אילון לוי בביקורת חריפה: "ישראל הכריזה 'כישלון מוחלט' במלחמת ההסברה"

דובר הממשלה לתקשורת הזרה בחצי השנה הראשונה של המלחמה אמר בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי לא תודרך ע"י המדינה לפני הצהרותיו: "אנחנו בצניחה חופשית מבחינת הלגיטימציה". הוא עקץ את לשכת רה"מ: "כשיש דיווח נגד נתניהו, הם מגיבים מיד. זה חייב להיות אותו דבר בהסברה"

אילון לוי, מי שהיה דובר הממשלה בחצי השנה הראשונה של המלחמה, מתח הבוקר (רביעי) בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בכל הנוגע למאבק ההסברתי. "אנחנו בצניחה חופשית אל תחתית התהום מבחינת הלגיטימציה שלנו - ולכן אני כבר לא יכול לנשוך את הלשון", אמר. 

הוא עקץ את ההתנהלות בלשכת רה"מ ותקף: "מדינת ישראל הכריזה 'כישלון מוחלט' במלחמת ההסברה. אני לא אומר את זה חלילה כביקורת על האנשים המעולים שעומדים בחזית ועוסקים במלאכה, אני מדבר ברמת המדינה. ההסברה היא מלחמה, והמדינה פשוט לא הגדירה את המלחמה הזו כאסטרטגית עם התחמושת, ציוד המגן וכוח האדם הנדרש, ואנחנו רואים את התוצאות". 

לדבריו, עוד לא מאוחר לתקן: "עכשיו אני לא רוצה להמשיך להצביע על טעויות, מה לא נעשה בסדר. מה שעצוב, יכולנו אחרת. מה שמשמח, עוד אפשר להציל את המצב". הוא הציע שלושה פתרונות כדי לפתור את המשבר - ואמר כי כשראש הממשלה ואנשיו רוצים - הם יודעים להגיב בצורה מיידית, כשזה נוגע לענייניו האישיים. 

"הדבר הראשון, מדינת ישראל חייבת לגייס צבא דוברים ומסבירנים מקצועיים, מחויבים, במשכורת, עם חוזה מסודר, בכל השפות. שפה זה לא רק לדבר נורווגית ושבדית. זה גם להבין את התרבות של המקום. הדוברים האלה חייבים לקבל תדרוכים כמו שצריך, גיבוי בסושייל, מי שיחתוך להם ויעזור לדחוף אותם החוצה, שבכל שפה יהיה מי שמזוהה בתור דובר של ישראל. הדבר השני, אנחנו חייבים להקים מערך הסברה שהוא למעשה חמ"ל לניהול משברים. לא לשכת פרסום. אתה יודע מי יודע לעשות את זה היטב? לשכת ראש הממשלה. כי אין שום דיווח שיוצא נגד ראש הממשלה שהם לא מגיבים מיד עד סוף הדיווח. אנחנו חייבים אותו דבר. והדבר השלישי אולי הכי חשוב: להפעיל את התפוצות. ישראלים נוטים לפעמים לזלזל ביהודי התפוצות אבל יש שם התעוררות מדהימה של אנשים שרוצים לסייע לנו, מבינים שזה קיומי לא רק עבורנו, גם עבורם".

לטענת לוי, במשך ששת החודשים הראשונים בהם שימש כדובר הממשלה בשפה האנגלית, לא תודרך על ידי אף גורם רשמי לפני שתדרך בעצמו עיתונאים זרים. "אני עליתי בתור 'דובר ממשלת ישראל לתקשורת הזרה'. אני מוסר הצהרה ועושה מסיבת עיתונאים מטעם הממשלה, ככה זה נתפס כשזה שודר בלייב. הרבה מתנדבים עזרו לי". 

- אתה לבד? אין מאחוריך צוות שמתדרך אותך, שמסביר לך?

"כן, של מתנדבים שהצטרפו. של המדינה? לא. לא. וזה חייב להשתנות. אנחנו ניזונו מהודעות לתקשורת של דובר צה"ל, של ראש הממשלה, של משרד החוץ, של שר הביטחון, של הנשיא, אבל כל הפלפל, התחמושת באמת להילחם מעבר למסרים הכלליים, זה משהו שנאלצנו ליזום.

- כלומר לא הייתה שום אסטרטגיה.

"אני לא באמת נחשפתי למידע מאחורי הקלעים. אם הייתי צריך להתייעץ בנושאים ספציפיים היו את היועצים שידעתי לפנות אליהם ולבדוק מה אנחנו בדיוק רוצים להגיד בעניין הזה, אבל כשאני עליתי ועשיתי מסיבת עיתונאים חצי שעה תדרוך על אונר"א, זה משהו שנשארתי ער כל הלילה בסלון כדי בעצם לכתוב הצהרה בשם הממשלה על אונר"א וזה חייב להשתנות. זה חייב להשתנות".

- אם שמת לב לפרצוף שלי אני בהלם כמו הפרצוף שלך שהיה.

"אז תרים עכשיו גבות".

פעיל ההסברה הישראלית יוסף חדאד אמר בוועידה: "כל נושא ההסברה בישראל היה נתפס כמשהו שהוא כבדרך אגב. הסתכלו על ההסברה הישראלית כמשהו שהוא לא הכרחי. אמרנו 'יש לנו את הצבא הכי חזק בעולם', 'יש לנו את המדינה החזקה במזרח התיכון', אנחנו לא צריכים הסברה. בזמן שאנחנו ישנו ונרדמנו, האויבים שלנו נכנסו לפוליטיקה, לאקדמיה, לתרבות ולספורט וזרעו את הווירוס הזה של הטרור בכל מקום".

חדאד, שציין כי מאז טבח 7 באוקטובר השקיע מכספו לצורך ההסברה מאות אלפי שקלים, אמר עוד: "בפעם הראשונה יש סוג של הכרה שהסברה היא חשובה, ולכן גם בטקס הדלקת המשואות מדליקים משואות שהם מכווני ההסברה הישראלית וזה מעיד על השינוי הגדול ביותר שחל בחברה הישראלית ביחס להסברה. פעם היו אומרים 'תפרקו את זה', 'תסגרו תקציבים'. עכשיו אומרים 'לא, אנחנו חייבים להשקיע בהסברה, זו המלחמה הנוספת שפשוט הפקרנו אותה". 

מלכת היופי לשעבר נועה כוכבא, שגויסה לחזית ההסברה כמה שבועות אחרי שהשתחררה ממילואים כחובשת קרבית בדרום, אמרה בוועידה: "בער בי לעשות משהו, ואז פשוט טסתי לארה"ב", סיפרה כוכבא. "פתאום הבנתי כמה יהודי התפוצות צריכים אותנו, הם צריכים להרגיש את החיבור הזה לישראל. לנו יש את מדינת ישראל כעוגן ולהם אין את זה. הם נתקלים באנטישמיות ברחוב והם מסתירים את הסממנים היהודיים שלהם ופה אנחנו יכולים להיאחז אחד בשני".

כוכבא הוסיפה: "כולם עצרו את החיים שלהם מ-7 באוקטובר כי אי אפשר באמת לחזור לשגרה ומהרגע שהשתחררתי הרגשתי שאני חייבת להמשיך ולהיות בעשייה ופשוט לעשות כל מה שאני יכולה, לנצל את כל הפלטפורמה שאני מכירה כדי להמשיך לדבר למדינה, להמשיך לקדם את המדינה, וזה פשוט עצוב שאנשים באמת כולנו פה עושים את זה על זמננו הפרטי, יוזמה פרטית, הכול אנחנו עושים באמת ב-10 אצבעות".

אמילי שריידר, פעילת הסברה ועיתונאית ב-ynet news, אמרה בוועידה: "אני לא חושבת שזה סוד שיש לנו בעיה בתקשורת בינלאומית, וחלק מזה בטח אנטישמיות, ואנחנו רואים את זה עכשיו עם הנרטיב שכל העולם מדברים על מה קורה עכשיו. זה לא המציאות. ואני חושבת שזה מאוד חשוב עכשיו להתמודד, כמו שאנחנו עושים בארץ, עם אל-ג'זירה שהוא הדבר הכי מסוכן בתקשורת בינלאומית מבחינתי.

"הרבה זמן שאנחנו לא עשינו כלום, והבעיה גם בנרטיב עכשיו שהעולם לא מבין שהמלחמה הזאת זה לא משהו שקורה רק בארץ. זה לא ישראל נגד ערבים או נגד פלסטינים או נגד מדינת פלסטין. זה ישראל וגם המערב, כל המערב, נגד הרפובליקה האיסלאמית. זאת הבעיה. אנחנו חייבים ללמד את העולם על הבעיה האמיתית, שאנחנו חייבים להתמודד עם זה".

2024-05-08T07:34:18Z dg43tfdfdgfd