"אני אכופף אותו": השיחות בין המועמד למפכ"לות לראש המועצה שהורשע בשוחד

"אני אכופף אותו": השיחות בין המועמד למפכ"לות לראש המועצה שהורשע בשוחד

כפי שנחשף ב"הארץ", האזנות סתר גילו כי אבשלום פלד ביקש ממשה דדון לסייע לו בהלבנת עבירות הבנייה בביתו, והבטיח לו לסדר לבן משפחה תפקיד במשטרה. כעת "הארץ" מביא את תמלילי השיחות ביניהם

May 02nd, 12PM May 02nd, 17PM

באפריל 2015 התקשר משה דדון לתת־ניצב אבשלום פלד. דדון עמד אז בראש המועצה האזורית מטה יהודה, אחת המועצות הגדולות בישראל, ונחשב לאדם חזק ומקושר. פלד היה סגן מפקד מחוז ירושלים. בתשע השנים שחלפו מאז, הספיק דדון לרצות עונש מאסר על עבירות שוחד. פלד התקדם בינתיים לתפקיד סגן המפכ"ל, והיום הוא האדם שאיתמר בן גביר מבקש להעמיד בראש המשטרה.

שני הצדדים נזקקו זה לעזרתו של זה. פלד התגורר ועדיין מתגורר בבית רחב ידיים המשקיף על נוף הררי מרהיב במושב זכריה שליד בית שמש, בשטח השיפוט של מטה יהודה. בבית נעשו עבירות בנייה לצד השתלטות על שטח השייך לקק"ל, שהיה אמור להיות פתוח לציבור. ועדת התכנון המקומית פתחה בחקירה, ופלד חשש, כנראה, שהפרשה תפגע בקידומו לדרגת ניצב ותסכל את שאיפתו לפקד על משמר הגבול, שבו צמח. לדדון, מצידו, היה בן משפחה ששירת במשטרה ושביקש לעבור לתפקיד אחר, של רכז ביטחון שוטף באחד היישובים במועצה.

ראש המועצה וקצין המשטרה לא ידעו שהם לא לבד על הקו, ושאנשי היחידה הארצית לחקירות הונאה מאזינים לכל מילה שלהם. באותם ימים התנהלה ביחידה חקירה סמויה נגד דדון, בחשד לעבירות שחיתות ומין, ואנשיה האזינו לו בסתר. "כששמענו את השיחה ביניהם הבנו שמתקיים כאן קשר חריג שצריך לחקור", אמר אדם שהיה מעורב בחקירה ל"הארץ". אדם אחר שנחשף גם הוא לתוכן השיחות, סיפר כי כשהחוקרים הבינו שבן שיחו של ראש המועצה הוא תת־ניצב, "נשמטה לנו הלסת". "הארץ", שחשף את דבר קיומה של החקירה נגד פלד, מביא כעת את תמלילי השיחות בינו ובין דדון.

"אדוני המפקד, מה שלומך?" פתח ראש המועצה את השיחה באפריל 2015. פלד היה תכליתי: "קודם כל, אני כמה ימים צריך לעדכן אותך על הבחור שביקשת ללכת להיות רב"ש (רכז ביטחון שוטף)". "המפקד שלו לא רוצה", קבל דדון, ומיד הוסיף: "וזה חשוב לנו". "הוא לא רוצה?" שאל פלד רטורית, ואז הצהיר בביטחון: "אני אכופף אותו".

ההבטחה עודדה את דדון, והוא עבר אל הבעיה הבוערת של בן שיחו, הצורך הדחוף להלבין את עבירות הבנייה בביתו. "הנושא השני מטופל", הבטיח ראש המועצה לקצין, "דיבר איתי יוסי (מכר משותף) ואני מטפל". "אני יודע", הגיב פלד, "ואני מודה לך מאוד". דדון אמר במתק שפתיים: "מגיע לך בזכות, אף אחד לא עושה לך טובה. אתה איש ראוי לכל דבר".

אחרי שהודה שוב לדדון, הוסיף פלד: "כנראה אני אבקש ממך סיוע גם בהמשך, אחרי שתהיה ממשלה חדשה". שבועות אחדים קודם לכן ניצח בנימין נתניהו בבחירות, והקצין ציפה, כנראה, שבן שיחו ינצל את קשריו בחלונות הגבוהים לטובת קידומו. "בכל עת ובכל עניין", הבטיח דדון. "אני התייאשתי כבר", אמר פלד, וראש המועצה ניסה לעודד אותו: "המדינה צריכה להתברך באנשים כמוך".

לא היתה זו השיחה היחידה בין השניים שבה נידונו עבירות הבנייה. בהזדמנות אחרת שב דדון והבטיח לפלד: "אני מטפל בנושא". הקצין אמר לו: "אמרו לי שאתה הולך לשבת על זה בשעות הבוקר. אני רק אומר לך, זה בית שקניתי אותו ככה מוכן, כמו כל תושב זכריה. אני אשכנזי, אז אסור לי כנראה. רודפים אותי, בסדר. שכרתי משרד ושתי אדריכליות... בתהליך כזה או אחר זה ייגמר".

לדברי מקורות המכירים את פרטי הפרשה, פלד אף ביקש מדדון לצייד אותו במסמך שיעיד כי העניין מטופל. "מה שאני צריך מול המשטרה זה מסמך שאני אנקה את זה", הסביר לראש המועצה בשיחה שהאזינו לה חוקרי המשטרה. "כל ניסוח הכי עדין יכול להיות גורלי". הקצין גם ניסה להכתיב לו את רוח הדברים. "הם אומרים 'הכל בסדר, הוא התחיל תהליך כדי ליישר את עבירות הבנייה'", אמר, והבהיר לבן שיחו: "זה יכול לקבור אותי". "אתה איש טוב ואני אטפל בעניין", התחייב דדון. באותם ימים הגיש פלד למועצה בקשה לתוספת בנייה.

אלשיך, שיחסו למח"ש היה עוין, הסתפק בהערה אישית לפלד, קידם אותו לדרגת ניצב ומינה אותו למפקד אגף ההדרכה, האחראי על הכשרת הדור הבא של השוטרים

דדון הביע נכונות לסייע לפלד לא רק באוזניו. כך אמר לבעל תפקיד במועצה בשיחה שהוקלטה: "אני רוצה לדבר איתך על אבשי פלד. זה מאוד חשוב, אני לא רוצה שיפגעו בו סתם". לבן המשפחה הודיע ראש המועצה שהקצין הבכיר סולל את דרכו לתפקיד הנחשק: "אבשי מטפל בזה". ל"הארץ" נודע כי המהלך לא יצא לפועל: הקרוב היה אמור להחליף אדם שתכנן לפרוש מתפקידו, אבל זה נמלך בדעתו ברגע האחרון. "כל המאמצים היו לשווא", אמר המועמד המאוכזב לדדון.

לאנשי יאח"ה היה ברור שהם מחזיקים בחומר נפץ: ראיות ברורות לכך שקצין בכיר מבקש מפוליטיקאי סיוע בעניין אישי, ומבטיח לו שיפעיל את השפעתו כדי לסדר תפקיד למקורב. "הבנו שהסיפור הזה צריך להיחקר במחלקה לחקירות שוטרים", אמר אחד מהם ל"הארץ". לאחר שחוקרי המשטרה נפגשו עם ראשי מח"ש והציגו להם את הממצאים, פתח צוות מיוחד של המחלקה בחקירת הפרשה. "לאדם במעמד כה בכיר אסור להימצא בסיטואציה כזו, זה ניגוד עניינים", אמר אדם שהיה מעורב בחקירה. "אתה לא פונה לראש מועצה כדי שיסייע לך בבעיה עם החוק. מכאן קצרה הדרך לכך שיבקשו ממך בקשות, מה שאכן קרה".

בדצמבר 2015 עצרה המשטרה את דדון. לאחר שנחקר, הבין ראש המועצה שהראיות סוגרות עליו. הוא הסכים להודות בלקיחת שוחד ובמרמה והפרת אמונים בהסדר טיעון, ולבסוף נשלח לארבע שנות מאסר. באותו חודש זומן פלד למשרדי מח"ש, ונחקר בחשד להפרת אמונים ולשימוש בכוח המשרה. לפי מקורות שהיו מעורבים בחקירה, הקצין הכחיש כל קשר חריג עם דדון, עד שהחוקרים גילו לו שהאזינו לשיחותיהם, ועימתו אותו עם ההקלטות המפלילות. "זה היה מעמד מביך", אמר על כך אחד המקורות. "פלד שיקר לאורך כל הדרך, וזה היה הדבר הכי חמור בכל האירוע".

המסקנה של חוקרי מח"ש היתה חד־משמעית: יש להעמיד את פלד לדין פלילי על הפרת אמונים. אלא שראשי המחלקה סברו כי הקצין לא חצה את הרף הפלילי, והתיק נגדו נסגר כשנה וחצי לאחר שנפתח. עם זאת, מח"ש המליצה למפכ"ל רוני אלשיך שלא להעלות את פלד לדרגת ניצב, ולהעמיד אותו לדין משמעתי. אלשיך, שיחסו למחלקה היה עוין, הסתפק בהערה אישית לקצין, קידם אותו לדרגת ניצב ומינה אותו למפקד אגף ההדרכה, האחראי על הכשרת הדור הבא של השוטרים.

מאז מונה בן גביר לאחראי על המשטרה, התקרב אליו פלד בהתמדה, תוך הפגנת נאמנות שגבלה לא פעם בחנופה. גם קרבתו לראש המטה חנמאל דורפמן ולרבו של בן גביר, דוב ליאור, בוודאי שלא הזיקה לו. התיק נגדו בוועדת התכנון עדיין פתוח. כעת, פלד עומד כפסע מתפקיד השוטר מספר אחת.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לצערנו, עם ההכרזה על מועמדותו של ניצב פלד לתפקיד המפקח הכללי על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבים ועולים פרסומים שנבחנו ונטחנו עד דק עוד בטרם קודם הקצין לדרגת ניצב, לפני שמונה שנים. ניצב פלד הנו קצין משטרה עתיר זכויות, שמילא שורה ארוכה של תפקידי פיקוד בהצלחה רבה למען ביטחונם של אזרחי ישראל. מעבר לכך לא נתייחס לרכילות זולה שכל ייעודה היא לפגוע בשמו הטוב של ניצב פלד".

2024-05-02T10:01:40Z dg43tfdfdgfd