אחרי שהמיטה על הישראלים אסון, הממשלה נערכת למלחמות הבאות

אחרי שהמיטה על הישראלים אסון, הממשלה נערכת למלחמות הבאות

"קודם רפיח, אחר כך חיזבאללה, אחר כך איראן", משרטט שר בממשלה את לוח הזמנים הצפוי. בקואליציה יש מי שכבר תולשים שערות, אך נראה שאף אחד מהם לא מתכוון לעשות מעשה

April 25th, 06AM April 25th, 06AM

הממשלה שתחת כהונתה קרה האסון הגדול ביותר במדינת ישראל, ושיותר ממחצית העם עוין אותה ולא מאמין למילה אחת של העומד בראשה, מתכננת לנו לוח זמנים גדוש במלחמות. "קודם רפיח. אחר כך חיזבאללה. אחר כך איראן", אומר שר בממשלה לגבי העתיד הצפוי, המרוצף ימי מילואים וסבל. חבל שלוח המטרות של בצלאל סמוטריץ' ויצחק גולדקנופף לא כולל גם את רוסיה וסין.

בניגוד למחנה הממלכתי, שכבר חודשים שקועה בנרטיב של "שבועיים־שלושה קריטיים עד להחלטה ליציאה מהממשלה (אם לא יקרה מאורע כזה או אחר)", חברי הממשלה האורגינליים שקטים למדי לגבי משרותיהם. הם משוכנעים שהממשלה תצלח את משבר חוק הגיוס במושב הקיץ — כלומר תעביר מתווה חרטא מעוטר במילים יפות, שירגיע מעט את ההתנגדות המוסרית בימין — בעודה מדהירה את ישראל למלחמות גורליות.

מבצע רפיח — אף אחד לא סיפר עדיין לימנים שהמלחמה בה' הידיעה נגמרה ושחמאס נותר על רגליו — עומד להתבצע בקרוב, לאחר שתתקבל חבילת הסיוע האמריקאית. אותה חבילת סיוע שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התאבד עליה. כן, אותו ביידן ששר התפוצות עמיחי שיקלי אמר שלא היה בוחר בו אלא בטראמפ, משום ש"ארה"ב תחת הנהגתו לא משדרת עוצמה — וזה פוגע בישראל".

"שיקלי יצא דביל ברמות", אומר שר מהליכוד, "הוא אמנם משקף סנטימנט מסוים שקיים בימין, אבל להגיד את זה דקה אחרי שביידן מאשר חבילה של 14 מיליארד דולר — זה פשוט חוסר אחריות". לדברי השר, בלשכת רה"מ כעסו על שיקלי, אולם ראש הממשלה עצמו לא טרח להתבטא ציבורית בעניין. כך אפשר עוד אמירה הפוגעת במובהק באינטרסים המידיים של ישראל, טקס נפוץ ודי שכיח בקרב חברי הממשלה. "השתיקה של ראש הממשלה היא פשוט בושה וחרפה", אמר על כך שר אחר מהקואליציה.

יש אחדים בקואליציית ה–64, שתולשים שיערות לנוכח ההפקרות המתגלגלת, אבל אף לא אחד מהם מתכוון לעשות מעשה, משום שההשלכות הנוראיות באמת עדיין נבלמות. בכל רגע עוד אוהב ישראל חסר ציניות, תעודת הביטוח של שלטון נתניהו, מחניק את סלידתו מהממשלה הזאת, ונחלץ לעזרת המדינה, וכך מחלץ את נתניהו וממשלתו כפויי הטובה.

בסביבת ש"ס מנסים לקדם רעיונות של ממשלת אחדות רחבה, שתכלול גם את אביגדור ליברמן ויאיר לפיד בתמורה לתאריך מוסכם לבחירות, כדי לשחוק את כוחם "של המטורללים" כלשונם, קרי הבן גבירים ודומיהם בליכוד, אבל גם ובעיקר כדי להימנע מבחירות. אלא שנתניהו לא מעוניין כלל להעניק את התשורה הזאת — המלה "בחירות" לכשעצמה עברה אצלו כבר הפללה אנטי פטריוטית — וגם אם יסכים בלית ברירה להבטיח משהו, איש לא יאמין לו. "דרעי לא ירוויח דבר מהקדמת הבחירות", סיכם מקור בממשלה, "זה רק יפגע בו, ולכן למרות דאגתו לביטחון ישראל, אין שום סיבה לבנות עליו".

מקורבים מתארים כי בני גנץ וגדי איזנקוט נמצאים בנקודת רתיחה. גנץ נשמע אומר לא פעם "שהוא כבר לא יכול לשאת את פני חברי הממשלה הזאת", "ושמדי ערב הוא לוקח פראמין כדי להחזיק עוד יום". איזנקוט סובלני עוד פחות ממנו לפוליטיקה הצינית של חברי הממשלה.

ביום ראשון נלחמו גנץ ואיזנקוט לקיים דיון בקבינט המלחמה, ולא לדחותו לאחר החג, כפי שהתכוון נתניהו, כאילו החטופים ומשפחותיהם נמצאים במקביל בחופשת חג בוולדורף אסטוריה. אמנם כבר זמן רב שהדיונים אינם כוללים החלטות משמעותיות, אבל הם בכל זאת האמצעי היחיד להשיגן. סאגת החטופים המזעזעת, היום שאחרי ברצועת עזה, תיארוך ניסיון הצלת הצפון — כל אלו סוגיות פתוחות ומדממות. התקוות של המחנה המממלכתי לפיה יצליחו להשפיע על נתניהו לבחור בנתיב השפיות, נורמליזציה עם סעודיה וכינון שלטון אלטרנטיבי ברצועה, מתחילות להישמע נאיביות בצורה חשודה בואכה מנותקת.

הממשלה משדרת כי לאחר הפעולה ברפיח, שאיש אינו יודע כמה זמן תימשך, הצבא ייערך למערכה משמעותית יותר בצפון, כדי לדחוק את רגלי חיזבאללה מהגבול, ולהחזיר לבתים המופגזים את המהמרים האמיצים שיסכימו לקראת פתיחת שנת הלימודים. בהתחשב בביצועים עד כה — מדינית, צבאית ומודיעינית — מותר לפקפק גם בתרחיש הזה.

אולם מעבר לכל תרחיש תלויה שאלה עקרונית ומהותית: כיצד לאחר אסון נוראי וניהול מלחמה כושל, הציבור אמור להעניק אשראי אילם לאותה ממשלה ולאותו צבא כל הדרך להרפתקאות נוספות?

2024-04-25T03:02:30Z dg43tfdfdgfd