20 שנה אחרי שהאבא כמעט שבר את שיא העולם המפוקפק - הבן עשה את זה

וירגיליוס אלקנה הליטאי היה אחד מזורקי הדיסקוס הגדולים אי פעם, אבל מעולם לא הצליח להגיע לפסגה. בשבוע שעבר השלים את העבודה הבן שלו, מיקולאס, כשבגיל 22 ניפץ שיא בן 38 שנה. הטכניקה מושלמת, הנתונים מעולים, העוצמה מרהיבה – ופריז מחכה לו

באליפות ליטא ב-2003, שנערכה בקובנה, הועמד שיא העולם בזריקת דיסקוס בסכנה משמעותית לשבירה. המזרח-גרמני יורגן שולט קבע 74.08 מטרים ב-1986, ונראה היה שיסתפק ב-17 שנים בשלטון כאשר וירגיליוס אלקנה שיגר זריקה ל-73.88 מ' והרגיש את השיא קרוב. זה לא קרה. אלקנה המשיך בקריירה מדהימה, שכללה שתי מדליות זהב אולימפיות בסידני 2000 ואתונה 2004, ושתי מדליות זהב באליפויות העולם בפריז 2003 והלסינקי 2005, אבל לצערו, כל ניסיונותיו לשפר את שיא העולם, היהלום שבכתר, הסתיימו באכזבה עד פרישתו לפני 10 שנים בגיל 45. 

בשבוע שעבר, בתחרות של מקצועות הזריקה בעיר ראמונה שבאוקלהומה, אלקנה סוף-סוף ניפץ את השיא העתיק בעולם. אך לא וירגיליוס. זה היה בנו, מיקולאס (22), הדור הבא של משפחת אלקנה, עם ביצוע מדהים למרחק 74.35 מטרים ששלח את שולט למקום השני אחרי 38 שנים. וכך נראית צמרת התוצאות המעודכנת בכל הזמנים: 1. מיקולאס אלקנה 74.35 מ'. 2. יורגן שולט 74.08 מ'. 3. וירגיליוס אלקנה 73.88. שיא עולם מהמילניום הקודם נשבר, שיא עולם מהמילניום הנוכחי הוצב. 

חלק ממקצועות הזריקה, כדור ברזל ודיסקוס, צברו בשנים האחרונות תאוצה וזוכים לעדנה מחודשת. הפופולריות שלהם זינקה, בעיקר בזכות העובדה שמתקיימים בהם קרבות מרתקים על כל סנטימטר. הגאווה הגדולה של חובבי הענף היא שהדור החדש העלים את התוצאות המפוקפקות. שולט התחרה בתקופת הסמים שלפני נפילת מסך הברזל. 

אותו שולט מיהר לברך את אלקנה אחרי שמחק אותו מההיסטוריה של הענף. הוא אמר בשמחה: "הערתי בבוקר את אשתי ואמרתי לה: 'יש לך בבית מחזיק שיא עולם לשעבר'. בירכתי מיד את מיקולאס. זו הייתה הופעה חזקה מאוד, כולל סדרה של שש זריקות מעל ל-70 מ'. מעולם לא עשיתי את זה בתחרות". זו באמת הייתה הופעה מושלמת של הליטאי, המתחרה במדי אוניברסיטת קליפורניה. בפינה אחרת של אירופה, מעוז זורקי הדיסקוס המופלאים הנקראת ליטא (לא רק כדורסל משובח יש שם), שלח וירגיליוס אלקנה הודעה פשוטה לבנו בארה"ב: "עשית עבודה טובה". מסר לקוני ונעדר רגש, משהו כמו הערה מקצועית על יום במשרד. בנו שבר את המחסום שהוא, האב, התקשה להתמודד איתו במשך שנים ארוכות. 

עניין של מסורת

משפחת אלקנה, כמו משפחות רבות אחרות במדינות ברית-המועצות לשעבר, היא משפחה של ספורט, בהתאם לחינוך המסורתי הנהוג בה. אמו של שיאן העולם החדש, קריסטינה, הייתה קופצת מצטיינת למרחק. בנוסף לבעלה וירגיליוס יש לה בבית זורק נוסף שאינו קוטל קנים, מרטינס בן ה-24, שלפני שנתיים קבע בתחרות בלטביה 67.27 מ', תוצאה שהייתה מקנה לו תואר ברוב המכריע של מדינות העולם. בעזרת הוועד האולימפי הליטאי, ככל הנראה, היא אחראית לתזונה של שלושה זורקי דיסקוס בכירים ענקי מידות, שהאוכל הוא אחד המנופים להצלחתם. 

וירגיליוס היה מאמנו הראשון של מיקולאס, שהעריץ את אביו לאורך כל ילדותו. עם זאת, רק בגיל 16 הוא התמקד סופית במעגל הדיסקוס, ועשה לאבא נחת. וירגיליוס סיפר כי אשתו והוא העניקו לילד את זכות הבחירה באיזה מקצוע ספורטיבי לעסוק – אבל לא הייתה לו ברירה בנוגע לכך שיעסוק בספורט.  כמו רוב בני הנוער, מיקולאס דווקא חשב על כדורגל, אהבת ילדות, עד שהגיע למסקנה כי נתוניו אינו מתאימים: "אני איטי מדי" הוא הסביר. במקביל לדיסקוס, מיקולאס עסק גם בקפיצה לגובה, אבל ויתר עליה זמן קצר לאחר מכן, ועבר לעסוק במקצוע המשפחתי במשרה מלאה. מו סאטרה, המאמן של מיקולאס באוניברסיטת קליפורניה, הסביר: "ההורים והמאמן שלו בליטא גידלו ילד מדהים. הם לימדו אותו להיות ספורטאי ואדם ממושמע. יש לו ראש טוב על הכתפיים". 

בעקבות משפחת נמט?

16 הוא גיל יחסית מאוחר לעשות בו צעדים ראשונים בדיסקוס, אבל למיקולאס היו את היסודות הגנטיים הטובים ביותר שאפשר לבקש. הוא החל לקטוף תארים ונסק במהירות, ומבט לטבלת ההתקדמות שלו לעומת אביו בגילים שבין 16 ל-21 מראה עליונות ברורה לג'וניור, שטרף מרחקים והתעלה בכל פעם מחדש. כשהיה בן 16 הוא זרק חמישה מטרים רחוק יותר מאביו, בשנות הביניים ההפרש גדל בהדרגה, ובגיל 21 אלו היו עשרה מטרים. ברור שגם לשיטות המשוכללות והמקצועניות של היום ישנה השפעה על השיפור בתוצאות בין האב לבן, אבל גם אם האבא אלוף אולימפי, אין ספק שהיורש פשוט מוכשר יותר ממנו. 

מיקולאס עושה הכל מהר יותר, בלי יותר מדי תחנות ביניים כפי שאביו נאלץ לעבור. לפני שנתיים היה אלוף אירופה הצעיר ביותר; הוא האדם הראשון שזרק דיסקוס בגיל 20 ליותר מ-70 מ'; הוא הזורק הצעיר ביותר שעמד על פודיום באליפות עולם (כסף ב-2022). וכל זאת קורה למרות שמקצוע הדיסקוס שייך באופן היסטורי לוותיקים שהבשילו. וירגיליוס ענק שגובהו 2.02 ושוקל 130 ק"ג. מיקולאס "רק" 1.94, אבל הזריזות בתנועה ובזריקה נוטה לצד הבן. מקצועות הזריקה הכבדים מוכרעים בגמישות ובמהירות התנועה, העוזרות לבטא את החוזק הגופני, ומיקולאס מביא לענף איכויות שלא נראו בעבר. חלק מהמומחים בארה"ב, שניתחו את זריקתו של אלקנה ג'וניור, מצאו כי רוח צדדית (מצד ימין), העניקה לו יתרון, שיש המקבילים אותה לתנאי גובה בספרינטים וקפיצות אופקיות. 

הליטאי הוא אמנם עילוי, אבל מרגש מאוד לראות את מה שמביאים המתחרים שלו, אלו שמבטיחים ליצור עולם דיסקוס מטורף למשך שנים רבות. קריסטיאן צ'ה הסלובני, סגן אלוף העולם, רק בן 25. צ'ה הממושקף הוא אתלט עצום (2.06 מ'), ולא צפוי לעצור בשיאו האישי, 71.86; האלוף האולימפי ואלוף העולם, דניאל סטאל השבדי, כבר בן 31, אבל מצטיין בתחרויות הגדולות ויכול למשוך עוד וללחוץ על אלקנה.

ישנן דוגמאות רבות להצלחות דור ההמשך בספורט בכלל ובאתלטיקה בפרט, אבל הסיפור של בני אלקנה, שרק מתחיל וצפוי להגיע לשיא חדש (אולי תרתי משמע) באולימפיאדת פריז, הוא הבולט ביותר. רק צמד אחד של אב ובנו זכה, כל אחד, בזהב אולימפי: אימרה נמט ההונגרי בפטיש בלונדון 1948 ובנו מיקלוש בכידון במונטריאול 1976. מיקולאס פייבוריט מוחלט לשחזר את ההישג. קצת מאחור מופיעה מישל קרטר, אלופת ריו 2016 בכדור ברזל, שאביה מייק זכה במדליית הכסף באותו מקצוע בלוס-אנג'לס 1984. בקיצור – רחוק, ישן, ולא בדיוק אותו דבר. מיקולאס, כמו הקריירה שלו באתלטיקה, הולך לשנות את הכל. 

2024-04-29T06:59:55Z dg43tfdfdgfd