דיווחים: ישראל תקפה אתר צבאי באזור איספהאן באיראן

ישראל תקפה הלילה (שישי) בסיס אווירי באזור איספהאן שבמרכז איראן - כך אמרו גורמים אמריקניים ואיראניים וישראליים, פחות משבוע אחרי מתקפת הטילים והכטב"מים על ישראל. גורם איראני אמר לרויטרס כי "לא ברור מי אחראי לתקיפה", וכי אין כוונה להגיב מידית.

במהלך הלילה, כלי התקשורת הרשמיים באיראן דיווחו על פיצוצים באיספהאן ועל הפעלת מערכות ההגנה האווירית. הטלוויזיה הממלכתית טענה כי הופלו שלושה כטב"מים קטנים שזוהו בשמי המחוז מבלי שנגרם נזק בשטח.

כלי התקשורת הרשמיים העבירו בשעות הבוקר שידור חי מאיסהפאן כדי לשדר שהשגרה נשמרת אף שהטיסות בנמלי התעופה בטהראן ובערים אחרות באיראן בוטלו זמנית. כשלוש שעות לאחר מכן התחדשה פעילות נמלי התעופה.

גורמים איראניים הכחישו שהיו שיגורי טילים לעבר המדינה מחוץ לשטחה והדגישו כי אתרי הגרעין בטוחים, אך שלושה מהם שצוטטו על ידי ניו יורק טיימס בעילום שם אישרו כי נפגע בסיס אווירי ליד איספהאן. הם לא אמרו מי אחראי להתקפה וכיצד היא התבצעה.

גורם אמריקני אמר ל-CNN כי היעד שהותקף לא היה קשור לתכנית הגרעין. באיספהאן שוכן מתקן העשרת האורניום בנתנז, שבשנים האחרונות סבל משורת פעולות חבלה מסתוריות שיוחסו לישראל. האזור הוא גם ביתם של מפעלים ביטחוניים, ובינואר אשתקד דווח על פגיעה של רחפנים ששוגרו מתוך שטח איראן באחד מהם.

ישראל שומרת באופן רשמי על שתיקה, אך גורמים ישראליים שדיברו בעילום שם עם ניו יורק טיימס אישרו כי היא עומדת מאחורי ההתקפה. צה"ל הדגיש במהלך הלילה כי אין שינויים בהנחיות לעורף.

איראן הבטיחה מאז המתקפה על ישראל בשבת כי היא תגיב "מידית ובעוצמה" על כל פעולה בשטחה, אך הצהרותיה מהלילה מעידות שהיא נערכת להכלת התקיפה, שתוארה בתקשורת האמריקנית כ"מוגבלת".

גורמים אמריקניים אמרו כי ישראל עדכנה מראש את ארצות הברית על כוונתה להגיב בשטח איראן, על רקע החשש שפעולה כזו תוביל להסלמה נוספת במזרח התיכון עד כדי עימות ישיר בין טהראן לירושלים - כל זאת בזמן שהמלחמה בעזה בין צה"ל לחמאס עדיין רחוקה מסיום.

"לא הבענו תמיכה בתגובה", הבהיר גורם אמריקני בכיר לרשת CNN. הוא ציין כי ישראל עדכנה אתמול את ארצות הברית כי בכוונתה להגיב נגד איראן בימים הקרובים. הפנטגון אמר הלילה כי אתמול נערכה שיחת טלפון בין שר ההגנה לויד אוסטין לשר הביטחון יואב גלנט שעסקה במתיחות מול איראן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבהיר לראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי המתקפה האיראנית בשבת כי הוא מתנגד לפעולת תגמול בשטחה. הוא הדגיש שוושינגטון לא תשתתף בה, אלא במקום זאת תוביל מהלך דיפלומטי בינלאומי להטלת סנקציות חדשות עליה, שהוכרזו אתמול על ידיה ועל ידי בריטניה.

2024-04-19T04:45:27Z dg43tfdfdgfd