על סף מבצע ברפיח: צה"ל החל בפינוי שכונות בעיר

כרוזים והודעות SMS: ברקע קריסת המגעים לעסקה ולאחר המטח החריג מרפיח לכרם שלום שבו נהרגו שלושה לוחמים, הצבא החל בפינוי אוכלוסייה בשכונות הקרובות לגבול עם ישראל ב"מעוז האחרון של חמאס". לפי ההערכה, כ-100 אלף פלסטינים מתגוררים באזור שיפונה. שר ההגנה האמריקני הבהיר לגלנט את ציפיות ארה"ב לפעולה ברפיח

לקראת פעולה ברפיח: צה"ל החל הבוקר (שני) בפינוי האוכלוסייה בשכונות הקרובות לגבול עם ישראל, בצל קריסת המגעים לעסקת חטופים ודרישתו של חמאס לסיים את המלחמה. גורמים יודעי דבר בישראל אמרו ל-ynet אמש כי לפי שעה לא התקבלה תשובה רשמית מחמאס - אך הכיוון להמשך ברור. "אולי תישלח אלינו תשובה. אבל כולם מבינים לאן זה הולך - רפיח", אמרו. "צה"ל מרחיב את האזור ההומניטרי באל-מוואסי, וקורא לאוכלוסייה להתפנות באופן זמני מהשכונות המזרחיות של רפיח אל המרחב ההומניטרי המורחב", מסר דובר צה"ל. הודעה ברוח זו הועברה לאוכלוסייה העזתית גם על-ידי דובר צה"ל בערבית. 

בשעות הבוקר הטיל צה"ל כרוזים לפינוי דרך נתיבים מוגדרים לתושבים במזרח רפיח לעזוב את בתיהם לאזורים בטוחים מוגדרים שהצבא הכין מצפון לעיר ליד אל-מוואסי. בצבא מעריכים כי כ-100 אלף פלסטינים מתגוררים באזור שיפונה, מתוך 1.3 מיליון תושבים ועקורים במרחב רפיח כולו.

לא מדובר כאמור בפינוי רחב של כלל רפיח אלא בפינוי השכונות המזרחיות של העיר, תוך הרחבת האזור ההומניטרי שהוגדר ותוחם מראש עם מרחב שהייה גדול שכולל בתי חולים שדה ובאופן שיאפשר תמרון בעיר. 

מעבר הסחורות כרם שלום יישאר סגור וייפתח בהמשך בהתאם להערכת המצב. מעברים נוספים, בהם ארז ו"96" ליד פרוזדור נצרים יישארו פתוחים כדי לאפשר אספקת סיוע נרחב לרצועה. הפינוי הוא חלק מההיערכות לפעולה קרקעית ברפיח, שתהיה מדורגת ולפי שלבים. בצה"ל אישרו כי במהלך הלילה היו תקיפות אוויריות וסיכולי מחבלים ברפיח. 

אם התושבים באזור המוגדר יסרבו לעזוב את אזור רפיח, ישראל צפויה לפתוח באש "מדרבנת", בעיקר אווירית, לכיוון בתיהם. בניגוד להתרחשויות בתחילת התמרון ברצועה, במתחם ההומניטרי באל-מוואסי קיימים ערי אוהלים מסודרים עם מחסני מזון ובתי חולים. במערכת הביטחון מקווים כי עובדה זו תעודד את האוכלוסייה לצאת למרחב ההומניטרי. בישראל מקווים כי עזיבת האוכלוסייה תשכנע את ארה"ב לתמוך בפעולה הקרקעית ברפיח. 

לפי דובר צה"ל, "האזור ההומניטרי המורחב כולל בתי חולים שדה, אוהלים וכמויות מוגברות של מזון, מים, תרופות ואספקה נוספת. לצד זאת, בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים ומדינות נוספות צה"ל מאפשר הרחבה של היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.

"בהתאם לאישור הדרג המדיני, צה"ל קורא לאוכלוסייה, הנמצאת תחת שליטת חמאס, להתפנות באופן זמני מהשכונות המזרחיות של רפיח אל המרחב ההומניטרי המורחב. עניין זה יתקדם באופן מדורג בהתאם להערכות מצב שוטפות שיתקיימו כל העת. צה"ל קורא לתושבים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני לאזור ההומניטרי המורחב באמצעות כרוזים, הודעות SMS, שיחות טלפון ושידורי מדיה בערבית".

דובר צה"ל בערבית פרסם גם הוא כאמור הודעה לתושבי השכונות המזרחיות ברפיח. "צה"ל יפעל בעוצמה רבה נגד ארגוני הטרור באזורי מגוריכם, כפי שעשה עד כה", מסר דובר צה"ל בערבית. "כל מי שמקורב לארגוני טרור מסכן את חייו ואת חיי משפחתו. למען ביטחונכם, צבא ההגנה פונה אליכם - פינוי מיידי לאזור ההומניטרי המורחב באל-מוואסי. אנו מזהירים אתכם שהעיר עזה היא עדיין אזור לחימה מסוכן, הימנעו מחזרה צפונה מוואדי עזה. אנו מזהירים שלא להתקרב לגדר הביטחון המזרחית והדרומית".

אתמול כונס הקבינט לניהול המלחמה, וכנראה דן באפשרות זו, לאחר התקרית שבה נהרגו סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט במטח החריג מרפיח לכרם שלום. בתקרית גם נפצעו שלושה לוחמים נוספים באורח קשה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' האשים הבוקר בעקבות נפילת הלוחמים במטח הפצמ"רים לכרם שלום: "העיכוב בכניסה לרפיח ואיבוד האחיזה בנכסים אסטרטגיים ברצועה, פוגעים במדינת ישראל, פוגעים במטרות המלחמה, פוגעים בסיכוי להחזיר את החטופים הביתה ועולים לנו בדמים רבים. הנאצים בעזה בונים על כך שתפיסת אוסלו תמשיך והם ימשיכו לפגוע בחיילינו ובאזרחינו. צה"ל חייב להיכנס לרפיח היום ולהכריע את האויב".

שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. לפי הודעת הפנטגון, אוסטין הביע את תנחומיו על שלושת חיילי צה"ל שנהרגו אתמול כתוצאה מהמטח ששוגר מרפיח לכרם שלום, ודן עימו ב"משא ומתן המתמשך לשחרור החטופים, במאמצי הסיוע ההומניטרי וברפיח". 

אוסטין הדגיש בפני גלנט, לפי הודעת הפנטגון, את הצורך שכל פעולה צבאית ישראלית פוטנציאלית ברפיח "תכלול תוכנית אמינה לפינוי אזרחים פלסטינים ושמירה על זרימת הסיוע ההומניטרי לעזה". אוסטין גם חזר בפני גלנט על מחויבותה של ארה"ב להגן על ישראל.

גלנט מצידו עדכן את אוסטין במטח הרקטות לכרם שלום, ופירט בפניו את המאמצים שעושה ישראל כדי להגיע למתווה לשחרור חטופים והפוגה זמנית באש. גלנט אמר למקבילו האמריקני כי בשלב זה חמאס מסרב לכל הצעה שתאפשר הגעה למתווה, והדגיש בפני אוסטין כי לא נותרה ברירה והמשמעות היא תחילת הפעולה הישראלית ברפיח. 

בעקבות קריסת המגעים לעסקת חטופים, כפי שתוארו על ידי ארה"ב, ראש ה-CIA וויליאם ברנס החליט להמריא לקטאר מיד עם עזיבת המשלחת של חמאס את קהיר. לאחר ביקורו בקטאר הוא צפוי להגיע לישראל עוד היום ולהיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד דדי ברנע ובכירים נוספים. 

ברויטרס דווח מפי גורמים הבקיאים בפרטים כי השיחות בדרך לפיצוץ - וכעת וושינגטון ודוחא יפעילו "לחץ מקסימלי" על הצדדים להמשיך בהן. "האמריקנים מנסים להציל את השיחות מקריסה, אבל לא נראה שיש להם באמת יכולת השפעה על חמאס", הוסיפו.

לדברי הגורמים הישראלים, מה שתוקע את המו"מ הוא התעקשות חמאס להפסיק את המלחמה - גם אם רק בשלב השני. בישראל מתעקשים להימנע מכל התחייבות כזו, וטוענים כי ארגון הטרור רוצה להיות בטוח שבמקרה של עסקה המלחמה מסתיימת. 

2024-05-06T04:22:04Z dg43tfdfdgfd