"אנחנו באיום קיומי חדש": המגמה שקיבלה תפנית עבור אויבינו

צעדים אופרטיביים של צה"ל לפינוי האוכלוסייה מרפיח דווחו אתמול (שני), מהם אפשר ללמוד שצה"ל יתמרן שם בקרוב. מעריב שוחח עם האלוף במיל' גרשון הכהן, מי ששירת בזמנו בתפקידים משמעותיים בצה"ל, במטרה להבין את התסריטים האפשריים למהלך כזה אם יתרחש. 

יעקב נגל טוען: זה המיקום שבו מתחבא יחיא סינוואר ברצועת עזהביידן דרש בשיחתו מנתניהו: "פתח מיד את המעבר בגבול הרצועה"; רה"מ הסכים

האלוף במיל' הכהן שימש בתפקידו האחרון בצה"ל כמפקד הגיס המטכ"לי. במהלך מלחמת חרבות ברזל, הוא חזר לשרת במילואים לפרק זמן מוגבל. הכהן משמש כיום כחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים והוא חבר בתנועת הביטחוניסטים.

שאלנו אותו, מה ישראל יכולה להשיג בתמרון ברפיח? הכהן מבקש תחילה לחשוב פשוט: "יש שם כוחות מאורגנים וחמושים, ארבעה גדודים וגם יותר מחבלים כעת מאשר בכל רצועת עזה". הוא מזהיר: "ראינו אתמול בתקיפה באש בכרם שלום מה פוטנציאל האיום הזה". כוונתו, שלאויב יש חמושים, ושהם יכולים לקבל אספקה דרך ציר פילדלפי. הכהן אומר ש"עד היום, לאורך כל השנים, לאחר ההתנתקות וגם לפני, לא הצליחו לחסום את תנועת הנשק משם פנימה לרצועה". 

לדבריו, "חמאס משחק 'משחק כפול', הוא בצומת דרכים טובות מבחינתו". הכהן מסביר, שהכניסה לרפיח תייצר קרבות קשים, אזרחים עלולים להיהרג, כי המחבלים כהרגלם יפעלו מתוך האוכלוסייה. אם יהיו נפגעים רבים בקרב האזרחים, יהיה לחץ על ישראל, "לא נוכל להרשות לעצמנו נפגעים רבים" הוא אומר ומוסיף: "זה אינטרס של חמאס".

הכהן קובע: "אנחנו נמצאים פה מול אויב, שככל שנהרוג יותר מהאזרחים שלו, ככה הוא מרוצה יותר ומרוויח יותר, כי הוא זיהה כרגע את המפה האסטרטגית של מערכת הלחצים שנתונה בה מדינת ישראל, והוא ממצה אותה עד הסוף". 

כמי ששימש ראש מחלקת תורת לחימה במפקדת זרוע היבשה, הכהן יודע לזהות שאם צה"ל יכנס לתמרן בתוך רפיח, לחמאס יהיו רווחים כאמור לעיל, אך גם אם לא. "כי אז יש שם מערכת ששרדה, שהיא תהיה תשתית לצמיחה מחדש של האיום. עצם זה שהם עמדו שבעה חודשים מול מתקפה קשה של ישראל, זה יהפוך אותם לגיבורי העולם המוסלמי, הדבר הזה הוא השראה נוראה לעתידנו". מדובר לתפיסתו במלכוד.

הכהן מסב את תשומת הלב לאופן שבו מדברים המנהיגים שלהם לאחרונה. "היום דיבר מוסא אבו מרזוק וציין רשימה של הישגים. כדאי לבחון אותם אחד אחד, הם רואים את עצמם כמנצחים, הם רואים את מדינת ישראל מובסת, הם רואים את ההצלחה שלהם להפוך את ישראל למצורעת בעולם".

העזתים בורחים מרפיח (צילום :רשתות ערביות)

לדעתו "עם כל הרצון הטוב של צה"ל שלא לפגוע באזרחים, חמאס בנה מערך הגנה הכי צפוף בעולם, בתוך אזור שמאוכלס בצפיפות. לב היכולות הצבאיות שלו נמצא בתוך מרכזי ערים, כולל בתוך בתי החולים כמו שיפאא". הכהן מדגיש, שזה חמאס שיצר את המצב שבהכרח אנחנו פוגעים בבלתי מעורבים.

"חמאס עשה את זה במודע, מתוך ההבנה שזה יגרום לדחיפת ישראל ללחץ בינלאומי". לדעתו של הכהן, יש לחמאס בכך "הישג ענק" מכך שמדינת ישראל כיום נתפסת בדעת הקהל בעולם, כסוג של בעיה עולמית, עד כדי כך שחלק מוכנים לתמוך בחמאס ולומר שאין לישראל זכות להתקיים". הוא מחדד, "השאלה היא לא זכויות הפלסטינים במרחב שבין גבולות 67, מה שנתן להם רבין באוסלו, מדובר על עצם העובדה של יהודים להתקיים כאן. זה כרגע הישג ענק שלהם". 

הכהן נושא מבטו גם אל החזית הצפונית, הוא טוען ש"החיזבאללה מתריסים ומדברים בצורה מאוד מכוונת לתכלית של השפלת ישראל". הוא מציין את האמירה של נעים קאסם (סגן מזכ"ל חיזבאללה) מאתמול, שהם יחדירו את כוחות רדואן והם יכבשו את היישובים בתוך הגליל.

הכהן מציע לתת קשב לאופן בו האויב מדבר ונותן עוד דוגמא, חליל אל-חייה, שמוגדר סגן של סינוואר, במוצאי חג שני של פסח אמר שהם דורשים יציאת כל כוחות צה"ל מרצועת עזה, סיום המלחמה וגם יציאת ישראל מכל הגדה המערבית, כולל ירושלים ואת זכות השיבה.

זאת אומרת, חמישה מיליון פליטים פלסטינים לעכו צפת יפו וכו. ואז אומר אל-חייה, נהיה מוכנים להודנא לחמש שנים ונצטרף לרשות הפלסטינית. הכהן טוען: "ברור שזה מופרך, אנחנו לא יכולים לקבל את זה, אין בזה היגיון". אבל הוא רואה בעצם הדיבור הזה, איזשהו הלך רוח של חמאס "אנחנו על הסוס, אנחנו בכיוון של ניצחון". 

הכהן סבור שעצם כך שאויבנו מזהים מגמה ככזאת שקיבלה תפנית ושהם בכיוון של ניצחון, "מאיים מאוד עלינו, עד כדי כך שאנחנו באיום קיומי חדש". הקשנו ושאלנו, איך זה קשור ברפיח? הכהן פוסק ש"זה קשור בכך, שישראל צריכה להראות שהיא עדיין משמרת סוג של חופש פעולה".

מה שהתוכנית נראית על פניה בצד המזרחי, וזה גם הקרוב אלינו, איזור כרם שלום. להבנתו, ישראל מתקדמת לשלב שלא בהכרח יתפתח לכל העומק. עם זאת, יש למהלך כזה הצדקה בפני עצמו. מדובר באזור כפרי, בטוח יותר, שיהיו בו הישגים, מעצם זה שנשמיד יכולות טווח קרובות לגבול. הכהן אומר: "מדינת ישראל כרגע צריכה להציג את עצם היכולת לצאת ממלכוד של אין-אונות".

שאלנו, אם אחרי הפעולה ברפיח נלך לעסקה, האם ההישג של הפעולה ירד לטמיון? הכהן לא חושב שזה ירד לטמיון. הוא מסביר: "מלחמה היא סוג של פעולה דינמית שמתכתבת עם המציאות. לא תמיד אפשר לדעת מראש את התוצאות ושהתוצאות הולכות לצד כזה או אחר, הן מחייבות מבט מחודש". הוא מזכיר שאחרי מלחמת יום העצמאות, לבן גוריון לא היה מטרות שהוא הגדיר בתחילת המלחמה. הגדירו מטרה לכל מבצע, היה "מבצע נחשון", "יואב" וכו. הכהן מוטרד מכך שאין הגדרת דרג מדיני למטרה והישג בזירה הצפונית. 

"יש הגדרה שאומרת שיש שם זירה משנית", מבהיר הכהן ומוסיף: "אלוף פיקוד צפון מבין את תפקידו - לא להפיל עלינו את התקרה ולגרור אותנו למלחמה בתנאים שיביאו דה לגיטמציה אמריקאי". אבל בינתיים, שבעה חודשים אנשים לא בבתים". 

הכהן מצפה לכך "שנביא הכרעה של חמאס, באופן שהוא חדל להתקיים עם ידיים למעלה, ואנחנו יוצאים מהרצועה ויש שם סדר חדש, שכנראה לא יהיה. אבל עצם זה שנכנסנו לרצועה, גילינו יכולת מבצעית אפקטיבית, זה לא דבר חסר ערך". עוד הוא אומר: "הם ציפו שלא נעז להיכנס. אז אנחנו ניכנס גם לרפיח, התוצאות יהיו משמעותיות והיכולת שמופגנת היא כשלעצמה הישג".

הוא מציין שנדרשת עוצמת אש כמו בשבוע שבועיים הראשונים של ההתקפה לכיוון שאטי, ג'באליה ובית חנון. הכהן ער לכך שאם נעשה את זה ברפיח עכשיו, יתכן שחלק מהאוכלוסייה לא יוכל להתפנות, כי חמאס אולי ימנע זאת מהם.

2024-05-07T02:59:24Z dg43tfdfdgfd