כוחות מיליציה לאומיים בקנה מידה גדול בתקופת הבחירות.

בחירות ארוכות, אבל בטוחות

הודו נעזרת ביותר מ-300 אלף אנשי כוחות ביטחון פדרליים כדי לשנע מכונות הצבעה ולשמור על השקט בקלפיות השנה. מאחר שכוחות הביטחון לא מסוגלים לכסות את כל הארץ בעת ובעונה אחת, הבחירות מחולקות לשלבים רבים. בכל שלב, החיילים עוברים מאזור אחד לאחר. אמצעי זהירות אלה מאריכים את הבחירות שאלמלא כן היו נמשכות רק ימים ספורים, אמר ויקרם סינג, מפכ"ל המשטרה לשעבר של אוטר פרדש, המדינה הגדולה ביותר בהודו, שפיקח על כוחות הביטחון בבחירות בעבר. עם זאת, לדבריו, המצביעים בטוחים יותר בזכותם.

האלימות בקלפיות בהודו נדירה כיום, ונוכחות החיילים גם מקנה ביטחון באמיתות התוצאות

האלימות בקלפיות נדירה כיום, ונוכחות החיילים גם מקנה ביטחון באמיתות התוצאות. אמנם השלבים הרבים מונעים התפרצויות אלימות, אבל הם גם מעוררים ביקורת על כך שבגללם תהליך הבחירות נמשך זמן רב מדי. לדברי ס.י. קוריישי, שעמד בראש ועדת הבחירות בעבר, פערי הזמנים בין השלבים מאפשרים זמן רב יותר להפצת שמועות ומידע כוזב.

כשוועדת הבחירות של הודו קובעת את מועדי הבחירות, היא מנסה להימנע מלקבוע אותם על חגים ופסטיבלים דתיים. עונת הקטיף, שנת הלימודים, לוח הבחינות ומזג האוויר גם מובאים בחשבון. התכנון הזהיר סייע להשיג בעבר שיעור הצבעה גבוה. ב-2019 היה שיעור ההצבעה בבחירות הכלליות בהודו 67% — שיעור ההשתתפות הגבוה ביותר בתולדות המדינה.

חג אחד שיתקיים במהלך תקופת הבחירות הנוכחית הוא מאהוויר ג'איאנטי שייערך ב-21 באפריל. זהו אחד הפסטיבלים החשובים ביותר של הג'ייניזם, דת קטנה שמונה כשישה מיליון מאמינים בהודו. חג אחר הוא יום הולדתו של בודהה ב-23 במאי, שבו נזירים יישאו פסלי בודהה בכרכרות ואנשים יקשטו את בתיהם בפרחים ויתרמו לנזקקים.

מכונות הצבעה אלקטרוניות נהפכו לסטנדרט בבחירות הכלליות של הודו ב-2004. הן פישטו את תהליך הבחירות למיליוני בני אדם, במיוחד בערים עתירות האוכלוסין, שהקלפיות העסוקות ביותר בהן עשויות לשרת עד 12 אלף בני אדם ביום ההצבעה.

מכונות ההצבעה נבנו כך שיהיו ניידות וקלות יותר ממכונות ההצבעה המסורתיות, וצריך לשנע אותן לכל מקום שבו ממוקמת קלפי. כל מכונה בנויה מ"יחידת פיקוח" הסופרת את הקולות ושומרת אותם, "יחידת הצבעה" שיש בה כפתורים שעליהם לוחצים הבוחרים, ומדפסת שיוצרת תיעוד על נייר. הן מגיעות עם תיבות נשיאה מיוחדות שמקלות על אריזתן, והעובדים נדרשים לשמור על אמצעי אבטחה מורכבים כדי לשנע אותן ברחבי המדינה. בזכות המכונות האלה, ברגע שתמה ההצבעה ספירת הקולות נעשית במהירות.

לכתבה של ג'ון יון והארי קומאר בניו יורק טיימס

2024-04-19T03:11:38Z dg43tfdfdgfd