באופן חריג: מח"ט שנלחם כעת בעזה עוזב באופן מיידי

פרסום ראשון: אל"מ דביר חבר, מפקד היחידה המובחרת רפאים שהפכה לבודדה שנלחמת ברציפות ברצועה מאז תחילת התמרון, הודיע למפקדו על עזיבת התפקיד - שלושה חודשים לפני כניסת מחליפו המיועד. בצבא מכחישים כי חילוקי דעות עם מפקדיו גרמו לו להתפטר. ברקע: החלטה למנות קצין אחר למינוי הקבע

מפקד יחידה מובחרת שמקביל למפקד חטיבה בצה"ל עוזב את תפקידו באופן מפתיע ומיידי באמצע הלחימה בשטח הרצועה – חצי שנה אחרי שהחליף את חברו שנפל ב-7 באוקטובר: אלוף-משנה דביר חבר, שמפקד מתחילת המלחמה על היחידה הרב-ממדית (רפאים) במקומו של אלוף-משנה רועי לוי שנהרג בפרוץ המלחמה בקרב עם מחבלים בקיבוץ רעים, הודיע בימים האחרונים למפקדו, ראש מערך התמרון אלוף סער צור, על כוונתו לסיים באופן מיידי את תפקידו. 

תיעוד מיוחד עם יחידת רפאים

ההחלטה התקבלה בשעה שרפאים הפכה ליחידה המובחרת היחידה שפועלת ברצועת עזה ברציפות מאז תחילת התמרון הקרקעי בסוף חודש אוקטובר, אחרי שבימים אלו חטיבת הנח"ל עוזבת את המשימה הקרקעית הקבועה של צה"ל ברצועה, החזקת פרוזדור נצרים - ומוחלפת בחטיבה אחרת. 

אל"מ חבר פיקד על היחידה במאות פעולות מבצעיות בעומק השטח העזתי ויחידתו תמשיך לעשות זאת ככוח המובחר של משימת החזקת נצרים תחת אוגדה 99 שמחליפה כעת את כוחות אוגדה 162 בהחזקת המסדרון בצפון הרצועה והוצאת הפשיטות ממנו. 

הדבר יצר עומס קיצוני על הלוחמים והקצינים ביחידה הרב-ממדית ונטל שהוכבד חרף רענונים שקיבלו. חבר לא קיבל באחרונה מינוי קבע של פיקוד על היחידה, לאחר שבצה"ל הוחלט למנות למינוי קבוע את אלוף-משנה טל אשור, שהחליף ב-7 באוקטובר את מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אלוף-משנה אסף חממי, שנהרג אף הוא בקרב עם מחבלים בהגנה על קיבוץ נירים. 

אשור אמור להיכנס לתפקידו בחודש אוגוסט הקרוב, ובהתאם, ציפו בצבא, למרות שלא נתנו לו מינוי קבע, שחבר ישלים שלושה חודשים נוספים בתפקיד, במיוחד כשהיחידה עדיין פועלת בשטח העזתי ועשויה לקחת חלק מרכזי גם בפעולות הנרחבות הצפויות בעיירות המרכז או ברפיח, בהן צה"ל עדיין לא תמרן.

לפי גורמים בצה"ל, בין אל"מ חבר למפקדו אלוף צור התגלעו באחרונה מחלוקות שהעיבו על היחסים ביניהם: לדבריהם, "חבר הרים את היחידה הרב-ממדית אחרי המכה שספגה בשבת השחורה, לא היסס כאשר נקרא לדגל וניצל את המלחמה והמשימות הכי קשות שדרש לקבל כדי לשדרג את היחידה החדשה בכמה רמות לצד אהדה רבה שצבר בקרב הלוחמים והקצינים. התנהגו עימו בחוסר הוגנות". 

גורמים בצה"ל שהגיבו על כך טוענים שלא כך הדבר, וכי בצבא כיבדו את בקשתו לעזוב באופן מיידי. יחד עם זאת, מי שיחליף את חבר בתפקידו הוא סגנו, סגן-אלוף י', שקיבל את דרגתו הנוכחית לפני כחצי שנה בלבד. חבר (44) גדל בחטיבת גולני ופיקד על הסיירת החומה, ולאחר מכן נשא בשני תפקידים בדרגת אל"מ: מפקד מגמת אימוני אוגדות בג'וליס ומפקד חטיבת המילואים 9 (עודד). בקרוב יחליט אם לפרוש סופית גם מצה"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אל"מ דביר חבר הוא קצין מוערך אשר שירת בתפקידים מרכזיים לאורך השנים. הקצין קפץ ב-7/10 ללחימה בקיבוץ רעים, ונקרא להחליף את אל"מ רועי לוי ז״ל שנפל במלחמה. הקצין הוביל את הלחימה של היחידה בעזה והביא אותה להצלחות מבצעיות רבות. דביר ביקש לסיים את תפקידו כממלא מקום באופן מיידי. מפקד מערך התמרון, אלוף סער צור, ומפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, נענו לבקשתו. עד לכניסת מחליפו, ימלא את מקומו סגן מפקד היחידה".

2024-04-24T16:51:42Z dg43tfdfdgfd