"אף מקום לא בטוח - אין לאן ללכת": נמשכת הנהירה מרפיח אחרי כניסת צה"ל

אתמול קרא צה"ל לתושבי מזרח העיר הדרומית ברצועה להתפנות, והיום נמשכה הנהירה ההמונית משם אחרי שהצבא השתלט על מעבר רפיח. התושבים מיואשים: "אמרו לנו שלא יפציצו את העיר ופתאום זה קורה, למה?", וגם מעבירים ביקורת: "זה בגלל המנהיגים הערבים". חמאס: "מטרת הפשיטה - החמרת המצב ההומניטרי"

אחרי שצה"ל השתלט על הצד העזתי של מעבר רפיח ועל קצהו הדרומי של כביש סלאח א-דין, רבבות פלסטינים עזבו הבוקר (שלישי) את הבתים ואת מחנות העקורים בעיר הדרומית ביותר ברצועת עזה. הם עשו את דרכם לאזור הבטוח באל-מוואסי, שצה"ל הרחיב אמש כדי שיקלוט את העקורים ממזרח העיר - אלא שרבים מהם שוב נותרו ללא מחסה או אוהלים לאחר שהגיעו ולא מצאו מקום.

"זה כבר לא הגיוני, אין מקום בטוח, אין מים ואין אוכל. זה מצב שכבר אי אפשר לסבול אותו", אמרה אישה עזתית לרשת "סקיי ניוז" בערבית. גבר שעמד לידה ואסף את דבריו תהה: "אין כבר לאן ללכת, אנחנו מבולבלים ומפוחדים. לאן נלך?". אחרי שאסף את ששת ילדיו ואת כל מה שהוא יכול מהאוהל על גבה של עגלת חמור, הוא אמר: "אמרו לנו שלא יפציצו את רפיח ופתאום זה קורה. למה? לאן נלך? זה הכול בגלל המנהיגים הערבים. שאלוהים ידאג לנו". 

למרות שחמאס ביקש מתושבי ועקורי רפיח לא להתפנות ולהישאר בעיר, אלפי עקורים נצפו בשעות האחרונות עוזבים. עם זאת, חמאס הוציא הודעה כי "מדובר בהסלמה מסוכנת נגד מתקן אזרחי המוגן בחוק הבינלאומי. הפשיטה נועדה להחמיר את המצב ההומניטרי ברצועה באמצעות סגירת ומניעת זרימת סיוע חירום דרכו". 

מנהל בית החולים א-נג'אר ברפיח אמר כי "ההפצצות הרעידו את כל בית החולים. אפילו חלק מהציוד הרפואי נפל בגללן ונהרס בגלל העוצמה. כל הצוותים הרפואיים מפחדים שהצבא יגיע ויוציא את כל האמצעים משירות. יש לנו כבר עכשיו 22 חולי דיאליזה שנמצאים בסכנת מוות. כמוהן יש עוד חולים כרוניים שזקוקים לחמצן. אנשים היו צריכים לעזוב בלי לדעת מה יבוא עליהם ולאן". 

לואיז וודרידג', אחראית מחלקת התקשורת באונר"א (סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים) השוהה כעת בעזה, גינתה את כרוזי הפינוי שהצבא הוציא לעקורים לאזור אל-מוואסי, וציינה כי האו"ם דוחה את צווי הפינוי הללו בגלל שהם נחשבים לעקירה בכפייה. כמו כן, וודרידג' הדגישה כי היא לא תהיה צד לשום עקירה בכפייה של תושבים בעזה, שכן לדבריה " אין לאן ללכת".

גם בארגון "רופאים ללא גבולות" גינו את התקיפה ברפיח. "משמעות התקיפה ברפיח תהיה שוב חשיפת הצוות הרפואי והמטופלים לסכנה והכרחתם לעזוב מתקנים רפואיים", מסר הארגון, שהוסיף כי "העובדים כבר נאלצו לעזוב תשעה מתקני בריאות ברצועה מאז תחילת המלחמה". 

בהודעה רשמית שפרסם חמאס, ארגון הטרור מסר כאמור כי מטרת כניסת צה"ל לרפיח היא להחמיר את המצב ההומניטרי ברצועה. "ההסתערות של צבא הכיבוש על מעבר גבול רפיח עם מצרים עם שחר היום היא הסלמה מסוכנת נגד מתקן אזרחי המוגן בחוק הבינלאומי. הפשיטה נועדה להחמיר את המצב ההומניטרי ברצועה באמצעות סגירת ומניעת זרימת סיוע חירום דרכו", מסר חמאס. 

ארגון הטרור הוסיף: "פשע זה, המגיע ישירות לאחר שתנועת חמאס הכריזה על אישור הצעת המתווכים, מאשר את כוונת הכיבוש לשבש את מאמצי התיווך להפסקת אש ושחרור אסירים, למען האינטרסים האישיים של נתניהו וממשלתו הקיצונית. אנו קוראים לממשל האמריקני ולקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על הכיבוש להפסיק את ההסלמה הזו שמאיימת על חייהם של מאות אלפי אזרחים עקורים ברפיח וברצועת עזה כולה". 

גם הרשות הפלסטינית גינתה את כניסת צה"ל לרפיח, וקראה לארה"ב להתערב. נביל אבו רדינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר היום כי "כיבוש המעבר היבשתי ברפיח על ידי כוחות הצבא הישראלי מאיים לעקור אזרחים ממקלטים וממחנות, ומונע מעובדי האו"ם להיכנס לרצועת עזה. מדובר בפשעי מלחמה, שעל המדינה הכובשת לתת עליהם דין וחשבון. הוא קרא לממשל האמריקני להתערב לאלתר כדי למנוע מרשויות הכיבוש הישראליות לפלוש לרפיח ולעקור אזרחים ממנה, במיוחד כשרובם נעקרו מצפון ומרכז רצועת עזה כתוצאה מהמלחמה, תוך שתיקה בינלאומית בלתי מתקבלת על הדעת". 

2024-05-07T13:12:22Z dg43tfdfdgfd