25 שנות מאסר לרוצח המורה מרמלה: "ירה וקטע את חייה באדישות בלתי נתפסת"

העונש - הכבד ביותר שניתן על עבירת רצח באדישות - נגזר על פארס אלשמאלי, שב-2020 ניסה לירות לעבר אדם שדקר את אחד מאחיו - והרג את שריפה אבו מועמר, שעמדה ליד חלון ביתה והכינה בקבוק חלב לבתה הפעוטה. בעלה אמר: "הוא קיבל את העונש שמגיע לו. אני מקווה שאשתי תוכל עכשיו לנוח"

בית המשפט המחוזי בלוד גזר הבוקר (יום רביעי) 25 שנות מאסר על רוצח המורה שריפה אבו מועמר, פארס אלשמאלי, שירה בה בשוגג בעת שעמדה ליד חלון בביתה והכינה בקבוק חלב לבתה הפעוטה. בנוסף, פארס יפצה את משפחתה של אבו מועמר ב-258 אלף שקלים. אחיו, מוחמד, נידון לשש שנות מאסר בפועל. מדובר בעונש המאסר הארוך ביותר שהוטל עקב הרשעה בעבירת רצח באדישות.

אבו מועמר נורתה ב-31 באוגוסט בשנת 2020, יום לפני פתיחת שנת הלימודים, בשכונת גן חק"ל ברמלה. היא נפגעה מהכדור בפלג גופה העליון, בעת שהייתה בביתה, בזמן שעמדה כאמור ליד החלון והכינה בקבוק חלב לבתה הפעוטה. ילדיה הקטנים עמדו לידה כשנפגעה. שעות לפני שנרצחה ביקרה אבו מועמר את אביה בביתו בלוד ונסעה לבית הספר שבו עבדה כדי להיערך לקליטת ההורים ותלמידיה ביום פתיחת הלימודים.

כתב האישום נגד האחים פארס ומוחמד אלשמאלי ייחס להם עבירות של רצח בכוונה בצוותא של שריפה אבו מועמר, ניסיון רצח בצוותא של קרוב משפחתה, פציעה בנסיבות מחמירות בצוותא, קשירת קשר לביצוע פשע ונשיאת נשק ותחמושת בצוות. במהלך המשפט הסנגור והפרקליטות הגיעו להסכמות בהסדר טיעון על הרשעות ללא הסכמה על העונש שאותו יקבעו השופטים. פארס הורשע ברצח מתוך אדישות, ואילו אחיו הורשע רק בחבלה בכוונה מחמירה.

בעלה של שריפה, מוחמד אבו מועמר (36), התנגד להסדר הטיעון באותה עת, ואמר אז כי "אשתי נרצחה לעיני הילדים שלה - הם לא שונים ממחבל שנכנס לישראל ויורה לכל עבר ורוצח אנשים. זה מה שהנאשמים עשו - ירו לכל עבר ברחוב, לעבר ילדים ורכבים, וכדורים פגעו בחלון שלי ורצחו את שריפה. הפרקליטות רוצים לעשות עסקת טיעון עם הנאשמים ברצח של אשתי, ולא הסכמתי. הם רוצים להקל עליהם בעונש".

לפי כתב האישום המתוקן, במשך תקופה ארוכה שרר סכסוך בין הנאשמים למשפחת אבו מועמר. בערב יום הרצח, הגיעו הנאשמים וכמה נוספים למכולת, ארבו לאחד מקרובי המשפחה שבאותה העת היה בתוכה, והמתינו ליציאתו במטרה לגרום לו לחבלה חמורה, מכיוון שסברו כי הוא אחראי לדקירתו של קרוב משפחתם. פארס הנחה כי הפגיעה תהיה באופן ספציפי בו, ומוחמד הורה לאחרים לא לצאת לרחוב עד השלמת התוכנית, כדי לא לשבשה. כשיצא יעד הפגיעה מהמכולת שלף אחד מהאחרים סכין, דקר אותו בגבו והנדקר פתח במנוסה. פארס שלף את האקדח, כיוון אותו לפלג גופו התחתון של הקורבן, שבאותה עת היה במרחק של מטרים ספורים ממנו, וירה בכוונה לפגוע בו. היעד ברח לעבר ביתו, וחלק מהאחרים ירו גם הם לכיוונו.

לאחר שפארס איבד קשר עין עם היעד, הוא החל לירות באקדח לכיוון הבית של בני משפחת אבו מועמר, שבו שהו באותה העת רבים מבני המשפחה. כתוצאה מהירי, חדר קליע לתריס חלון הבית, פגע בשריפה וגרם לה לפציעות בידה ובצווארה, שמהן היא נהרגה. ליעד הפגיעה נגרמה חבלה חמורה, והוא פונה באמבולנס לבית החולים ונזקק לטיפול רפואי. בעת ההרשעה, הסנגור ציין בפני הרכב השופטים כי לפי המידע שקיים אצלו בתחילת המשפט נערך הסכם סולחה עם אביה של המנוחה ושולם לו 500 אלף שקלים - הכסף הוא לטובת נכדיו, ושלושת ילדי המנוחה. עוד נאמר בדיון כי הנאשם ומשפחתו רוצים לפצות גם את בעלה של המנוחה, והסכימו להפקיד 50 אלף שקלים בקופת בית המשפט. 

ראש הרכב השופטים, עמי קובו, אמר הבוקר בדיון כי "בין משפחת הנאשמים למשפחת המנוחה ניטש סכסוך שכלל אירועי אלימות, בהם דקירת האח של הנאשמים. הצדדים סיכמו להיפגש ולהידבר, אבל הנאשמים החליטו לבוא חשבון עם מי שחשבו שהוא הדוקר של אחיהם. זה היה אמור להיות יום מרגש בחייה של המנוחה, היא חזרה מהכנות אחרונות לקראת שנת הלימודים, אך הנאשמים המתינו לסיום המפגש וארבו לאדם ודקרו אותו. הנאשם פארס רדף אחרי הדקור וירה לעברו עם אקדח גם אחרי שאיבד קשר עין עימו, ובאדישות מקוממת ובלתי נתפסת המשיך לירי על המבנה.

"שריפה עמדה בחלון והכינה בקבוק, והנורא מכל קרה כשקליע פגע בה וגרם למותה. כך נקטעו חייה של אם ומורה מוערכת, שהותירה אחריה שלושה ילדים ובעל שבור. אין מילים לתאר את גודל האסון. ירי בנשק בלתי חוקי מסתיים במותו של קורבן חף מפשע". באופן תקדימי וחריג ביקשה הפרקליטות לגזור על פארס בין 28 שנות מאסר למאסר עולם, למרות שהורשע ברצח בסיסי מתוך אדישות. קובו הוסיף כי "לקחנו בחשבון מצד אחד את מגמת הפסיקה של בית המשפט העליון, שמדברת על החמרה בעניין רצח מתוך אדישות, וכן כי מדובר בנאשמים ללא עבר פלילי".

בעלה של שריפה אמר בתום הדיון כי "הנאשם קיבל את העונש שמגיע לו. לנאשם השני נתנו קצת הקלות, אבל אנחנו מכבדים את החלטת בית המשפט. אני מקווה שאשתי תוכל עכשיו לנוח, היא קיבלה חצי צדק. אני מוסר לכל המגזר הערבי: אל תקחו את החוק לידיים. תמיד עדיף ללכת לבית משפט ולשתף פעולה כדי שישיגו צדק. אתם רואים מה קורה במגזר הערבי - כל אדם שקורה לו מקרה כזה, שיפעל בדרך המשפטית".

עורכת הדין מורן אדרי טרבלסי, מפרקליטות מחוז מרכז, אמרה כי "לאחר שהפרקליטות עתרה לעונש תקדימי הנושק למאסר עולם, בית המשפט אימץ את עמדת המדינה כי מדובר באדישות ברף הגבוה. זה עונש תקדימי שמבטא את חומרת העבירה, ואנו מקווים שיהווה מסר מרתיע שיעזור למגר את הפשיעה בחברה הערבית".

סנגורם של הנאשמים, אורי בן נתן, מסר: "גזר הדין חמור מאוד. האישום תוקן מעבירות של רצח בכוונה וניסיון רצח למעשה של רצח באדישות - שלו על-פי החוק החדש ענישה פחותה מרצח רגיל. בתי המשפט קובעים מתחם לעונש באדישות שנע בדרך כלל בין 18 ל-25 שנים, וכאן פארס קיבל את המקסימום. אני מצטער על גזר הדין, ואנחנו מתכוונים להגיש ערעור לעליון. במהלך המשפט התגלו בעיות בראיות, ולא בכדי הפרקליטות תיקנה את האישום. אחרי התיקון אי-אפשר לבוא לבית המשפט ולבקש מאסר עולם - התביעה חרגה מהענישה המקובלת, ועל כך נערער". בן נתן הוסיף כי "האחים כואבים את כאב הקורבן, מרשי לא התכוון לפגוע בה ושלח מכתב חרטה כנה. לשופטים היה צריך להעמיד את העונש שמתאים לרצח באדישות".

2024-05-01T07:28:12Z dg43tfdfdgfd