ארגון זכויות האדם HUMAN RIGHTS WATCH: צבא בורקינה פאסו טבח ב-223 אזרחים, בהם ילדים ותינוקות

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch: צבא בורקינה פאסו טבח ב-223 אזרחים, בהם ילדים ותינוקות

בורקינה פאסו סובלת בשנים האחרונות מאלימות של מורדים ג'יהאדיסטים שקשורים לארגוני הטרור אל־קאעידה ודאעש. דו"ח של ארגון זכויות האדם טוען שכוחות צבא תקפו בפברואר שני כפרים שתושביהם הואשמו בשיתוף פעולה עם המורדים

April 25th, 16PM April 25th, 17PM

כוחות צבא בורקינה פאסו הרגו 223 אזרחים, בהם תינוקות וילדים רבים, בשתי תקיפות שביצעו ביום אחד בכפרים שהואשמו בשיתוף פעולה עם מורדים ג'יהאדיסטים – כך טוען ארגון זכויות האדם Human Rights Watch בדו"ח שפרסם היום (חמישי).

ההרג ההמוני נעשה ב-25 בפברואר בכפרים נונדין וסורו שבצפון בורקינה פאסו, ולפי Human Rights Watch בקורבנות גם 56 ילדים. הארגון קרא לאו"ם ולאיחוד האפריקאי למנות חוקרים ולתמוך במאמצים המקומיים להביא את האחראים על מעשי ההרג לדין.

"מעשי הטבח בכפרים נונדין וסורו הם רק מעשי ההרג ההמוני האחרונים של אזרחים בידי צבא בורקינה פאסו במבצעיו נגד המורדים", אמרה טיראנה חסן, מנכ"לית Human Rights Watch. "סיוע בינלאומי הוא קריטי כדי לתמוך בחקירה מהימנה של פשעים אפשריים נגד האנושות".

יותר משני מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם

בורקינה פאסו, שידעה בעבר שקט ויציבות, סובלת בשנים האחרונות מאלימות קשה של מורדים ג'יהאדיסטים שקשורים לארגוני הטרור אל־קאעידה והמדינה האיסלאמית (דאעש) נגד כוחות הממשלה המקומית. בעימותים בין שני הצדדים נפגעו אזרחים רבים שנתונים בין הפטיש לסדן, ויותר משני מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם – למעלה ממחציתם ילדים.

הדו"ח של Human Rights Watch מספק תיאור נדיר של מקרי הרג המוניים מפי ניצולים, על רקע הזינוק במספר האזרחים ההרוגים מידי כוחות הביטחון ובשעה שהחונטה השלטת מתקשה למגר את המרידה הג'יהאדיסטית ותוקפת תושבים במסווה של מלחמה בטרור.

מוקדם יותר החודש אימתה סוכנות הידיעות אי־פי עדויות על תקיפת כפר אחר שביצע צבא בורקינה פאסו ב-5 בנובמבר, ושבה נהרגו לפחות 70 בני אדם. פרטי התקיפה אז דומים לאלה שמוזכרים בדו"ח של Human Rights Watch מהיום – הצבא האשים את תושבי הכפר בשיתוף פעולה עם המורדים וטבח בהם, גם בתינוקות.

עדי ראייה וניצולים סיפרו לארגון זכויות האדם שמעשי ההרג ב-25 בפברואר בוצעו לדעתם כנקמה על מתקפה של מורדים איסלאמיסטים על בסיס צבאי ליד העיר ואיגויה. מספר האזרחים שנהרגו גבוה יותר מזה שפרסמו תחילה הרשויות. תובע ציבורי אמר מוקדם יותר שמשרדו חוקר את הדיווחים על מותם של 170 בני אדם בשני הכפרים שהותקפו.

דובר של ממשלת בורקינה פאסו לא הגיב לבקשות לתגובה לדו"ח של Human Rights Watch בעניין ההרג ההמוני ב-25 בפברואר, ופקידי ממשל הכחישו שכוחות הביטחון הרגו אזרחים וטענו שמורדים ג'יהאדיסטים מתחפשים פעמים רבות לחיילים.

יותר מ-20 אלף בני אדם נהרגו בבורקינה פאסו מאז פרצה האלימות הג'יהאדיסטית שקשורה לאל־קאעידה ולדאעש לפני תשע שנים – כך לפי הארגון הלא־ממשלתי Armed Conflict Location and Event Data Project שמושבו בארה"ב.

בורקינה פאסו עברה שתי הפיכות צבאיות ב-2022. מאז תפיסת השלטון בספטמבר 2022, החונטה בראשות קפטן אברהים טראורה הבטיחה לנצח את המורדים, אולם אנליסטים אומרים שהאלימות במדינה רק החריפה. כמחצית משטחה של בורקינה פאסו איננה בשליטת הממשלה.

בשל תסכולה מכך שהמערב לא העביר לה סיוע צבאי כבר זמן רב, החונטה בבורקינה פאסו ניתקה את יחסיה הצבאיים עם השליטה הקולוניאליסטית לשעבר צרפת, ופנתה לרוסיה כדי לקבל סיוע ביטחוני.

2024-04-25T13:49:11Z dg43tfdfdgfd