3 שלבים של 42 ימים כל אחד, שחרור חטופים "חיים או מתים": זו הצעת חמאס

ארגון הטרור מציע לצאת לדרך להפסקת אש בשלב הראשון שיכלול שחרור איטי ומדורג של 33 חטופים "חיים או מתים" - ולאחר מכן, בשלב השני, לשחרר את כל היתר, בכפוף להתחייבות ישראלית להפסקת אש קבועה. בשלב השלישי ישוחררו גופות ויחל שיקום רצועת עזה. בישראל טוענים: הם הקצינו בכל פרמטר

הודעת חמאס על הסכמה להפסקת אש, שהתפרסמה אמש (יום שני), לא הצליחה למנוע את תחילת הפעולה הישראלית ברפיח. בישראל ממשיכים לטעון שארגון הטרור מתעקש על סיום הלחימה, דבר שאין בקבינט המלחמה כוונה להתחייב לו. בנוסף טוענים בישראל כי חמאס הקצין בכל פרמטר של ההצעה, כך שישראל לא תוכל לקבל את העסקה. למרות זאת, אומרים, משלחת ישראלית תצא לקהיר, כשבמקביל מאשימים את ארה"ב בכך ש"הטמינה מלכודת".

על פי ההצעה של חמאס, במהלך השלב הראשון (42 יום) ישחרר חמאס 33 חטופים ישראלים, בהם נשים (אזרחיות וחיילות), ילדים (מתחת לגיל 19 שאינם חיילים), מבוגרים (מעל 50), חולים ופצועים אזרחים. חמאס ישחרר 3 חטופים ביום השלישי להסכם, ואחר כך ישחרר שלושה חטופים אחרים כל 7 ימים, ולבסוף את כל היתר. אם מספר החטופים הישראלים החיים לא יגיע ל-33, יושלם המספר עם גופות מאותה הקטגוריה של שלב זה. בשלב השני ישוחררו כל הגברים הישראלים שנותרו בחיים - אזרחים וחיילים. בשלב השלישי והאחרון יהיו חילופי גופות ושרידים.

אתמול התכנס קבינט המלחמה פעם נוספת כדי לקבוע אם המשלחת המקצועית שתצא לקהיר תקבל מנדט לנהל מו"מ, או רק "לשמוע". גורמים שמעורים בפרטי ההתייעצות הטלפונית שקיים הקבינט אמש טוענים כי "הייתה הסכמה פה אחד שתשובת חמאס גרועה וישראל לא יכולה לקבל אותה". 

הצעת חמאס כפי שפורסמה בתקשורת הערבית

לפי התקשורת הערבית, ההסכם מחולק לשלושה שלבים. השלב הראשון יימשך 42 ימים ויכלול חילופי חטופים ואסירים בין שני הצדדים. במהלך השלב הראשון ישחרר חמאס 33 חטופים ישראלים (חיים או גופות) ביניהם נשים (אזרחיות וחיילות), ילדים (מתחת לגיל 19 שאינם חיילים), מבוגרים (מעל 50), חולים ופצועים אזרחים, בתמורה לכמה אסירים פלסטינים הכלואים בישראל. חמאס ישחרר שלושה חטופים ביום השלישי להסכם, לאחר מכן שלושה נוספים בכל שבעה ימים - תחילה הנשים - ובשבוע השישי את כל החטופים שנותרו וכלולים בקטגוריה.

חמאס ישחרר את כל החטופים הישראלים החיים המבוגרים (מעל 50), החולים והפצועים האזרחים, בתמורה לכך שישראל תשחרר 30 אסירים (בגילאי 50 ומעלה) וחולים תמורת כל חטוף ישראלי, לפי רשימות שחמאס יגיש, וזאת לפי המעצרים הוותיקים יותר. חמאס ישחרר את כל החיילות הישראליות החיות, ובתמורה ישראל תשחרר 50 אסירים עבור כל אחת (מתוכם 30 המרצים מאסרי עולם) על סמך רשימות של חמאס.

זמני החילופים בין שני הצדדים בשלב הראשון: חמאס ישחרר 3 חטופים ביום השלישי להסכם, ולאחר מכן ישחרר 3 חטופים אחרים כל 7 ימים, החל מנשים (אזרחיות וחיילות). בשבוע השישי חמאס ישחרר את כל החטופים האזרחים שהשלב הזה כולל. בתמורה, ישראל תשחרר מספר מוסכם של אסירים פלסטינים הנמצאים בכלא הישראלי, לפי רשימות שיגיש חמאס. עד היום השביעי (כמה שיתאפשר) חמאס ימסור מידע לגבי מספר החטופים הישראלים שישוחררו בשלב זה. ביום ה-22, ישראל תשחרר את כל האסירים של עסקת שליט שנעצרו מחדש.

אם מספר החטופים הישראלים החיים לא יגיע ל-33, יושלם המספר עם גופות מאותה הקטגוריה של שלב זה. בתמורה, ישראל תשחרר את כל מי שנעצר מרצועת עזה אחרי 7 באוקטובר (נשים וקטינים מתחת לגיל 19). יש לעשות זאת בשבוע החמישי של שלב זה.

תהליך ההחלפה קשור למידת המחויבות לתנאי ההסכם, כולל הפסקת פעולות צבאיות הדדית, נסיגת כוחות ישראלים, החזרת עקורים והכנסת סיוע הומניטרי. במקביל, תתבצע (בשלב זה) השלמה של ההליכים המשפטיים הדרושים כדי להבטיח שאסירים פלסטינים משוחררים לא יעצרו על בסיס אותם אישומים שעליהם נעצרו בעבר. מפתחות השלב הראשון, המוצגים למעלה, לא מהווים בסיס למשא ומתן על מפתחות השלב השני. בשלב זה יוסרו גם העונשים שננקטו נגד אסירים ועצורים בבתי הסוהר ומחנות המעצר בישראל אחרי 7 באוקטובר, וישופרו תנאיהם, כולל של אלה שנעצרו אחרי התאריך הזה.

בשלב הזה, תהיה הפסקה זמנית של פעולות צבאיות בין שני הצדדים ונסיגת כוחות ישראלים מזרחה ורחוק מאזורים צפופים, לאזורים לאורך הגבול, בכל רצועת עזה, כולל ציר נצרים וכיכר כווית. הפסקת טיסות (טיסות צבאיות וטיסות סיור) ברצועת עזה למשך 10 שעות ביום ולמשך 12 שעות בימי שחרור של חטופים ואסירים. חזרת העקורים לאזורי מגוריהם ונסיגה מציר נצרים וכיכר כווית: ביום השלישי, אחרי שחרור 3 חטופים, הכוחות הישראליים ייסוגו לחלוטין מרחוב א-רשיד מזרחה עד רחוב סלאח א-דין. יפורקו מתקנים ומוצבים צבאיים באזור הזה לחלוטין, ותחל חזרה של עקורים לאזורי מגוריהם (העקורים לא יישאו נשק במהלך חזרתם). יתאפשר חופש תנועה לתושבים בכל אזורי הרצועה, ויוכנס סיוע הומניטרי מרחוב א-רשיד מהיום הראשון וללא מכשולים.

ביום ה-22 (אחרי שחרור חצי מהאזרחים החטופים החיים, וכן חיילות), ייסוגו הכוחות הישראלים ממרכז רצועת עזה (בעיקר ציר נצרים וכיכר כווית) מזרחית לכביש סלאח א-דין, לאזור הסמוך לגבול. יפורקו אתרים ומתקנים צבאיים לחלוטין ותמשיך חזרתם של העקורים למקומות מגוריהם בצפון רצועת עזה. יתאפשר גם חופש תנועה של התושבים בכל רצועת עזה. 

החל מהיום הראשון יוכנסו כמויות מספקות של סיוע הומניטרי ודלק.(600 משאיות ביום, כולל 50 משאיות דלק, מהן 300 שיועברו לצפון הרצועה). יוכנס הדלק הדרוש להפעלת תחנת החשמל, לצורכי מסחר ולהפעלת ציוד לפינוי הריסות. ישוקמו ויופעלו בתי חולים, מרכזי בריאות ומאפיות בכל אזורי הרצועה, וכך יימשך המצב לאורך שלבי ההסכם.

לא יאוחר מהיום ה-16 של השלב הראשון, יחלו דיונים בין שני הצדדים על הסכמה לגבי השלב השני של ההסכם, בכל הנוגע למפתחות חילופי האסירים והחטופים משני הצדדים (חיילים והגברים הנותרים). שלב זה יושלם ויסוכם לפני סוף השבוע החמישי של השלב הראשון.

עדיין בשלב הראשון – האו"ם והסוכנויות, כולל אונר"א וארגונים בינלאומיים נוספים, יבצעו את עבודתם במתן שירותים הומניטריים בכל אזורי רצועת עזה, ומצב זה יימשך לאורך כל ההסכם. בנוסף, יחל שיקום התשתיות (מים, חשמל, ביוב, כבישים ותקשורת) בכל אזורי רצועת עזה, ויוכנס הציוד הדרוש להגנה אזרחית ופינוי הריסות. מצב זה ימשיך לאורך כל שלבי ההסכם. בשלב זה גם תהיה הקלה על הכנסת כל הדרוש עבור אכלוס עקורים שאיבדו את בתיהם במלחמה (לפחות 60,000 בתים זמניים - קרוואנים ו-200,000 אוהלים)

החל מהיום הראשון של השלב הראשון יורשה למספר מוסכם (לא פחות מ-50) של גורמים צבאיים פצועים לעבור במעבר רפיח לקבלת טיפול רפואי. מספר העוברים החולים והפצועים דרך רפיח יעלה, יוסרו ההגבלות על הנוסעים ותחזור תנועת המסחר ללא הגבלות. בשלב זה גם יחלו ליזום הסדרים ותוכניות לשיקום מקיף של בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות אזרחיות שנהרסו בגלל המלחמה. זאת בפיקוח של כמה מדינות וארגונים, בהם מצרים, קטאר והאו"ם. בנוסף, כל הצעדים בשלב זה כוללים הפסקה זמנית של הפעולות הצבאיות, הסיוע והמחסה, נסיגת הכוחות וכו', שיימשכו בשלב השני עד להכרזה על הפסקת אש קבועה (הפסקת הפעולות הצבאיות והעוינות).

בשלב השני - הכרזה על החזרת שקט בר-קיימא (עבור חמאס מדובר בהפסקת אש קבועה) ושחרור כל הגברים הישראלים שנותרו בחיים - אזרחים וחיילים - בתמורה ל"מספר אסירים מוסכם" שישוחררו מבתי הכלא הישראליים, ונסיגה מוחלטת של ישראל מרצועת עזה.

בשלב השלישי יהיו חילופי גופות ושרידים משני הצדדים, וזאת לאחר שיעברו זיהוי. במקביל, יחל שיקום הרצועה לתקופה של  3 עד 5 שנים, כולל בתים, תשתיות אזרחיות ופיצוי לכל הנפגעים, וזאת תחת פיקוח של כמה מדינות וארגונים, בהם מצרים, קטאר והאו"ם. בשלב זה גם יוסר לחלוטין המצור על עזה. הערבות להסכם יהיו קטאר, מצרים, ארה"ב והאו"ם. 

"אין הגבלות על החזרת העקורים"

סגנו של יחיא סינוואר, חליל אל-חיה, אמר אתמול כי חמאס הסכים להתחיל בשלב הראשון של העסקה גם ללא הפסקת אש קבועה. לדבריו, השלב הראשון יכלול נסיגה של צה"ל אל אזור הגבול בתוך רצועת עזה, ורק בשלב השני תתחייב ישראל להפסקת אש קבועה. 

אל-חיה הוסיף: "בהסכם זה השגנו את המטרות של הפסקת אש, החזרת העקורים, סיוע ועסקת חליפין רצינית. ביום הראשון של השלב הראשון של ההסכם, ישנה התחייבות ברורה להפסיק זמנית את הפעולות הצבאיות. אין הגבלות על החזרת העקורים, וזהו נוסח ברור בהסכם, לפי ההצעה שאישרנו, ישראל תיסוג ביום השלישי מרחוב אל-ראשיד והעקורים יוכלו לחזור, וביום העשרים ושניים ייסוג מרחוב סלאח אל-דין".

2024-05-06T20:19:38Z dg43tfdfdgfd