בגיל 101 גילתה שמגיע לה פיצוי מהגרמנים: סיפורה של גרטרודה

גרטרודה, המתגוררת כיום בדיור מוגן בכפר סבא, כלל לא ידעה כי מגיעה לה קצבה, עד שפגשה לאחרונה את לינדה לוי, יועצת זכויות של עמותת "אביב לניצולי השואה", שהגיעה למקום וגילתה בשיחה שערכו השתיים כי גרמניה עדכנה את רשימות הגטאות המוכרים - עדכון המזכה את גרטרודה בקצבה קבועה.

עד שיוכלו לשוב לבתיהם: אלף מפונים מהדרום פונו לדיור מוגן בחינםיעקב פרי: "לא נצליח למלא את כל המטרות, צריך להסכים לוויתורים קשים"

גרטרודה הופתעה עד מאוד, ושמחה על הבשורה אשר משפרת באופן ניכר את איכות חייה. גרטרודה, אם לשניים וסבתא לשלושה נכדים ו־12 נינים, נולדה באוסטריה, ובהמשך היא ומשפחתה עברו לרומניה בתקופת השואה וחיו בגטו. רוב משפחתה שנשארה באוסטריה לא שרדה את השואה.

בתה, ורה ברג, אומרת: "אמא שלי אישה חזקה ודעתנית, שגם היום, בגיל 101, יודעת בדיוק מה היא רוצה, וחשוב לה לנהל את חייה באופן עצמאי. לא היו לה חיים קלים, הוריי בנו את עצמם מאפס אבל עבדו מאוד קשה ובסוף הגיעו למה ששאפו וחיו בכבוד. עד גיל 100 אמא חיה לבד וכשעלה הנושא של העסקת מטפלת היא פחדה שהנטל הכלכלי יהיה כבד מדי, העצמאות הכלכלית שלה מאוד חשובה לה.

"בעבר אמא ניסתה להבין מה מגיע לה אבל לא הצליחה. לכן המפגש עם לינדה מאוד השפיע ושינה את חייה, והקצבה החודשית מעניקה לה עצמאות וביטחון כלכלי לעתיד וכמובן מאפשרת לה את העסקת המטפלת". אורלי סיון, מנכ"לית "אביב לניצולי השואה", מוסיפה: "הסיפור ממחיש את החשיבות בידע ומעקב אחר הזכויות המגיעות לניצולי השואה, המתעדכנות מעת לעת ומאפשרות לניצולי שואה רבים שיפור משמעותי באיכות חייהם. אני קוראת להם ולבני משפחותיהם – אל תחכו".

כ־130 אלף ניצולי שואה חיים כיום בישראל, כרבע מהם חיים בעוני. בגילם המתקדם, רבים מתמודדים עם בעיות בריאות שנובעות משילוב של מחלות זקנה ופגיעות נפשיות ובריאותיות מרדיפת הנאצים. מאז 7 באוקטובר ניצולי שואה חווים החמרה משמעותית, ולצד כל אלה נאלצים להתמודד גם עם האתגר והקושי במיצוי זכויותיהם. במהלך 17 שנות פעילותה, סייעה עמותת "אביב לניצולי השואה" ליותר מ־80 אלף שורדים לקבל זכויות והטבות בשווי של 850 מיליון שקל.

2024-05-06T03:03:48Z dg43tfdfdgfd